Medewerkers moeten zich thuisvoelen
Na de rondleiding is er tijd voor een biertje of wijntje dat getapt wordt in de kantine. Er is dagelijks vers eten. Niet de kroketten zoals bekend zijn in de Nederlandse kantines, maar alleen “healthy food”. Het welzijn van de medewerker staat hierbij voorop. De missie van Airbnb is het creëren van een wereld waarin je je overal thuis kan voelen. Duidelijk is dat dat ook telt voor de medewerker, dat is waar het begint. Deze moet zich thuis voelen bij Airbnb.
Het ontstaan van AirBnB
Op de Europese Conferentie 2016 spreekt de HR-manager van Airbnb op de Europese Great Place to Work conferentie. Ze komt op in een shirt met het bekende logo, het omgekeerde hartje. Het wordt bijna een nieuw werkwoord: airbnben. Want, zo blijkt dan onder de aanwezigen in de zaal, bijna iedereen heeft wel eens een huis gehuurd via de bekende website. Het idee voor Airbnb ontstond toen drie vrienden samenkwamen op het moment dat er een conferentie in de stad was. Er was een drastisch tekort aan kamers en het toeval wilde dat de huur van hun appartement net verhoogd was. Ze besloten een van de vrije kamers te verhuren aan gasten die de conferentie bezochten. Air, Bed & Breakfast was geboren.
Vertrouwen is het succes van de organisatiecultuur
De belangrijkste boodschap die ze ons wil meegeven: “Trust is what makes Airbnb work.” Zonder vertrouwen in de medemens verhuurt niemand zijn woning, en zonder vertrouwen huurt niemand een woning. We zijn van nature geneigd om de mensen die op ons lijken te vertrouwen. Echter, het hebben van meer dan 10 goede reviews verandert alles. “High reputation beats high similarity.” Door het opzetten van diverse programma’s, zoals het review system, maar ook het payment en 24 x 7 support is het vertrouwen onder zowel huurders als verhuurders gestegen. De verzekering die ze bieden is ongekend (je bent als huurder verzekerd tot 800.000 euro), en ook dit heeft alles te maken met het vergroten van het vertrouwen.
Vrienden voor het leven maken
Naast “trust” is ook het woord “family” veelvuldig aan de orde gekomen. Het doel van Airbnb is niet alleen het samenbrengen van vraag en aanbod, maar het maken van vrienden voor het leven. Onderdeel uitmaken van een familie over de hele wereld. Dat is wat ze nastreven. Dit zie je terug in een van hun core values: behandel elkaar als familie.
Vertrouwen, familie. het klinkt allemaal simpel. Dat is het wellicht ook, maar daarnaast is het een goed uitgedacht idee, met een cultuur waarin vertrouwen een fundamentele rol speelt. Ik ga eens nadenken in welke volgende stad ik mijn “familie” ga opzoeken..
Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:
Schrijf je in voor de nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn om op te hoogte te blijven van de nieuwste blogs!