De centrale vraag die wij medewerkers van over de hele wereld stelden: wat is er nodig voor een ijzersterke werkcultuur? De antwoorden verschillen per land, maar wij hebben de beste inzichten voor je op een rij gezet. Van Singapore tot Argentinië en van Nederland tot Nigeria.
Jaarlijks bevragen we meer dan 20 miljoen medewerkers wereldwijd. En al decennialang toont ons onderzoek hetzelfde aan: de medewerkersbeleving is direct van invloed op het bedrijfsresultaat – waar je ook ter wereld werkt.
Tegelijkertijd zijn sommige uitdagingen juist sterk plaatsgebonden. En voor leiders die over grenzen heen opereren, is er één vraag die steeds belangrijker wordt: welke trends beïnvloeden de werkvloer wereldwijd?
De 4 belangrijkste wereldwijde trends op de werkvloer volgens onze experts
1. De opkomst van AI en de onrust die het meebrengt
De impact van artificial intelligence (AI) op werk is een hot topic voor leiders wereldwijd. Maar medewerkers zijn er nog lang niet gerust op.
Slechts 51% van de medewerkers wereldwijd zegt enthousiast te zijn over het gebruik van AI om hun werk te verbeteren. En nog minder, 45%, gelooft dat hun organisatie AI op een manier inzet die ook hén ten goede komt.
Dat wringt. Want terwijl organisaties zich razendsnel moeten aanpassen aan technologische innovaties, blijven medewerkers met vragen en onzekerheden zitten.
In Zuidoost-Azië bijvoorbeeld, transformeert AI de werkvloer in hoog tempo, aldus Evelyn Kwek, Managing Director Great Place To Work ASEAN & Australië/Nieuw-Zeeland. In Thailand verwachten ze bijvoorbeeld grote economische voordelen. Maar er is een struikelblok: een tekort aan AI-talent en een grote behoefte aan om- en bijscholing. In een land als Indonesië – met 280 miljoen inwoners – is dat een immense uitdaging.
Ook in Europa heeft AI effect op de manier waarop we werken, vooral binnen HR. Van onboarding tot personeelsbeheer: automatisering maakt processen efficiënter en geeft HR-professionals ruimte voor strategisch werk. Maar ook hier is men bezorgd over de toekomst van het werk en de rol van de mens daarin.
Renan González Nieto, CEO Great Place To Work Mexico, Caraïben & Centraal-Amerika brengt het mooi onder woorden: “AI verhoogt de efficiëntie, maar organisaties moeten tegelijkertijd investeren in wat technologie nooit kan vervangen – empathie, menselijk contact en ethisch leiderschap.”
2. Leiderschap als doorslaggevende succesfactor
Leiders maken of breken de werkcultuur. Punt.
In het Verenigd Koninkrijk ervaren medewerkers de positieve impact die authentiek en transparant leiderschap heeft op de werkvloer. Een leider die compassie toont, luistert en zichtbaar zichzelf is, dát schept vertrouwen.
Ook in Zuidoost-Azië groeit het besef dat sterk leiderschap cruciaal is voor een cultuur van vertrouwen. “Leiders die integer zijn, open communiceren, samenwerken met hun teams en écht geven om het welzijn van hun mensen – díe maken het verschil,” aldus Kwek.
Onderzoek uit Singapore laat zien dat medewerkers die vertrouwen hebben in hun leiders, zelfs in onzekere tijden een positievere werkomgeving ervaren. Leiderschap is dus niet alleen belangrijk, het is essentieel voor de veerkracht en betrokkenheid van medewerkers.
3. Dalend welzijn leidt tot afnemend vertrouwen
Het wereldwijde welzijn van medewerkers staat onder druk. Onderzoek van Gallup en een gezamenlijke studie van Johns Hopkins University en Great Place To Work™ tonen hetzelfde beeld: mensen voelen zich minder goed. En dat zie je terug in hun vertrouwen in hun werkgever.
Het Edelman Trust Barometer laat zien dat het vertrouwen wereldwijd afneemt en dat heeft gevolgen. Minder betrokkenheid, een hoger verloop en een lagere bereidheid om je organisatie aan te bevelen (zoals blijkt uit de dalende eNPS-scores).
In het Verenigd Koninkrijk hebben vooral leidinggevenden op de werkvloer het zwaar. Ze zitten gevangen tussen verwachtingen van bovenaf en de toenemende stress van hun teams. En dat laat zijn sporen na in hun welzijn.
Wat helpt? Een holistische benadering van welzijn. Door juist de ‘ingeklemde’ leidinggevenden te ondersteunen, kunnen zij het goede voorbeeld geven – en zo een gezonde werkcultuur uitdragen.
In Nederland zien we een relatief hoog percentage als het aankomt op het vertrouwen dat medewerkers hebben in hun leiders, zo blijkt uit onze European Workforce Study 2025. Met 63% staan we op de tweede plaats in Europa, net onder Denemarken (64%) en net boven Noorwegen (62%).
In Midden-Amerika draait het volgens Nieto steeds meer om veiligheid, respect en steun: “Organisaties die mentale gezondheid en emotionele veiligheid niet serieus nemen, lopen het risico op verlies van productiviteit, hoog verloop en minder aantrekkingskracht als werkgever.”
4. De opmars van Generatie Z
“Op de werkvloer komen generaties samen,” zegt Jorge E. Garcia, Marketing & Communicatie-directeur Great Place To Work Argentinië. “En dat maakt het voor HR extra uitdagend om een ervaring te creëren die voor iedereen werkt – van onboarding tot arbeidsvoorwaarden.”
In Zuidoost-Azië zullen Generatie Z en Millennials in 2025 de meerderheid van de beroepsbevolking vormen. Wereldwijd beslaat Gen Z bijna een derde van de beroepsbevolking. Hun digitale skills, flexibiliteit en ondernemersgeest zijn onmisbaar voor innovatie en economische groei.
Organisaties die hierop inspelen, zoeken actief de verbinding met deze generatie. Ze vernieuwen hun manier van communiceren, maken werk betekenisvoller en zetten in op erkenning en transparantie.
En vooral: ze luisteren. Zoals Garcia benadrukt, is het belangrijk om niet te gissen naar wat medewerkers nodig hebben maar het ze te vragen.
Goede medewerkersbevragingen spelen hierbij een sleutelrol. Zijn tips?
- Garandeer anonimiteit. Alleen dan voelen mensen zich veilig om eerlijk te zijn.
- Wees helder over het doel. Waarom doe je dit? Wat ga je met de uitkomsten doen?
- Kom in actie. Laat zien dat feedback wordt opgepakt. En als iets níét kan? Communiceer dat ook duidelijk.
Een gezonde, florerende werkcultuur maakt het verschil in de strijd om talent. Gen Z zoekt meer dan een goed salaris. Voor deze generatie draait namelijk niet alles om geld: ze willen betekenisvol werk, erkenning en oprechte communicatie.
Kwek sluit af met een krachtig statement: “Aansluiten bij de verwachtingen van Gen Z gaat verder dan behoud van talent – het is een concurrentievoordeel.”
Kom alles te weten over de stand van de werkvloer anno 2025
Lees het volledige onderzoeksrapport van de European Workforce Study 2025 en ontdek wat je kan doen om de tevredenheid en productiviteit van je medewerkers een boost te geven.
Download het hele rapport