Menu

Employer branding: wat is dat eigenlijk?

Employer branding wordt nog vaak gezien als niet meer dan een recruitment campagne of een goede wervingssite. Maar employer branding is veel meer dan dat. Het is niet alleen gericht op het aantrekken van nieuw talent, maar vooral om het creëren van een aantrekkelijke werkomgeving en het behouden van je huidige medewerkers. Uiteindelijk resulteert dat in een beter imago van jouw organisatie.

Anouk Minnes
Leestijd 3 min
18 april 2023, geüpdatet 13 februari 2024

Wat is employer branding?

Employer branding (ook wel employment branding genoemd) gaat om het bouwen van een sterk werkgeversmerk, om huidige medewerkers aan je te binden en nieuw talent aan te trekken. Het is dus geen doel op zich, maar een middel. Je kunt onderscheid maken tussen interne en externe employer branding: in het eerste geval is het gericht op het behouden van huidige medewerkers, in het tweede geval is het bedoeld om nieuwe medewerkers aan te trekken. 

Werkgeversmerk (of employer brand) is hoe je als werkgever bekend staat in de markt onder potentiële nieuwe medewerkers, maar het omvat ook de perceptie van je huidige medewerkers. 

Volgens Waasdorp, Hemminga en Roest (auteurs van het boek Bouwen aan het nieuwe employer brand) is de betekenis van employer branding: 

“Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders, met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.”

Vaak wordt gedacht dat employer branding vooral draait om externe communicatie met de boodschap dat een organisatie een goede werkgever is. Maar in werkelijkheid gaat het vooral om een goede werkgever zijn, voor huidige en toekomstige medewerkers. Het is essentieel dat de externe boodschap overeenkomt met de situatie in een organisatie. Met andere woorden: extern winnen is intern beginnen. 

Sneller en makkelijker vacatures vervullen?

Download de gratis whitepaper over employer branding en ontdek de 5 stappen naar een ijzersterk werkgeversmerk. 

Download whitepaper
Certificering_Great Place To Work

Employer branding vs. employee branding

Employer branding gaat met name om het beeld dat buitenstaanders van jouw organisatie hebben, terwijl employee branding om de perceptie van je huidige medewerkers gaat. 

Deze twee begrippen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en hebben invloed op elkaar. Als medewerkers positief zijn over jouw organisatie, dan versterkt dat je werkgeversmerk. Jouw medewerkers fungeren dan als ambassadeurs. 

Andersom geldt ook: als medewerkers negatief zijn over je organisatie, dan doet dat afbreuk aan je employer brand. Social media en platforms als Glassdoor geven medewerkers een groter publiek dan ooit om hun (negatieve) ervaringen mee te delen. Investeer dus niet alleen in employer branding, maar ook in employee branding.

Waarom is employer branding belangrijk?

Onderzoek laat zien dat het imago van een organisatie sterk wordt bepaald door de reputatie die je als werkgever hebt en hoe je omgaat met je medewerkers. Een positief imago is belangrijk voor organisaties, want het:

  • Vergroot de naamsbekendheid;

  • Helpt bij het aantrekken en behouden van klanten; en

  • Onderscheidt de organisatie van haar concurrenten.

Daarnaast is het aantrekken, betrekken en behouden van talentvolle medewerkers steeds lastiger vanwege de enorme krapte op de arbeidsmarkt. De invloed van goed werkgeverschap op het imago en de moeizame zoektocht naar nieuwe medewerkers, leiden ertoe dat organisaties er steeds meer baat bij hebben om zichzelf te profileren als een aantrekkelijke werkgever. Employment branding is dus cruciaal.

Wat levert een sterk employer brand op?

Een sterk werkgeversmerk kan resulteren in:

  • Meer sollicitanten. Werkzoekenden zijn eerder geneigd om te solliciteren bij organisaties met een positieve reputatie en die bekend staan vanwege een goede werkomgeving en arbeidsvoorwaarden. 

  • Betere sollicitanten. Organisaties met een sterk employer brand weten wie ze zijn, waar ze voor staan en positioneren zichzelf ook zo in de arbeidsmarkt. Hierdoor is het makkelijker om sollicitanten aan te trekken die goed passen bij de cultuur in een organisatie. 

  • Lager verloop. Employer branding gaat ook om het zijn van een goede werkgever voor je huidige medewerkers. Hierdoor zijn ze minder snel geneigd om de organisatie te verlaten. 

  • Trotse en betrokken medewerkers. Medewerkers die trots zijn op de organisatie waar ze werken, zijn betrokken en gemotiveerd om goed te presteren. 

  • Lagere wervingskosten. Een sterk werkgeversmerk maakt dat je huidige medewerkers bij je willen blijven en dat het aantrekken van talent soepeler verloopt. Hierdoor bespaar je als organisatie op de kosten van het werven en inwerken van nieuwe medewerkers. 

Aan de slag met jouw employer brand

Nu je weet wat employer branding is, waarom het zo belangrijk is en wat het oplevert, is de volgende vraag: hoe ga je aan de slag met jouw werkgeversmerk? In deze blog lees je hoe een employer branding strategie je hierbij kan helpen. 

Versterk jouw employer brand met Great Place To Work

Een sterk werkgeversmerk begint intern. De Trust Index (ons medewerkersonderzoek dat vertrouwen, trots en plezier meet) vertelt je wat de sterke punten van jouw organisatiecultuur zijn en waar nog winst valt te behalen. Benadruk de sterke punten in je employer branding en pak verbeterpunten op om een nog betere werkgever te worden. 

Bovendien erkennen we goed werkgeverschap in de vorm van ons certificaat en de jaarlijkse Best Workplaces Awards. Want goed werkgeverschap verdient erkenning en zichtbaarheid. 

Anouk Minnes
Anouk werkte +10 jaar bij Great Place To Work. Met haar kennis van en ervaring met onze filosofie en dienstverlening was ze één van onze vaste blogauteurs.

Lees meer over Employer branding

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg als eerste updates over events, publicaties, nieuws en andere content over goed werkgeverschap.