Menu

In 5 stappen een sterke employee value proposition (EVP)

Vacatures sneller vervullen en minder tijd, geld en mankracht stoppen in het vinden en aantrekken van nieuw talent. Een ijzersterke employee value proposition kan hierbij helpen. Hiermee laat je zien wat toekomstige medewerkers ervoor terug krijgen als ze bij jouw organisatie komen werken. 

In deze blog lees je hoe je in 5 stappen een sterke employee value proposition formuleert.

Anouk Minnes
Leestijd 5 min
3 mei 2023, geüpdatet 8 februari 2024

Wat is een employee value proposition?

Een employee value proposition (afgekort: EVP) is wat jij als organisatie medewerkers biedt in ruil voor hun kennis, ervaring en inzet. De letterlijke betekenis van EVP is ‘waardepropositie voor medewerkers’. 

Het is het verhaal dat je vertelt aan potentiële medewerkers over werken bij jouw organisatie. Het geeft antwoord op de vraag waarom een medewerker voor jouw organisatie moet kiezen, en niet voor de concurrent. 

Dit gaat om méér dan een goed salaris en arbeidsvoorwaarden. Een employee value proposition gaat ook over werkomgeving, ontwikkelingsmogelijkheden, kansen en nog belangrijker: de cultuur, identiteit en waarden van een organisatie. Want voor steeds meer werkzoekenden is juist dat laatste bepalend als ze kiezen voor een organisatie.

Maar een employee value proposition is niet alleen het verhaal dat je vertelt aan potentiële medewerkers. Het is ook het verhaal waarmee je je huidige medewerkers motiveert, mits het overeenkomt met de werkelijkheid. 

Waarom is een employee value proposition belangrijk? 

Om het belang van een employee value proposition te begrijpen, moeten we naar het grote plaatje kijken: een EVP is onderdeel van employer branding. Employer branding gaat om het bouwen van een sterk werkgeversmerk, wat helpt bij het aantrekken van nieuw talent. In de huidige arbeidsmarkt is een sterk werkgeversmerk belangrijker dan ooit, want werkzoekenden hebben de luxe om selectief te zijn. 

Employer branding gaat niet alleen over het aantrekken van nieuw talent. Het gaat ook over het zijn van een goede werkgever voor je huidige medewerkers, zodat ze bij je blijven. Dit is essentieel, want een sterk werkgeversmerk moet overeenkomen met de werkelijkheid. 

Dit kan een goede EVP opleveren in een organisatie:

  • Aanscherping van de organisatiecultuur

  • Een groter gevoel van trots onder medewerkers

  • Hogere betrokkenheid

  • Hogere productiviteit

  • Kostenbesparing op werving, selectie en verloop

Wat is een goede EVP?

In een sterke EVP komen identiteit en imago enerzijds en realiteit en ambitie anderzijds samen tot een goed verhaal. En los van de inhoud is een goede EVP:

  • Waar. Nieuwe medewerkers die erachter komen dat de EVP allesbehalve overeenkomt met de werkelijkheid, zijn zo weer weg. Het maakt je bovendien ongeloofwaardig als werkgever voor je huidige medewerkers. 

  • Toekomstbestendig. Natuurlijk: dingen veranderen en het is oké om je EVP aan te passen als het nodig is. Maar in de basis moet een EVP de tand des tijds kunnen doorstaan. 

  • Onderscheidend. Een goede EVP kan doorslaggevend zijn in de keuze voor een nieuwe werkgever. Maar dan moet ‘ie wel onderscheidend zijn. Zorg er dus voor dat je EVP antwoord geeft op de vraag: wat maakt werken bij mijn organisatie uniek of bijzonder? 

  • Specifiek. Houd bij het formuleren van je EVP duidelijk je doelgroep voor ogen. Op die manier trek je alleen de mensen aan waar je naar op zoek bent. Wil je meerdere doelgroepen aanspreken? Dan heb je ook meerdere EVP’s nodig. 

  • Geloofwaardig. Met alleen mooie woorden kom je er niet. Geef voorbeelden om te laten zien dat iets écht zo is. 

Aan de slag: een EVP formuleren in 5 stappen

Stap 1: extern onderzoek

De eerste stap is het achterhalen van de behoefte van potentiële medewerkers. Wat zoeken zij in een werkgever? En in hoeverre bied je dit al aan? Kijk ook naar je concurrenten. Wat bieden zij? Wat doen ze beter dan jij en wat doe jij juist beter? Al deze inzichten neem je mee naar de volgende stap. 

Stap 2: intern onderzoek

De volgende stap bestaat eigenlijk uit twee onderdelen: cultuur in kaart brengen en achterhalen wat werken bij jouw organisatie aantrekkelijk maakt. 

De volgende vragen helpen bij het in kaart brengen van jouw organisatiecultuur:

  • Wat is de missie en visie van jouw organisatie?

  • Wat zijn je ambities op korte en lange termijn?

  • Wat zijn de kernwaarden van jouw organisatie? 

  • Hoe gaan jullie met elkaar om?

  • Welke (on)geschreven gedragsregels gelden in jouw organisatie?

Het is belangrijk om je medewerkers hierbij te betrekken. Soms komt de werkelijkheid namelijk niet overeen met de woorden die je op papier hebt staan. Door de beleving van je medewerkers uit te vragen, ontdek je mogelijke blinde vlekken. 

Ga vervolgens in gesprek met medewerkers uit alle lagen van je organisatie om te ontdekken wat werken bij jouw organisatie aantrekkelijk maakt. 

Stap 3: maak een lange lijst met alle voordelen

Maak op basis van alle inzichten die je in stap 1 en 2 hebt verzameld een lijst met elementen die werken bij jouw organisatie aantrekkelijk maken. 

Stap 4: formuleer jouw unieke EVP

Nu is het zaak om tot de kern te komen. Een sterke EVP is beknopt en bevat dus niet alle voordelen van werken bij jouw organisatie. Om een goed verhaal op papier te krijgen, moet je dus schrappen. Hierbij helpt het om de inzichten uit stap 1 erbij te pakken: waar zijn potentiële medewerkers naar op zoek? En wat doen jouw concurrenten? Leg de nadruk op elementen die aansluiten op de behoefte van de medewerker en vertel hoe jij je onderscheidt van de rest. 

Stap 5: aanscherpen

Staat de eerste versie op papier? Toets deze dan eerst bij een aantal medewerkers voordat je ‘m de wereld in slingert. De belangrijkste toets is herkenbaarheid: komt het verhaal overeen met de werkelijkheid? Jouw medewerkers kunnen deze vraag het beste beantwoorden. 

Zodra jouw EVP af is, kun je ‘m delen in je arbeidsmarktcommunicatie

Welke elementen komen terug in een employee value proposition?

Een employee value proposition kan de volgende elementen bevatten:

  • Salaris en arbeidsvoorwaarden. Denk hierbij aan vakantiedagen, verlof, werktijden, vakantiegeld, bonussen, vergoedingen, pensioenregeling, opleidingsmogelijkheden, een auto van de zaak, loopbaanontwikkeling, enzovoorts. Denk ook aan dingen die lastiger in geld uit te drukken zijn, zoals een kerstpakket, een verjaardagscadeau, een goede werkomgeving, bedrijfsuitjes en gebruik kunnen maken van een bedrijfskantine. 

  • Werkomgeving en faciliteiten. Dit gaat om de werkomgeving in de breedste zin van het woord. Denk aan locatie en bereikbaarheid, middelen om je werk goed uit te voeren, hygiëne, een goede internetverbinding, een fijne thuiswerkplek, fysieke veiligheid, de bedrijfskantine, enzovoorts. 

  • Ontwikkelingsmogelijkheden en kansen. Dit gaat over de mogelijkheid die medewerkers krijgen om hun kennis en vaardigheden te ontwikkelen door middel van opleidingen en trainingen. 

  • Organisatiecultuur en werksfeer. Cultuur gaat over de kernwaarden en hoe die tot uiting komen in gedrag. Vraag jezelf af: hoe gaan wij met elkaar om? Want uiteindelijk is gedrag bepalend voor de cultuur in een organisatie. 

  • Stabiliteit. Dit gaat over werkzekerheid, maar ook over perspectief en doorgroeimogelijkheden in jouw organisatie. 

  • Werk-privé balans. Dit gaat over alle maatregelen die je als organisatie neemt om een gezonde balans tussen werk en privé te stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan flexibele werktijden, thuiswerken, parttime werken, verlofregelingen, remote werken, overwerken, een derde werkplek en afspraken die je maakt over communicatie na werktijd. 

  • Innovatie en groei. Dit gaat over de kansen die medewerkers krijgen om nieuwe ideeën in te brengen en om dingen uit te proberen. 

  • Erkenning en waardering. Dit draait om de manier waarop je medewerkers erkent en waardeert voor hun inzet en bijdrage aan het succes van jouw organisatie. 

  • Maatschappelijke betrokkenheid. Hoe draag je als organisatie op een positieve manier bij aan de samenleving? Denk aan vrijwilligerswerk en maatschappelijke projecten. 

Voorbeelden van goede employee value propositions

Hieronder vind je een paar inspirerende voorbeelden van EVP’s:

  • Bizzomate: "Bij Bizzomate draait alles om Samen Groeien. Groei voor de Bizzomates, onze klanten, de maatschappij en uiteindelijk ons bedrijf zelf. Wij geloven dat dit begint bij onze mensen. Daarom bieden wij onze mensen een leuke, sociale en uitdagende werkomgeving waarin we dingen net even anders doen dan anderen. Met veel vrijheid, verantwoordelijkheid en aandacht staat onze mensen niets in de weg om hun unieke superpowers optimaal in te zetten voor onze klanten en de maatschappij."

  • Tony's Chocolonely: "Bij Tony's Chocolonely hebben we een duidelijke missie: 100% slaafvrije chocolade. Om dit te bereiken, bieden we onze medewerkers een inspirerende en inclusieve werkomgeving, veel vrijheid en verantwoordelijkheid, en de mogelijkheid om bij te dragen aan onze missie om de chocolade-industrie te veranderen."

  • Rituals: "Bij Rituals draait alles om het creëren van gelukkige momenten voor onze klanten. Om dit te bereiken, bieden we onze medewerkers een inspirerende en harmonieuze werkomgeving, veel ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, waaronder een bijdrage aan hun gezondheid en welzijn."

Sneller en makkelijker vacatures vervullen?

Download de gratis whitepaper over employer branding en ga aan de slag met het versterken van jouw werkgeversmerk. 

Download whitepaper
Certificering_Great Place To Work
Anouk Minnes
Anouk werkte +10 jaar bij Great Place To Work. Met haar kennis van en ervaring met onze filosofie en dienstverlening was ze één van onze vaste blogauteurs.

Lees meer over Employer branding

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg als eerste updates over events, publicaties, nieuws en andere content over goed werkgeverschap.