Menu
HR

Werving en selectie: 10 Best Practices

Werving en selectie draait om het aantrekken, selecteren en aanstellen van geschikte kandidaten voor een functie. In een krappe arbeidsmarkt is het van steeds groter belang om op een creatieve manier bekend te staan bij potentiële medewerkers. Alleen een vacature plaatsen is veelal niet meer voldoende. Tevens zijn werkzoekenden steeds meer op zoek naar een passende organisatiecultuur en kijken hiermee verder dan alleen de functie of arbeidsvoorwaarden. Maar hoe geef je op een creatieve en effectieve wijze vorm aan werving en selectie?

Great Place To Work
Leestijd 4 min
3 september 2018, geüpdatet 28 maart 2024

Great Place to Work heeft de afgelopen jaren meerdere Best Practices gidsen gepubliceerd op basis van de input uit de evaluatie van de organisatiecultuur bij de Best Workplaces. In deze blog delen wij 10 inspirerende Best Practices op het gebied van werving en selectie in de afgelopen jaren. 

1. Koken met Quint - Quint Wellington Redwood 

Ter stimulering en facilitering van de werving, organiseert Quint Wellington Redwood jaarlijks -en soms zelfs meerdere keren per jaar- het event “Koken met Quint”. Tijdens dit event nodigen zij mensen uit die interesse hebben in de organisatie en/of in een specifieke rol. Onder begeleiding van een professionele kok en samen met een aantal Quinters wordt er op een avond een menu gekookt en kan er op een laagdrempelige en informele manier kennisgemaakt worden met elkaar. Op deze avonden kan op een speelse wijze een verbinding ontstaan tussen de kandidaten en Quint. Koken met Quint heeft in het verleden al een mooi aantal nieuwe Quinters gebracht.

2. VR Game - Alliander 

Er is krapte op de arbeidsmarkt binnen het IT-segment. Om die reden is Alliander in 2016 begonnen met het ontplooien van activiteiten om deze schaarse doelgroep actief te benaderen. Het afgelopen jaar heeft Alliander daarom een IT-campagne gedraaid, zowel online als offline. Dit werd onder andere gedaan tijdens een road- show waarmee zij IT-ers middels de IT-truck kennis hebben laten maken met Alliander en hen lieten ervaren welke rol IT speelt binnen de organisatie. In de truck konden IT-ers een VR-game spelen om bekend te worden met de werkzaamheden van Alliander. Een game die door de eigen IT-ers is ontwikkeld. Het is een mooie verbinding tussen de huidige en nieuwe IT-collega’s. Deze campagne is in 2016 genomineerd voor de Recruitment Tech Award.

3. Speurtocht - FX

Op de eerste werkdag bij FX komt er eigenlijk niet zoveel terecht van werken. Voordat de nieuwe medewerker achter de computer mag kruipen, moet er eerst een ontgrendelcode verdiend worden. En wel door middel van een speurtocht. FX stuurt nieuwe FX’ers door het hele gebouw heen om ze op een leuke manier kennis te laten maken met hun nieuwe werkomgeving en collega’s.

4. Speciale wervingsdag - Intermax

Dit jaar werkt Intermax voor het eerst met een Rotterdams bureau dat de kandidaten spreekt voordat zij dat doen. Na de selectie van de kandidaten door de derde partij, organiseert Intermax een speciale wervingsdag met kandidaten waarvan zij de CV’s dus nog niet gezien hebben. Dit doet Intermax vooral om eerst te ervaren wie de persoon is, of hij of zij bij het bedrijf past en om daarna pas te bepalen welke kennis deze persoon in huis heeft. Een onderdeel van de wervingsdag is een bezoek aan één van de klanten. Deze vertelt wat Intermax voor hen betekent. Ook komt er een engineer van Intermax aan het woord om te vertellen welke oplossing hij voor deze klant maakte, wat de uitdaging daarin was en wat hij er zo bijzonder aan vond.

5. Diversity Sounding Board - Microsoft

Een bijzonder initiatief bij Microsoft is de Diversity Sounding Board. Hierin bespreken hiring managers hun vacatures met enkele vrouwelijke collega’s en recruiters. Dit zorgt ervoor dat Microsoft beter begrijpt hoe vrouwen een vacature ervaren en welke verwachtingen ze hebben bij de omschreven functie. Vaak wordt de omschrijving van de functie aangepast naar aanleiding van de feedback uit de Diversity Sounding Board.

6. Six thumbs up voor Kadenza-DNA - Kadenza

‘Wie vinden jullie onze allerbeste mensen?’, vroeg Kadenza medewerkers en klanten. Hun top drie bleek identiek. Een assessmentbureau onderzocht wat de drie topconsultants beter doen dan anderen en vertaalde de resultaten voor Kadenza naar een wervingsmethodiek en tests. Een sollicitant spreekt zes Kadenza-collega’s, over het vak en de manier van werken. Alle zes de duimen moeten omhoog wil de kandidaat groen licht krijgen. 

7. Vrouwen in de techniek - EMC

Juist nu de techniek in de informatiewereld steeds meer onder de motorkap verdwijnt, is dit een fantastisch moment voor vrouwen om deze wereld te betreden. Goed informatiemanagement vraagt om zowel mannelijke als vrouwelijke inbreng, omdat de wereld die bediend wordt gelukkig ook uit beide bestaat. Het EMC’s Women Leadership Forum organiseert regelmatig netwerkbijeenkomsten voor vrouwen binnen EMC en geeft zelfs een boek hierover uit. Daarnaast wordt EMC regelmatig genoemd en geroemd om het grote percentage vrouwen dat zij in executive functies hebben. Verder neemt EMC actief deel aan het Global Women’s Leadership Network GWLN. De President en CEO Joe Tucci maakt zich persoonlijk sterk voor het implementeren en toepassen van “diversity and inclusion”.

8. Volg jij "de rode draad"? - Hilti

Hilti heeft voor het werven van nieuwe medewerkers wereldwijd de “Rode Draad” ontwikkeld. Dit model bestaat uit alle elementen die belangrijk zijn voor Hilti en als handvat dienen voor alle gesprekken binnen HR-processen zoals ontwikkeling, voortgang en zeker recruitment. Alle eigenschappen zijn te vangen in verschillende dimensies, zoals bijvoorbeeld hoe een kandidaat zijn zaken voor elkaar krijgt en hoe hij/zij succesvol is in samenwerking. Daarbij zoekt Hilti naar de juiste waarden en persoonlijkheid in haar medewerkers.

9. Flexpool - DOW Benelux

Voor de afdelingen Operations en Maintenance faciliteert de organisatie een zogenaamde flexpool. Dow biedt goede kandidaten, die nu nog niet voldoen aan de wervingscriteria, de mogelijkheid om training of opleiding te volgen. Wanneer zij de opleiding hebben afgerond, komen ze in aanmerking voor een vaste baan zodra er een passende functie vrij komt.

10. Eigen assessment - AbbVie

In 2017 heeft AbbVie in samenwerking met een externe partij een eigen assessment ontwikkeld. Dit 45-minuten durende online assessment wordt steeds vaker ingezet in het selectieproces om te onderzoeken in hoeverre een kandidaat past binnen de AbbVie cultuur. Hierbij wordt volledig uitgegaan van de Ways We Work, de overkoepelende cultuur binnen de organisatie, welke is gefundeerd op vijf kernwaarden. Hiermee zijn zowel managers als kandidaten geholpen in het identificeren van potentiële kansen en uitdagingen.

Great Place To Work
Met +30 jaar ervaring in 60 landen is Great Place To Work de wereldwijde autoriteit op het gebied van organisatiecultuur en goed werkgeverschap.

Lees meer over HR

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg als eerste updates over events, publicaties, nieuws en andere content over goed werkgeverschap.