AFAS Software en Blue Bricks pakken toppositie bij Best Workplaces Europe 2023

De Nederlandse bedrijven AFAS Software en Blue Bricks hebben beiden een eerste plek veroverd in hun eigen categorie binnen de Europese lijst met Best Workplaces 2023. Deze lijst wordt bekend gemaakt door Great Place To Work, het internationale onderzoeksbureau op het gebied van goed werkgeverschap. Eerder dit jaar publiceerde het onderzoeksbureau in 21 Europese landen al de nationale lijsten met de Best Workplaces. De hoogst scorende nationale Best Workplaces worden op Europees niveau gerankt in vier verschillende categorieën (multinationaal, groot, middelgroot en klein). Het is voor het eerst in de 21 jaar dat de Europese lijst bestaat dat twee Nederlandse organisaties op nummer één staan.

Great Place To Work
Leestijd 1 min
21 september 2023, geüpdatet 13 februari 2024

Winnaars in de categorieën grote en middelgrote organisaties

In totaal staan er 150 organisaties in de lijst met Europese Best Workplaces. Deze organisaties hebben binnen Europa de hoogste scores gehaald op de Trust Index, het medewerkersonderzoek van Great Place To Work. Dit is een onderzoek waarbij medewerkers met 60 stellingen ondervraagd worden over vertrouwen, trots en plezier op het werk. De gemiddelde score op het Trust Index-medewerkersonderzoek bepaalt hoe hoog een organisatie in de ranglijst van een van de categorieën eindigt.

Dit jaar hebben twee Nederlandse organisaties dus de eerste plek behaald: AFAS Software in de categorie grote organisaties en Blue Bricks bij middelgrote organisaties. Bij de kleine organisaties won het Turkse TrabzonPort, en DHL Express won als multinational.

De top tien in elke categorie ziet er als volgt uit:

Best Workplaces Europa 2023 - Top 10

De volledige lijst met Europese Best Workplaces is hier te vinden.

Nog vier andere Nederlandse Best Workplaces binnen Europa

Naast de twee nummer één plekken, zijn er nog vier andere Nederlandse organisaties die in de lijst staan. Het bedrijf Summiteers komt nieuw binnen in de categorie kleine organisaties en Mobilee is nieuwkomer bij de middelgrote organisaties. AFTER’S COOL klimt als grote organisatie op naar plek 23 en Coöperatie Univé komt in deze categorie binnen op plek 40.

Ook staan er vijf multinationals op de lijst waarvan de Nederlandse vestiging ook een nationale Best Workplace is. Dit zijn AbbVie, Hilton, Salesforce, Stryker en Hilti.

René Brouwers, directeur bij Great Place To Work Nederland: “Het is mooi om te zien dat Nederland dit jaar uitzonderlijk goed wordt vertegenwoordigd in de lijst met Europese Best Workplaces. De kers op de taart is natuurlijk de winst in de categorieën grote en middelgrote organisaties door AFAS Software en Blue Bricks. AFAS Software heeft een Trust Index-score van 94% en scoort bijzonder hoog op de thema’s trots en kameraadschap. Blue Bricks heeft een Trust Index-score van 99% en scoort hoog op de thema’s geloofwaardigheid, respect en kameraadschap. Een geweldige prestatie van beide bedrijven die uiteraard een nummer één plek verdient.”

Is jouw organisatie ook een Best Workplace?

Ontdek de voordelen en voorwaarden van ons erkenningsprogramma.

Lees de whitepaper
20220531_GREATPLACETOWORK-ABBVIE_LR_5Y0A8991 kopie 2
Great Place To Work
Met +30 jaar ervaring in 60 landen is Great Place To Work de wereldwijde autoriteit op het gebied van organisatiecultuur en goed werkgeverschap.

Lees meer over Best Workplaces

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg als eerste updates over events, publicaties, nieuws en andere content over goed werkgeverschap.