Menu

Werk-privé balans: 7 adviezen voor werkgevers

Medewerkers die een goede balans tussen werk en privé ervaren, voelen zich gezonder, presteren beter en halen meer voldoening uit hun werk. Dit draagt weer bij aan het succes en de groei van jouw organisatie. Maar uit eigen onderzoek blijkt dat slechts 53% van de Nederlandse medewerkers vindt dat ze door hun werkgever worden aangemoedigd om balans aan te brengen tussen werk en privéleven.

Anouk Minnes
Leestijd 3 min
4 december 2023, geüpdatet 1 augustus 2024
Vader en kind lezen boek op de bank

Dat blijkt uit eigen onderzoek onder 850 respondenten naar de mening over hun werkgever. In dit artikel ontdek je wat je als werkgever kunt doen om je medewerkers te helpen met het realiseren van een gezonde balans tussen werk en privé. 

Wat is een goede werk-privé balans?

Een goede werk-privé balans betekent dat je werk goed samengaat met je privéleven. Je kunt je tijd, energie en aandacht eerlijk verdelen tussen werk enerzijds en familie, vrienden, zorgtaken, hobby’s en sport anderzijds. Het betekent ook dat er een goede balans is tussen inspanning en ontspanning. 

Hoe die balans eruit ziet en wat daarvoor nodig is, is voor iedereen anders. Onder meer leeftijd en levensfase spelen hierbij een belangrijke rol. Denk bijvoorbeeld aan kinderen krijgen, een studie volgen naast je werk of mantelzorger zijn. 

Balans betekent ook niet voor iedereen een 50/50-verdeling tussen werk en privé. Het gaat erom dat je die twee kunt combineren op een manier die jij prettig vindt. Dat kan dus ook een 40/60- of 30/70-verdeling zijn. 

Wanneer ben je uit balans?

Het komt vaak voor dat het privéleven van medewerkers te lijden heeft onder werk, omdat dit te veel tijd, energie en aandacht vraagt. Dit zijn signalen die wijzen op een verstoorde balans tussen werk en privé: 

  • Irritaties en spanningen met collega’s, partner, kinderen en/of vrienden
  • Een constant gevoel van stress
  • Lagere productiviteit
  • Verlies van interesse en plezier in dingen
  • Afspraken vergeten of verzaken, zowel thuis als op werk

Het belang van een goede balans tussen werk en privé

Medewerkers die een goede balans tussen werk en privé ervaren, voelen zich gezonder, presteren beter en halen meer voldoening uit hun werk. Dit draagt weer bij aan het succes en de groei van jouw organisatie. We leggen het uit: 

  • Betrokken en productieve medewerkers. Medewerkers die een goede balans tussen werk en privé ervaren, zijn gemotiveerder, energieker en productiever. 

  • Makkelijker nieuw talent aantrekken. Voor steeds meer medewerkers is flexibiliteit een belangrijke voorwaarde om bij een organisatie te gaan werken. Dat geldt met name voor millennials en Gen-Z. 

  • Lager verloop. Medewerkers die tevreden zijn met hun werk-privébalans, zijn minder snel geneigd om de organisatie te verlaten. 

  • Lager verzuim. Een goede balans tussen werk en privé verkleint de kans op werkstress en burn-outs

  • Meer creativiteit en innovatie. Medewerkers zijn creatiever en innovatiever, omdat ze de rust en ruimte krijgen om op een idee te broeden of zich te laten inspireren. De beste ideeën en oplossingen ontstaan niet voor niets op de momenten dat je er juist niet mee bezig bent. 

7 adviezen voor werkgevers

Hoe kun je je medewerkers helpen om een gezonde balans tussen werk en privé te realiseren? 

  • Geef zelf het goede voorbeeld. Medewerkers kopiëren (bewust of onbewust) het gedrag van leiders. Wil je niet dat medewerkers overwerken of in het weekend e-mails beantwoorden? Doe dat dan zelf ook niet. 

  • Vraag wat je medewerkers nodig hebben. Wat er nodig is om het evenwicht tussen werk en privé te bewaren, verschilt van persoon tot persoon. Vraag dus wat medewerkers nodig hebben om in balans te blijven (of geef ze de mogelijkheid om hun voorkeuren kenbaar te maken) en bied maatwerk aan.

  • Respecteer het privéleven van je medewerkers. Erken dat je medewerkers buiten werktijd gewoon mensen zijn met een partner, kinderen, huisdieren, hobby’s of andere verantwoordelijkheden. 

  • Geef autonomie. Laat medewerkers (voor zover het kan) zelf bepalen waar, wanneer en hoe ze hun werk doen. Dit vraagt van jou als werkgever om erop te vertrouwen dat medewerkers zelf het beste kunnen bepalen hoe ze hun werk doen. Veel medewerkers hebben wel bepaalde kaders nodig om autonomie te ervaren. Binnen die kaders durven medewerkers vrij te bewegen en hun werk naar eigen inzicht in te richten.

  • Maak hybride werken mogelijk. Geef medewerkers (voor zover het kan) de mogelijkheid om vanuit huis, een andere werkplek of remote te werken. Dit vraagt om vertrouwen en niet langer sturen op aanwezigheid, maar op output. 

  • Maak duidelijke afspraken over contact na werktijd. Als er buiten werktijd werkprikkels blijven binnenkomen, dan lukt het niet om de batterij weer op te laden voor de volgende werkdag. Spreek dus met elkaar af dat je geen contact opneemt na werktijd, in het weekend, op parttime dagen en tijdens vakanties. En durf elkaar hier ook op aan te spreken. 

  • Wees alert op de signalen van een verstoorde werk-privébalans. Grijp tijdig in door het gesprek aan te gaan en samen op zoek te gaan naar oplossingen. Als leider dien je hierin het initiatief te nemen, maar medewerkers hebben ook een belangrijke rol. Want als leider zie en spreek je misschien niet iedereen elke dag. Medewerkers kunnen veel sneller en makkelijker opmerken dat iemand er niet lekker bij zit en vervolgens aan de bel trekken. Maak je medewerkers dus bewust van hun signaleringsrol. 

Weet jij wat er echt speelt?

Ons medewerkersonderzoek geeft betrouwbare inzichten en praktische handvatten om mee aan de slag te gaan. 

Lees meer
GPTWNL-NinaVanVliet-107
Anouk Minnes
Anouk werkte +10 jaar bij Great Place To Work. Met haar kennis van en ervaring met onze filosofie en dienstverlening was ze één van onze vaste blogauteurs.

Lees meer over Mentale gezondheid

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg als eerste updates over events, publicaties, nieuws en andere content over goed werkgeverschap.