Futurice is opgericht in 2001, heeft nu 180 medewerkers en heeft twee kantoren in Finland, 1 in London en 1 in Berlijn. In de organisatie bestaan de medewerkers uit kleine teams die direct contact hebben met de klanten.
Transparantie
Transparantie: dat is het keyword binnen Futurice. Hoe zorg je ervoor dat er echt transparantie in de organisatie is? Dit begint al met de uitleg van Tuomas dat iedereen in de organisatie leider is: een duidelijk teken van een streven naar weinig tot geen hiërarchie. Een mooie foto getuigd hiervan: namelijk allerlei pasfoto’s met de tekst “We are all leaders”. Het is dan ook even zoeken waar de CEO zelf staat (7e persoon van rechts onder).
Tuomas legt uit dat de organisatie iets moest gaan veranderen aangezien zij sterk groeiden. Na veel boeken gelezen te hebben over management en organisatieontwikkeling, besloot Tuomas dat de standaard route van andere organisaties niet paste bij Futurice. Het roer moest om en Futurice ging over tot complete transparantie. Centraal hierbij staat de eigen Futurice manier van denken: de regel van 3 x 2. Dit betekent dat iedereen een beslissing mag nemen zolang die voldoet aan:
- Klanttevredenheid,
- Tevredenheid van de medewerkers en
- Cijfers. En dit moet gelden voor 1.) nu en voor 2.) in de toekomst.
Futurice moedigt iedereen aan om met ideeën te komen, voldoet het idee niet aan de 3 x 2 regel: verbeter dan je idee.
Wat zijn de voordelen van volledige transparantie? Ofwel hoe Tuomas het verwoorde: “transparancy brings a sh*t load of good”.
- Autonomie
- (positieve) Controle
- (zelf) Management en weinig hiërarchie
- Vertrouwen
- Feedback
- Focus op resultaten
- Waardering en respect
- Leren
- Het gevoel van samenzijn
- Verandering
Hoe past Futurice deze principes van vertrouwen en transparantie toe in de praktijk?
Ten eerste zijn alle resultaten bekend voor iedereen in de organisatie: van financiën tot sales. Iedereen kan deelnemen in management bijeenkomsten. 1 keer in de maand is het Futufriday waarbij iedere medewerker een presentatie van 10 minuten mag geven over iets informatief of iets leuks. Daarnaast heeft de CEO speeddates met alle medewerkers: een half uur met de vragen:
- Wat vind je leuk?
- Wat vind je niet leuk?
- Wat wil je veranderen?
Ook de uitgaven van de CEO zelf kunnen in de gaten worden gehouden door alle medewerkers. Want alle creditcard gegevens van de medewerkers zijn openbaar. Mensen beslissen zelf of zij geld willen uitgeven, met in hun achterhoofd dat iedereen het weet. Dus het drankje aan de bar na afloop van het event dat Tuomas heeft genuttigd zal te zien zijn voor al zijn medewerkers.
Naast zorgen voor hun eigen medewerkers, doet Futurice ook aan een zogenaamde “familie” vragenlijst. Deze vragenlijst vullen de familieleden van de medewerkers in en gaat over hoe de familie van medewerkers Futurice ervaren.
Levert dit ook wat op?
Tuomas vertelt dat de ‘opbrengsten’ van bewust bezig zijn met goed werkgeverschap en met hun strategie van volledige transparantie, ook voldoet aan de 3 x 2 regel.
- Hoge cijfers van klanttevredenheid
- Beste Werkgever van Finland en Europa
- Winstgevende groei in de afgelopen jaren. De omzet van Futurice steeg van 1 miljoen in 2004 naar bijna 15 miljoen in 2012.
Dit geldt zeker voor nu en wellicht ook voor de toekomst, als Futurice deze strategie zo doorzet!
Zoals Great Place to Work® ook omschrijft, zijn organisaties altijd op een reis; een reis naar goed werkgeverschap, waarbij je kijkt naar wat het beste past bij jouw organisatie en jouw mensen. De eindbestemming mag dan hetzelfde zijn: de route ernaartoe verschilt en dat maakt een wezenlijk verschil.
Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:
- Ontdek hoe je transparante communicatie kunt bevorderen.
- Ontdek hoe je een transparant beloningsbeleid kan opbouwen.
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties, events en ander nieuws? Volg ons dan op LinkedIn en meld je aan voor de nieuwsbrief!