Fijn dat je er bent!
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Geef per categorie jouw keuze voor het gebruik van cookies aan. Lees meer over de cookies in onze cookieverklaring. Wil je de beste website ervaring? Vink dan alle vinkjes aan.
Noodzakelijk
- Sessie cookies
- Inlog cookies
Statistieken
- Google Analytics
Functioneel
- Google Maps
- YouTube
- Social Media
Marketing
- Facebook

Bekendmaking Europese Best Workplaces 2012

Great Place to Work draait om vertrouwen, trots en plezier. Deze drie aspecten vormden de afgelopen paar dagen de leidraad voor het samenzijn van GPTW’ers uit verschillende landen. Het is een mooie mix van mensen, culturen en ideeën. Maar met een gemeenschappelijke missie: de samenleving veranderen door het creëren van Great Places to Work. Het was een reis waar vertrouwen werd versterkt, plezier werd gemaakt en het gevoel van trots een hoogtepunt bereikte. Berlijn was dit jaar de plek waar de 100 Best Workplaces in Europa 2012 bekend werden gemaakt.

Binnen onze organisatie streven wij ernaar dat onze deelnemende organisaties, en ook wij als team, op Champions League niveau spelen. Ofwel de ambitie hebben om op topniveau te functioneren en als organisatie steeds te verbeteren. Voetbal bleek tijdens deze dagen wel vaker dan gedacht een symbolische rol te vervullen. 

19 landen

Wel liefst negentien verschillende talen werden er maandag gesproken tijdens de introductie van de deelnemers bij de bijeenkomst van eigenaren en medewerkers van de verschillende Great Place to Work kantoren. Van Iers tot Deens, van Italiaans tot Pools. De eerste link tot voetbal kwam al tot uiting deze ochtend. Want naast de formele introductie was ook de ‘pijn’ én trots te voelen onder de voetballiefhebbers.

José Tovoli Jr., Voorzitter van de Raad van Bestuur, en Susan Lucas-Conwell, directeur van Great Place To Work Inc. en van het Great Place To Work® kantoor in Amerika, gaven de aftrap door updates te geven over de organisatiestructuur, de stand van zaken van de Europese Great Place To Work® kantoren, de strategie en updates over nieuwe ontwikkelingen/producten. Gedurende de dag werden er discussies gehouden, nieuwe informatie ontvangen en vooral best practices tussen de verschillende Great Place To Work®kantoren gedeeld.

Na een busrit van West Berlijn naar Oost Berlijn vierden we het 20 jarig bestaan van Great Place to Work® in een restaurant waar voetbal natuurlijk niet buiten schot bleef.

Inspiratie

Dinsdag stond een Floating Seminar op het programma. Organisaties die op de lijst van de 100 Best Workplaces in Europa 2012 staan waren uitgenodigd om deel te nemen aan een seminar op een boot op de Spree door Berlijn. 75 Mensen, waarvan een gedeelte ook Great Place To Work® medewerkers, ondervonden deze mooi tocht door het hart van Berlijn. Mensen gingen met elkaar in discussie over een van de belangrijkste onderwerpen binnen een organisatie: Communicatie. Dit komt onder andere tot uiting in de gebieden Spreken en Luisteren uit de Culture Audit©. Binnen 50 minuten zag je het gebeuren: het werk en de missie van Great Place To Work® kwam tot leven. Met drie representanten van drie organisaties werden ideeën uitgewisseld, vragen gesteld en inspiratie opgedaan zodat zij dit weer mee kunnen meenemen naar hun eigen organisatie. Een opmerking van een van de deelnemers: “Ik weet dat dit onderdeel niet goed gaat bij ons in de organisatie, maar na deze gesprekken kan ik al zo ontzettend veel mee terug nemen naar onze organisatie, it’s amazing”.

Be a guest, so the host will be your guest

Daarna kwamen, op een prachtige plek in de tuin van Charlottenburg, de deelnemers bijeen voor een key note over Social media en hoe dit te implementeren in de organisatie. Het is niet voldoende om alleen maar een Facebook pagina of een Twitter account te hebben. De professor in social media management beschreef dit aan de hand van 5 aspecten: het  bekijken van het (digitale) speelveld, luisteren naar wat er aan hand is, wie kan het beste de dialoog aangaan, bouw de infrastructuur en blijf continue bezig. Ofwel de 5 W’s voordat je daadwerkelijk start: Wat, Wanneer, Waar, Waarom en Wie?

Hij beschreef dit process als: be a guest, so the host will be your guest. Ofwel ga eerst rondkijken op het ‘speelveld’, wie zijn er en wat doen ze? Zodra je dit weet kan je zelf de gastheer worden op het ‘feest’ en de juiste mensen op de juiste manier aanspreken.

Journey!

De derde sessie ging over de Journey! Training. Deze training is bedoeld voor de eerstelijns manager en managers uit het middenkader en gaat om het bouwen van vertrouwen. Via verschillende oefeningen kwamen de mensen erachter (of werden meer bewust van) het belang van vertrouwen. Dit bleek onder andere uit de oefening over het verschil tussen ‘giftwork©’ interacties en ‘transactie’ interacties. Wanneer je dit bijvoorbeeld relateert aan het eerder besproken gebied Spreken dan zie je het verschil: bij ‘transactionele interactie’ wordt ‘Informatie gedeeld op basis van ’need-to-know ’. Daarentegen wordt bij een ‘giftwork© interactie’ de informatie volledig en frequent gedeeld in vele vormen, en leiders brengen nieuws persoonlijk om een transparante cultuur te promoten.

Het was bijzonder om te spreken over vertrouwen en deze termen over de rivier te horen schallen en hopelijk een verdwaalde voorbijganger te hebben geïnspireerd.

Trots

’s Avonds was het zo ver: de awards ceremonie voor de 100 Best Workplaces in Europa 2012. Sinds 2003 wordt een Europese lijst gemaakt. Dit jaar deden meer dan 1500 organisaties uit 18 verschillende landen in Europa mee. In het Axica Kongress-und Tagungszenrum, midden in het centrum van Berlijn naast de Brandenburger Tor, kwamen rond de 250 mensen bijeen om dit event mee te maken.

Ook hier was voetbal weer een topic, want op deze avond moesten nog enkele Europese landen hun laatste poule-ronde spelen. Na overleg met de betreffende kantoren is toch besloten de awards ceremonie door te laten gaan. Tijdens de hele avond werd er via cocktailprikkers vlaggetjes de tussenstand van de wedstrijden doorgeven.

Er zijn drie Europese lijsten: een multinational lijst (de organisatie moet op minimaal drie nationale lijsten in Europa staan), een lijst voor organisaties met meer dan 500 medewerkers en een lijst voor organisaties met tussen de 50 en 500 medewerkers.

De aftrap kwam voor de lijst van de Best Small and Medium-sized Workplaces. Iedere aanwezige organisatie kreeg een ‘moment of fame’ door op het podium haar award in ontvangst te nemen. Het gevoel van trots was voor nummer 48 net zo sterk als van de nummer 1. Nummer 3 was Novement.de uit Duitsland en nummer 2 was Miles.no uit Noorwegen. De winnaar was Futurice, een informatie technologie bedrijf uit Finland, gespecialiseerd in internet en mobiele software ontwikkeling.

Na het voorgerecht was het tijd voor de bekendmaking van de 25 Best Large Workplaces. Op nummer 3 was geëindigd DIS AG uit Duitsland en op nummer 2 Google uit Ierland. Een staande ovatie voor de winnaar Tetra Pak Packaging Solutions uit Italië. Een compleet veraste medewerkster nam emotioneel de award in ontvangst. Later hoorde we dat in de omgeving van de organisatie, gevestigd in Rubiera (Italië), de mensen getroffen zijn door de aardbeving in Noord – Italië en dat de CEO’s druk bezig waren met hulp te bieden aan het getroffen gebied.

Aan tafel zittende met medewerkers van SAS Institute voelde ik de spanning stijgen bij de bekendmaking van de 25 Best Multinational Workplaces. Vorig jaar stonden zij op een negende plek. En hoe verder de bekendmaking kwam, nummer 8, 7… Het is mooi om te zien dat er zoveel blijdschap ontstaat wanneer je als organisaties erkenning krijgen voor al het werk dat ze doen om een Best Workplace te zijn en te blijven. SAS Institute werd nummer 3 dit jaar (deden mee in 10 landen, waaronder Nederland). Op nummer 2 eindigde NetApp (deden mee in 6 landen, waaronder Nederland). De winnaar van de avond was Microsoft. Met 92.688 medewerkers wereldwijd en participatie aan de lijst in 15 landen in Europa (waaronder ook nummer 1 in Nederland) kon de organisatie zeker trots zijn.

Ook tijdens dit Europese event werden Special Awards uitgereikt. Dit jaar gingen zij over Inspireren, Spreken en Luisteren. MSD uit Ierland, een farmaceutisch bedrijf, ontving de special award voor Employee Involvement. Deze award erkent organisaties die op een excellente wijze medewerkers betrekken in beslissingsprocessen. De special award voor Inspiring Pride, de medewerkers het gevoel geven dat hun werk meer dan ‘een baan’ is, werd ontvangen door de Noorse organisatie Reitangruppen. De laatste special award, Transparant Communciation, werd gewonnen door de winnaar van de Best Small and Medium Sized Workplaces, namelijk Futurice. Dit bleek ook wel toen de CEO Tuomas Syrjänen ter plekke andere organisaties uitnodigde om contact op te nemen om Best Practices te delen.

Alom was er een gevoel van trots, blije gezichten en vooral de erkenning van het harde werken. Na de uitreiking werd er nog volop geborreld, foto’s gemaakt en ervaringen gedeeld.

Ook ik ben een medewerker binnen een organisatie, ook ik wil vertrouwen hebben in mijn management, plezier hebben met mijn collega’s en trots zijn op mijn en vooral ons werk. Deze ervaring in Berlijn tussen al mijn collega’s uit verschillende landen deed mij voelen dat wij en alle organisaties die op de lijst staan inderdaad champions league aan het spelen waren, waarbij deze drie aspecten van cruciaal belang zijn.

Want om maar in voetbaltermen af te sluiten met een ‘wijsheid’ van Johan Cruijff:

“Als je voor elke positie de beste speler kiest, heb je nog geen sterk elftal maar een team dat als los zand uiteen valt.”

Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties, events en ander nieuws? Volg ons dan op LinkedIn en meld je aan voor de nieuwsbrief!



020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC