Fijn dat je er bent!
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Geef per categorie jouw keuze voor het gebruik van cookies aan. Lees meer over de cookies in onze cookieverklaring. Wil je de beste website ervaring? Vink dan alle vinkjes aan.
Noodzakelijk
- Sessie cookies
- Inlog cookies
Statistieken
- Google Analytics
Functioneel
- Google Maps
- YouTube
- Social Media
Marketing
- Facebook

Laat je inspireren door...

Een Great Place to Work is niet in één hokje te plaatsen, het omvat vele begrippen. Dit werd duidelijk bevestigd tijdens een nieuwe inspiratiesessie op dinsdag 22 september. Deze keer verzorgden wij de inspiratiesessie in samenwerking met onze klanten &samhoud consultancy en Novo Nordisk. Twee totaal verschillende organisaties (een adviesbureau en een farmaceutische organisatie), met een geheel eigen cultuur en beiden nummer 1 geworden op de lijst van Best Workplaces in hun categorie. In een prachtig pand, midden in Utrecht, vertelden ze, over wat hen anders dan andere organisaties maakt.

Visie en kernwaarden

Het integreren van visie en kernwaarden in het beleid werd door beide sprekers van groot belang genoemd. Deze dragen bij aan het ontwikkelen van de ‘eigen’ cultuur van de organisatie. De & van &samhoud staat bijvoorbeeld voor ‘alles samen doen’, met klanten maar ook met medewerkers en haar omgeving. Ook zijn ze bezig met het maken van een koffieautomaat met een constante live verbinding met de andere landen, zodat ook met de collega’s daar tijdens een koffiemoment kan worden gepraat. Bij Novo Nordisk staat ‘practice what you preach’ hoog in het vaandel, omdat de organisatie het belangrijk vind dat medewerkers beseffen waarvoor ze doen wat ze doen. Zo geeft de organisatie een bijdrage aan de scholen van de kinderen van de medewerkers en is er een sociaal fonds waarbij medewerkers in nood ondersteuning kunnen krijgen.

Naleving van de waarden

Van belang is dat de visie en de kernwaarden geleefd worden in de organisatie en door de medewerkers. Novo Nordisk doet daarom regelmatig een check op de de ‘Novo Nordisk Way’, dit zijn 10 statements waar Novo Nordisk in de dagelijkse praktijk voor staat, om de naleving ervan te blijven waarborgen. Ook proberen ze hun eigen medewerkers te inspireren door onder andere ‘de Sportbelofte’. Wanneer medewerkers een sportief doel voor zichzelf stellen, ontvangen ze een bedrag. Als ze het doel uiteindelijk niet behalen, dan moet de medewerker het bedrag terug betalen.

Inspiratie opdoen bij anderen

Ook organisaties als &samhoud en Novo Nordisk laten zich inspireren door anderen. Zo heeft &samhoud enkele jaren terug, de nummers 1, 2 en 3 op de Europese lijst van Best Workplaces bezocht, om te kijken wat deze organisaties deden. Ze ontdekten dat al deze organisaties gebruik maken van de zogeheten ‘value profit chain’. In deze filosofie staan klant- en medewerkerswaarde, financiële waarde en maatschappelijke waarde met elkaar in verbinding. Hierbij is het van belang dat al deze waarden aandacht krijgen. &samhoud is deze filosofie ook gaan toepassen, en dat heeft zeker bijgedragen aan het behalen van de eerste positie op de Europese lijst in 2010. Nog steeds bezoekt &samhoud andere organisaties om inspiratie op te doen, en ook hun klanten worden hier regelmatig bij uitgenodigd om deze ervaring te kunnen delen.

Unieke programma’s

Van belang is om te onthouden dat succesverhalen van andere organisaties niet gekopieerd kunnen worden naar je eigen organisatie. Laat je inspireren door andere organisaties maar bedenk zelf, samen met de medewerkers, welke onderscheidende programma’s het beste bij jouw organisatiecultuur passen.

Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:

 

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties, events en ander nieuws? Volg ons dan op LinkedIn en meld je aan voor de nieuwsbrief!



020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC