Fijn dat je er bent!
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Geef per categorie jouw keuze voor het gebruik van cookies aan. Lees meer over de cookies in onze cookieverklaring. Wil je de beste website ervaring? Vink dan alle vinkjes aan.
Noodzakelijk
- Sessie cookies
- Inlog cookies
Statistieken
- Google Analytics
Functioneel
- Google Maps
- YouTube
- Social Media
Marketing
- Facebook

Hoe maak je medewerkers gemotiveerd?

“Je wint of leert, maar je verliest nooit!”. Met dit citaat van Nelson Mandela opent Mikko Kuitunen van het Finse Vincit zijn verhaal op de Europese Conferentie van Great Place to Work® in Dublin. Vincit werd dit jaar eerste op de Europese lijst van Best Workplaces in de categorie Small & Medium. Het in 2007 opgerichte softwarebedrijf draait om winnen en succesvol zijn, zoals de naam in het Latijn eigenlijk al zegt. Dit doen ze door de juiste dingen op de juiste manier te doen. Maar wat is winnen en succesvol zijn? En hoe doe ik de juiste dingen op de juiste manier?

Winnende organisatie

Elke organisatie wil een winnende organisatie zijn. De manier waarop dat wordt bereikt is alleen voor elke organisatie anders. Volgens Kuitanen ligt de sleutel om een winnende organisatie te worden in het differentiëren van jezelf ten opzichte van anderen en je aan te passen aan veranderingen die zich voordoen in de markt. Niet-winnende organisaties focussen zich op wat ze kunnen en blijven daar ook op vertrouwen. Maar het focussen op veranderingen in de markt is alleen gericht op de externe factoren. Wat er binnen de organisatie speelt, is minstens zo belangrijk. Winnende organisatie halen daarom hun kracht van binnenuit. Volgens Kuitanen draait het om het doen van de juiste dingen op de juiste manier. Elke werknemer heeft iets unieks, waardoor deze op die manier kan bijdragen aan de organisatie. Wat die ‘juiste dingen’ precies zijn, is voor elke organisatie anders, maar de volgende dingen hebben ze gemeen: motivatie, management en doelen.

Motivatie

De vraag die je kunt stellen is of iemand gemotiveerd is omdat deze persoon iets wil of omdat diegene iets moet. Dat is een wezenlijk verschil. Is de werknemer gemotiveerd, omdat deze het leuk vindt om dit werk te doen? Of moet het vanwege andere factoren? Werknemers moeten ‘feeling’ hebben voor de organisatie en hun taken. Alleen dan wordt de organisatie succesvol. En om als werkgever te mensen te motiveren, moet deze anderen behandelen zoals hij of zij zelf behandeld zou willen worden. En dat op een unieke manier, omdat elke medewerker uniek is.

Management

Kuitanen meent dat de definitie van ‘management’ zoals deze op Wikipedia staat veel te ouderwets is en er vanuit gaat dat alles van boven wordt bepaald. De manier waarop Kuitanen de definitie van ‘management’ heeft geformuleerd is als volgt: ‘the systemic function that aims to remove barriers to success’. Dat impliceert dat je belangrijke overwegingen gaat maken over je beleid. Bied je je diensten en producten allemaal hetzelfde aan of pas je customer-focused solutions toe? Neem je top-down beslissingen of wordt er gefocust op de invloed van verschillende individuen binnen de organisatie? Vincit zelf heeft een 365 Vincit Leadership-model ingevoerd waarbij ze uitgaan van ‘leadership as a service’. De filosofie hierachter is dat het gedateerd is om één iemand de regels te laten maken. Regels moeten daarbij ook worden geüpdatet afhankelijk van veranderingen en tijd.

Doelen

Waar gaan we heen? Wat zijn we aan het doen? Wat is de betekenis van ons bestaan? Bij het beantwoorden van deze vragen zal iedereen moeten worden betrokken. Van bovenaf de toekomst bepalen is gedateerd. Om de toekomst te bepalen en hierbij een winnende organisatie te zijn, betekent dat de verhalen en doelen van iedereen moeten worden erkend. Vincit heeft alle werknemers gevraagd om een individuele droom en een droom gericht op de manier van werken te formuleren. Hierbij verzamelden ze 94 dromen en wensen voor de toekomst. Opvallend was dat deze dromen allemaal drie dingen gemeen hadden. De eerste gemeenschappelijke wens was dat er binnen Vincit toptalenten actief moeten zijn. Ten tweede dat Vincit beter gaat presteren dan andere organisaties in de branche en dat dus anderen hen willen kopiëren. Als derde werd er gewenst dat klanten gaan verlangen naar het product van Vincit. Vincit wil een organisatie creëren waarbij iedereen gemeenschappelijke doelen heeft en waar mensen zelfs op maandagen zin hebben om naar hun werk te komen. Gelukkige werknemers en klanten hebben, dat is het belangrijkste. Al het andere doet er niet toe.

Een doel, meerdere wegen

De juiste dingen doen op de juiste manier. Het kan op verschillende manieren. Zoals Kuitanen in zijn speech ook stelt, er zijn verschillende wegen die leiden naar dezelfde bestemming. Maar de regels blijven hetzelfde. En dat is motivatie, management en doelen goed uitdenken en dit beter doen dan de rest. Zo creëer je een winnende organisatie.


Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:

 
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties, events en ander nieuws? Volg ons dan op LinkedIn en meld je aan voor de nieuwsbrief!



« Blogs & Artikelen
020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC