Fijn dat je er bent!
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Geef per categorie jouw keuze voor het gebruik van cookies aan. Lees meer over de cookies in onze cookieverklaring. Wil je de beste website ervaring? Vink dan alle vinkjes aan.
Noodzakelijk
- Sessie cookies
- Inlog cookies
Statistieken
- Google Analytics
Functioneel
- Google Maps
- YouTube
- Social Media
Marketing
- Facebook

Meer aandacht voor het individu binnen organisaties

Europese Best Workplaces laten een groeiende mate van vertrouwen en meer aandacht voor het individu zien.

De 1e spreker op het Europese Great Place to Work congres is onze eigen China Gorman, Global CEO van Great Place to Work®. China geeft aan dat ze erg blij is en goed nieuws met ons te delen heeft. Voordat ze dat doet vertelt ze ons een verhaal.

Het verhaal van Veronique Levy en haar Franse werkgever Davidson Consulting.

Veronique is 3 jaar geleden bij het bedrijf aan het werk gegaan als senior IT consultant. Toen ze net 1 jaar in dienst was had ze weinig energie meer voor haar werk. Ze werkte al 6 jaar voor dezelfde klant (5 jaar voor haar vorige werkgever en 1 jaar voor Davidson) en verveelde zich. Ze was toe aan een nieuwe uitdaging. Ze besloot dit met haar manager te delen.

Nu is het best lastig om een consultant bij een klant weg te halen. Het is lastig om vervanging te vinden, de relatie opnieuw op te bouwen en de kennis over te dragen. Maar Levy's manager vond het werkplezier van Levy belangrijker dan deze zaken. Hij besloot zelf het werk bij de klant van Levy over te nemen en vond een nieuw uitdagend project voor Levy.

Dit is nog maar het eerste deel uit het verhaal van Veronique. Het 2e deel wordt met ons gedeeld via een video waarin Levy zelf verteld wat zich heeft voorgedaan. Afgelopen jaar overleed er namelijk plotseling een familielid van haar. De eerste woorden van haar manager hierop waren: 'Neem je tijd, neem tijd om met je familie door te brengen en kom pas terug als je er aan toe bent'.

Deze reactie, net als de reactie hiervoor beschreven, heeft Veronique geraakt. Ze legt in de video uit dat ze zich weer realiseerde hoe goed ze zich voelt bij Davidson Consulting.

China Gorman; 'Dit is niet alleen maar een hartverwarmend verhaal over Veronique en haar manager. Davidson heeft over de hele breedte van de organisatie een cultuur weten te realiseren waar medewerkers eerst als mens worden behandeld en daarna als medewerker. Het familie gevoel is belangrijker dan de winst'.

Vervolgens laat China een aantal mooie quotes van medewerkers zien, maar geeft ook aan dat Davidson een organisatie is dat enorme successen heeft behaald. 8 jaar geleden begon het bedrijf met zo'n 10 mensen en inmiddels werken er zo'n 1000 medewerkers. De omzet was 78 miljoen in 2012 en 87 miljoen euro in 2013. Ze verwachten dit jaar  105 miljoen om te zetten.

De combinatie van business succes door een mens-georiënteerde werkomgeving is wat de oprichters van Davidson vanaf het begin voor ogen hadden. Je zou kunnen zeggen dat ze "geboren" zijn als Great Place to Work. Edouard Mandelkern, president van Davidson Consulting zegt hierover: 'We wanted to make it a company like a home.'

Met 'home,' bedoelt hij dat ze medewerkers wilden betrekken bij besluitvorming en hen laten voelen dat de organisatie de warmte van een familie heeft, in plaats van een koude, onpersoonlijke sfeer van traditionele organisaties.

Het feit dat Davidson zo succesvol is met deze aanpak, waar medewerkers als Veronique Levy van profiteren, is GOOD NEWS! En Davidson is maar een onderdeel van het goeie nieuws over Great Places to Work in Europa dat China met ons wilde delen.

Het overige goede nieuws bevat twee onderdelen, verteld China. Allereerst: De beste worden beter. En ten tweede: Ze werken aan de Human Touch.

De Best Workplaces van Europa laten een groeiende mate van vertrouwen zien over de afgelopen periode en ze besteden meer aandacht aan de behoeftes en wensen van individuele medewerkers. Dit geeft aan dat het gedachtegoed van Great Place to Work® steeds meer voeten in de aarde krijgt in Europa. In de hele regio worden de beste beter en wie zien dit ook terug in de meeste landen binnen Europa. Polen laat de grootste verbetering zien met 18% groei van de gemiddelde Trust Index© score, gevolgd door Zweden, Spanje en Noorwegen.

De manier waarop de Europese Best Workplaces zich hebben verbeterd is in een normale situatie al indrukwekkend te noemen. Maar gezien een groot deel van de regio te kampen heeft gehad met sociale, politieke en economische onrust over de afgelopen 5 jaar, is het helemaal bewonderenswaardig te noemen. Zeker als je kijkt naar een land als Griekenland dat kampt met een extreem begrotingstekort, een enorme staatsschuld en een werkeloosheidspercentage van bijna 30% dit jaar.

Maar het geloof in werkomgevingen gebaseerd op vertrouwen lijkt alleen maar toe te nemen binnen de  beste werkgevers. Dimitris Ganoudis, General Manager van Great Place to Work® in Griekenland zegt  hierover: 'Wanneer organisaties hoge standaarden en goede arbeidsomstandigheden behouden in een  algemene economische situatie van ontslagen, bezuinigingen, loonbevriezing en dergelijke, dan is de  waardering van medewerkers richting de organisatie vaak groter. Er is dan een groter bewustzijn op de  goede behandeling en extra's die ze krijgen'.

Dus zelfs binnen zeer uitdagende contexten wordt er actief gewerkt aan het creëren van Great Places to Work en zien we de resultaten terug.

Achter de groeiende cijfers zit veel hard werk, inzet en initiatieven die er voor zorgen dat er een hoge mate van vertrouwen, trots en plezier binnen de organisaties is. Een voorbeeld van deze inzet komt van Marcin Ochnik, president van de Poolse retailer Ochnik. Hij heeft veel aandacht besteed aan open dialoog en het luisteren naar medewerkers middels een 'roadshow' waarbij hij alle 70 winkels heeft bezocht in de afgelopen jaren. Ook organiseert hij regelmatig 'culture workshops' in hotels en conference centers waardoor hij inmiddels elke individuele medewerker van zijn organisatie heeft gesproken. Marcin's missie om beter naar medewerkers te luisteren is een typisch voorbeeld van de passie en doortastendheid waarmee leiders van sommige grote organisaties het Great Place To Work® gedachtegoed hebben omarmd.

Wat is er nu voor nodig om een Great Place to Work te zijn? Aan de hand van quotes van de CEO's van de verschillende Great Place to Work vestigingen laat China dit zien:

'Het is een zaak van vasthoudendheid en geloven dat dit het waard is om te doen' aldus Maria Zakrzewski, CEO van Great Place to Work® in Polen.

'De leiders van de toekomst geven medewerkers het vertrouwen om hun werk van begin tot eind uit te voeren. Als medewerkers weten welke richting de organisatie op gaat en wat er van hen individueel verwacht wordt, dan is het makkelijker om verantwoordelijkheid te nemen hun taken en opereren als hun eigen 'CEO's' aldus Maria Gruden, CEO van Great Place To Work® in Zweden.

'Medewerkers worden meer gezien en behandeld als individu en niet alleen als medewerker. Dat zie je terug in de manier waarop management vertrouwen bouwt in de organisaties. Ze beginnen beter te begrijpen dat het aan de medewerkers is of de organisatie goed of niet goed presteert – een manager kan niet meer in zijn eentje een organisatie succesvol maken' aldus Mona Rundberg, CEO of Great Place to Work® in Finland.

We zien dus een duidelijke switch naar meer persoonlijke aandacht. Europese werkgevers zien medewerkers steeds minder alleen als onderdeel van een grote machine, maar zorgen voor een werkervaring op maat voor elke individuele medewerker. We zien dit ook terug in de cijfers van het Trust Index©onderzoek. De scores op de stellingen die gerelateerd zijn aan 'medewerkers zien als volledig persoon met levens naast hun werk en een identiteit los van het zijn van een werknemer' stijgen. (zie Special report: Working on the Human Touch). 

Volgens China zijn er een aantal redenen dat we juist nu de switch zien naar meer vertrouwen en aandacht voor de individu binnen werkomgevingen:

  • Bewustzijn. Een toenemend bewustzijn bij global leiders van het belang van een cultuur van vertrouwen. Vertrouwen is vandaag de dag top of mind bij CEO's wereldwijd, volgens een PWC report van afgelopen jaar. Men realiseert zich dat een positieve werkomgeving en een grote mate van vertrouwen, trots en plezier een voorwaarde zijn voor het uitvoeren van de strategie.
  • Bewijs. Het bewijs dat Best Workplaces betere resultaten behalen groeit. In Denemarken bijvoorbeeld, lieten de Best Workplaces ruim 3 keer meer omzet groei zien dan de Deense organisaties in het algemeen.
  • Arbeidsmarkt. In het grootste deel van Europa loopt de 'war for talent' op nu de economie weer aantrekt. De toenemende business activiteiten zorgen voor krappere arbeidsmarkten, zeker in sectoren waar specifieke vaardigheden nodig zijn, en vraagt van organisaties om meer te doen in het aantrekken en behouden van medewerkers. Daarnaast vraagt de millennium generatie om betere werkplekken en aandacht voor een goede werk-privé balans en MVO.
  • Dankbaarheid van medewerkers. Bij een cultuur van vertrouwen gaat het niet alleen maar over wat management voor medewerkers doet. Het geeft ook de waardering van medewerkers weer, zeker in moeilijke economische tijden. Ondanks dat economische terugval een organisatiecultuur kan aantasten, versterken organisaties die voor hun medewerkers blijven zorgen tijdens een crisis, vertrouwen.
  • Well-being. Aangezien de aandacht voor het welzijn van mensen groeit, worden organisaties gedwongen om hun organisatieculturen aan te passen. Stressniveaus nemen toe en organisaties vragen meer van medewerkers met minder middelen, waardoor de druk op medewerkers toeneemt. Als reactie hierop hecht men steeds meer waarde aan fysiek en mentaal welzijn. Europese organisaties springen in op deze trend.
  • Momentum. Wanneer een organisatie een positieve organisatie cultuur ontwikkeld, dan neigt die cultuur er naar om steeds beter te worden. Deze positieve spiraal is te danken aan medewerkers en management. Managers zorgen voor verbeteringen in de werkomgeving op basis van de Trust Index© en Culture Audit© en medewerkers nemen eigenaarschap voor de organisatiecultuur en laten hun waardering zien. Organisaties die al een lange tijd actief bouwen aan hun organisatiecultuur laten over het algemeen een hogere mate van vertrouwen zien dan organisaties die daar net mee beginnen.

Het goede nieuws van verbeterende organisatieculturen binnen de Europese Best Workplaces betekent dat deze organisaties zich goed gepositioneerd hebben om de vruchten te plukken van het verbeterende business klimaat. Om dit duidelijk te maken citeert China onze eigen CEO Erik van Riet. Hij geeft aan dat veel organisaties nu pas uit hun defensieve 'bunker' mentaliteit stappen die ze hebben aangenomen tijdens de crisis. De cultuur agenda van deze organisaties beperkt zich vaak tot discrete programma's als flexibele werkmogelijkheden. Best Workplaces daarentegen hebben een veel bredere visie. Zij nemen verantwoordelijkheid voor het welzijn van hun werknemers en andere stakeholders en laten een enorme ambitie zien.

China geeft vervolgens aan dat we kunnen verwachten dat de Great Place to Work® stroming blijft groeien in Europa. We zien dat er zich een sneeuwbal effect voordoet en we zouden kunnen zeggen dat er een belangrijke nieuwe periode aanbreekt: "Het Great Place to Work tijdperk".

Dit tijdperk is, volgens China, een periode waarin alle mensen kunnen verwachten dat ze werken voor een organisatie waar ze vertrouwen hebben in hun leiders, trots zijn op wat ze doen en plezier hebben met de mensen met wie ze samenwerken. In andere woorden, een periode waarin organisaties de wereld mooier maken.

We staan helemaal aan het begin van dit tijdperk. Veel werkplekken in Europa en de rest van de wereld zijn nog niet Great. Maar de factoren achter meer vertrouwen en een groter respect voor de individu binnen Europa's Best Workplaces, stimuleren alle organisaties om betere werkomgevingen te creëren. Net als de opkomst van nieuwe technologieën die zorgen voor ongekende transparantie in organisaties. Deze transparantie ontmaskert niet-Great Workplaces en beloont de goede organisatieculturen.

Great Place to Work® heeft inmiddels 19 vestigingen in Europa waar er de laatste 5 jaar 2 bij zijn gekomen (Luxemburg en Turkije). In 2007 deden er 1.000 organisaties mee aan het onderzoek en inmiddels zijn dit er 2.330 die meer dan 1,5 miljoen medewerkers vertegenwoordigen. Dit jaar zal de 20ste vestiging in Europa geopend worden in Hongarije.

China sluit haar verhaal af door aan te geven dat de organisaties in de zaal de voorlopers zijn in de Great Place to Work® beweging en hoe geweldig het moet zijn dat je als organisatie een steeds betere werkplek wordt. Ze heet vervolgens iedereen nogmaals welkom op de conferentie en sluit haar verhaal blij en enthousiast af:

"The best getting better, companies treating people more as human beings, all of us enjoying a brighter future in the emerging Great Workplace Era. This is the good news, the beautiful news, that has me excited today. Thank you".


Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:


Wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties, events en ander nieuws? Volg ons dan op LinkedIn en meld je aan voor de nieuwsbrief!



020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC