Great Place To Work logo

11 vragen & antwoorden over Great Place to Work Certified

Sinds 2018 erkent Great Place To Work organisaties die excelleren op het gebied van goed werkgeverschap met het label Great Place to Work Certified. Wanneer krijg je als organisatie deze erkenning, wat is het verschil met de Best Workplaces en wat levert het jouw organisatie op? Ontdek de antwoorden op de 11 veelgestelde vragen.

1. Wat zijn de criteria om in aanmerking te komen voor certificering?

Goed werkgeverschap draait om meer dan arbeidsvoorwaarden of faciliteiten. Vanuit de visie van Great Place To Work gaat goed werkgeverschap om drie onderlinge relaties gebaseerd op vertrouwen, trots en plezier. De erkenning is gebaseerd op het perspectief van de medewerkers.

Voldoet jouw organisatie aan de volgende criteria? Dan mag je het label Great Place To Work-Certified voor 1 jaar dragen:

  • Een score van 70% of hoger op de 60 stellingen van het medewerkersonderzoek (Trust Index)
  • Vereiste respons op het medewerkersonderzoek (afhankelijk van de organisatie-omvang)
  • Een volledige ingevulde Culture Brief (kwantitatieve vragen over jullie werkgeverschap)

2. Wat is het verschil met de lijst van Best Workplaces?

Organisaties die voldoen aan de bovenstaande criteria ontvangen direct het certificaat. De top van deze gecertificeerde organisaties, de allerbeste werkgevers, komen op de lijst van Best Workplaces. Deze lijst maken wij bekend in juni tijdens het Best Workplaces event. De organisaties die de lijst behalen mogen zich dan een Best Workplace noemen. Voor iedere categorie maken wij een top 10. De categorieën zijn als volgt:

  • Top 10 Best Multinational Workplaces – aanwezig in minimaal 4 landen, met een minimum aantal medewerkers per land van 20 en in Nederland van 50
  • Top 10 Best Large Workplaces – organisaties met meer dan 250 medewerkers
  • Top 10 Best Medium Workplaces – organisaties met 50 t/m 250 medewerkers
  • Top 10 Best Small Workplaces – organisaties met 20 t/m 49 medewerkers

3. Wat is het verschil tussen dit certificaat en andere certificaten van beste werkgevers?

Het label Great Place to Work Certified onderscheidt zich op drie vlakken


  • De filosofie van Great Place To Work draait niet om tevredenheid. Uit onderzoek is gebleken dat goede werkgevers zich onderscheiden door de hoge mate van vertrouwen, trots en plezier binnen de organisatie. Dit model bestaat al meer dan dertig jaar, is nog steeds actueel en wordt momenteel in 60 landen toegepast. Dit maakt het een alomvattend model waarin alle aspecten van goed werkgeverschap worden uitgevraagd. Dit betekent ook dat wij 60 stellingen aan medewerkers voorleggen.
  • Bij Great Place To Work gelden strikte criteria (zie vraag 1) om als organisatie een Great Place To Work Certified te worden. Veel organisaties behalen de eisen op deze criteria dan ook niet. Door deel te nemen aan certificering ontvang je als organisatie altijd inzicht in wat al goed gaat en wat er nog beter kan. De certificering is hierbij de kers op de taart. 
  • Indien een organisatie meedoet aan certificering, doe je als organisatie automatisch ook mee voor de Europese lijst van Best Workplaces. De hoogst scorende organisaties, in hun eigen categorie, kunnen bij de Top 125 van Europa behoren. Multinationals kunnen in aanmerking komen voor de World’s Best Workplaces

4. Wanneer kan ik een organisatie het logo gaan gebruiken?

Voordat er sprake is van certificering voert iedere organisatie het medewerkersonderzoek uit. Na afloop van het onderzoek zal een Customer Success Manager (niet bij het pakket Assess) een navigatie door de resultaten verzorgen. 

Het is mogelijk om op elk moment van het jaar mee te doen aan het onderzoek.  

5. Hoe lang mag een organisatie het logo uitdragen?

Vanaf de maand van de bekendmaking van de certificering mag het logo 1 jaar gehanteerd worden. Gecertificeerde organisatie die behoren tot de Best Workplaces mogen vanaf juni het Best Workplace logo voor 1 jaar voeren. 

6. Wat kost het logo?

Het is logo is niet "te koop”. De erkenning van goed werkgeverschap is een gevolg van het succesvol (behalen van de criteria) uitvoeren van het medewerkersonderzoek. Aan de kosten voor certificering en lijstdeelname zitten geen extra kosten verbonden. De investering wordt bepaald door de mate van inzichten die je ontvangt en welke begeleiding je van ons krijgt. 

7. Wat levert de certificering op, bijvoorbeeld op het gebied van ‘Employer Branding’? 

Vanuit de visie van Great Place To Work kan een sterk Employer Brand alleen gerealiseerd worden als de interne organisatie dit beeld ondersteunt. De organisatie kan pas een goede werkgever zijn, als de medewerkers dit beamen.

Het zijn van een Great Place To Work-Certified, en daarmee het succesvol hebben uitgevoerd van het medewerkersonderzoek kan drie zaken opleveren:

  • Inzicht in de perceptie van medewerkers en de ontwikkeling van de interne organisatie. Het onderzoek geeft een goed inzicht waar je staat als organisatie en wat de verbeterpunten zijn.
  • Toenemende resultaten. In een organisatie waarin onderling vertrouwen bestaat, gaat geen tijd verloren aan bijvoorbeeld onduidelijke communicatie, geen optimale samenwerking of vriendjespolitiek. Uit onderzoek blijkt dat organisaties met een hoge mate van vertrouwen ook beter presteren op onder andere verzuim, omzet en aantrekken van sollicitanten. 
  • Sterker werkgeversmerk. Organisatie die erkend zijn als goede werkgever zetten dit in voor hun arbeidsmarktcommunicatie en werving. Mensen zijn ook steeds vaker op zoek naar een organisatie die bij hen past qua missie en cultuur, veel meer dan op het gebied van arbeidsvoorwaarden. Ook kan Great Place To Work-Certified ambassadeurs maken van medewerkers, die in staat zijn om het imago van de organisatie te verbeteren en extern uit te dragen. 

8. Wat is de media-aandacht welke Great Place to Work aan de certificering en de lijst van Best Workplaces geeft?

Er bestaat een verschil tussen de media-aandacht die wordt gegeven aan de gecertificeerde organisaties en de Best Workplaces. 

  • Iedere organisatie die het label Great Place To Work-Certified mag dragen, ontvangt het logo, een certificaat en een toolkit om zowel intern als extern te communiceren over hun certificering. Tevens krijgen ze een plek op de website met een link naar de vacaturepagina. Maandelijks besteden wij op LinkedIn ook aandacht aan alle gecertificeerde organisaties van de afgelopen maand. Dit label is vooral ingericht om direct na bekendmaking als tool ingezet te worden in de arbeidsmarktcommunicatie van de organisatie. 
  • De media-aandacht voor het exclusieve label Best Workplace is procentueel hoger dan de media-aandacht die wordt geschonken aan het label Great Place To Work-Certified. 

9. Doen jullie actief controle op het gebruik, of eventueel misbruik, van het logo?

De basis van ons gedachtegoed is vertrouwen. Om deze reden zoeken wij niet actief de organisaties op om na te gaan of zij het logo goed inzetten. Het logo mag altijd nog gebruikt worden mits het jaartal bij het logo staat. Een enkele keer komen wij een organisatie tegen, of horen wij dat een organisatie het logo zonder jaartal op de website heeft geplaatst. Als wij dit tegenkomen, zullen wij contact opnemen met de organisatie met het verzoek om het logo met het jaartal te gebruiken. Wij kunnen alleen garanderen dat de organisatie in die periode voldeed aan de eisen van goed werkgeverschap. 

10. Kunnen we ook meedoen als ik denk dat mijn organisatie geen great place to work is?

Zeker! Als jouw organisatie meedoet aan certificering (dit is niet verplicht, je kunt ook gewoon meedoen aan het onderzoek) voer je het Trust Index medewerkersonderzoek uit. De inzichten uit dit onderzoek geven je een goed beeld van hoe het nu gaat binnen jouw organisatie. Met deze nulmeting kun je bepalen aan welke thema's jouw organisatie kan werken. 

11. Waarom kan ik niet meedoen met één afdeling van mijn organisatie?

Vanuit Great Place To Work willen wij met deze twee labels toekomstige medewerkers garanderen, voor een bepaalde periode, dat zij bij een goede werkgever terecht gaan komen en dat huidige medewerkers ook echt ervaren dat hun organisatie een goede werkgever is. Indien wij alleen een bepaalde afdeling erkennen, kunnen wij niet garanderen dat de rest van de organisatie ook een goede werkgever is. 

Is jullie organisatie ook een Great Place To Work? Meld je dan aan voor deelname of neem contact met ons op!

Topics: Employer Branding Best Workplaces HR

Comments

Laat je inspireren!

Ontdek al onze blogs, best practices en artikelen over goed werkgeverschap, leiderschap, organisatiecultuur en employee experience.

Schrijf je in voor updates van nieuwe blogs!