Fijn dat je er bent!
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Geef per categorie jouw keuze voor het gebruik van cookies aan. Lees meer over de cookies in onze cookieverklaring. Wil je de beste website ervaring? Vink dan alle vinkjes aan.
Noodzakelijk
- Sessie cookies
- Inlog cookies
Statistieken
- Google Analytics
Functioneel
- Google Maps
- YouTube
- Social Media
Marketing
- Facebook

Sfeerimpressie Best Workplaces Event 2014

Gisteravond, dinsdag 25 maart 2014, is tijdens een glorieuze avond de lijst van Best Workplaces 2014 bekendgemaakt. Deze dag, die in het teken stond van Goed Werkgeverschap, begon op de voorpagina van het dagblad Metro. De kop: "Nederlandse werknemers zijn positief over hun baas". Verder in de krant stond een uitgebreid interview met onze directeur Erik van Riet. Opvallend bij de Best Workplaces van dit jaar is dat zij helderder zijn gaan communiceren: verwachtingen kenbaar maken en een duidelijk beeld hebben over de toekomst. Great Place to Work® heeft over het afgelopen jaar een trendanalyse gemaakt. De uitkomsten zijn hier te lezen. 

Gedurende de dag nam de spanning toe. Welke organisaties staan op de lijst? Maar vooral: op welke posities zijn de organisaties geëindigd? Twitter begon ondertussen vol te lopen met tweets van nieuwsgierige organisaties die in spanning zaten te wachten op de uitreiking. Intussen waren de voorbereidingen in volle gang. Dit jaar vond het event plaats in de Duif in Amsterdam. Een mooie en unieke locatie op de Prinsengracht. Vanaf kwart over vijf kwamen de eerste gasten binnen. Zij werden muzikaal ontvangen door de saxofonist bij de deur. Alle aanwezigen werden op de foto gezet met op de achtergrond alle logo's van de winnende organisaties. Een eerste glimp van de prachtige locatie werd opgevangen door 'stiekem' te kijken door de witte voiles. De ruim 200 aanwezigen maakten kennis met elkaar en lieten, onder genot van een hapje, de omgeving op zich inwerken.

Toen was het zover: de voiles gaan open ende aanwezigen verplaatsen zich naar de tafels. De zaal is aangekleed met mooie witte ronde tafels, grote kandelaars en met twee grote schermen aan de wand waarop de gasten welkom werden geheten en alle logo's te zien waren.

Erik van Riet, CEO van Great Place to Work® Nederland, opent de avond. Als een goed gebruik in een klein kerkje nabij Barcelona worden de gasten gevraagd om op te staan, niet om zoals gebruikelijk elkaar de vrede te wensen, maar om elkaar te feliciteren. Het is een mooie presentatie om op de lijst van Best Workplaces te staan.

Alle organisaties in de zaal zijn daarom dan ook winnaars. In zijn verhaal vertelt Erik over het thema 'No Guts, No Glory': je moet lef hebben om een Great Place to Work te blijven of te worden. Hij geeft twee voorbeelden: Tony's Chocolonely, de kleine chocolademaker met de torenhoge ambitie om chocola 100% slaafvrij te maken en Kindergarden, die ondanks een krimpende markt, CEO-wisseling en verschillende vestigingen, een manier hebben gevonden om persoonlijke waardering te behouden, de betrokkenheid van de medewerkers te vergroten én dat te integreren in hun organisatiecultuur.

Na deze mooi speech opent gastheer Coen Jutte de avond met een speciale vertolking van het nummer "New York, New York", namelijk de versie "Great Place to Work": het ijs is gebroken. De eerste Special Award wordt daarna direct uitgereikt. Het gaat om Werven. Het filmpje start in en langzamerhand krijgt tafel nummer 22 door dat zij het zijn: Microsoft heeft dit jaar deze mooie Special Award ontvangen.

De lijst van Best Workplaces bestaat uit drie categorieën: Large & Multinational Workplaces, Medium Sized Workplaces en Small & Young Workplaces. We beginnen met de aftelling van de categorie LMNW: van plek 24 tot en met plek 14. Dit jaar hebben alle organisaties een eigen '15 Seconds of Glory' ingeleverd. In een kort filmpje vertellen zij en laten zij zien wat hun organisatie uniek maakt. Elke organisatie krijgt zijn moment van faam, door de spotlight op de tafel, live beelden in de zaal en natuurlijk het certificaat en een roos.

Na deze eerste rits van 11 organisaties beginnen de aanwezigen aan het voorgerecht. Daarna gaan we weer verder met de categorie LMNW: van plek 13 tot en met plek 4. De spanning begint te stijgen, want de overige drie organisaties (SAS Nederland, Novo Nordisk en Microsoft) weten dat zij in de top 3 zitten. Maar welke plek? Dan blijft nog even spannend.

Dan is het weer zover: de volgende Special Award wordt uitgereikt. Dit keer voor Delen-Bijdragen. Maar voordat de Award wordt uitgereikt vraagt Coen aan alle gasten om op te staan: leg een arm op de schouder van degene voor je en...de muziek werd ingezet. Even een gezellige polonaise. Dit werd afgesloten met twee armen op de schouders van degene voor je en...masseren maar. Daarna werd het filmpje van de Special Award Delen-Bijdragen ingezet. Langzamerhand werd het duidelijk: Novo Nordisk heeft deze Special Award ontvangen.

Het hoofdgerecht werd ingezet en iedereen kan genieten van de lekkere maaltijd onder het genot van de muzikale klanken van de saxofonist. Daarna werd het tijd van de categorie MSW. Dit jaar bestaande uit 14 organisaties. De filmpjes starten weer in en de organisaties ontvingen met gejuich en trots de certificaten. Bij ook deze drie overgebleven organisaties (Incentro, ORMIT en ICM) begon de spanning te stijgen.

Toen was het tijd voor de bekendmaking van de nummers 9 tot en met 4 van de categorie SYW. De overgebleven drie organisaties (Het PR Bureau, Young Colfield en Tony's Chocolonely) kwamen nog niet in beeld en wachtten het ook in spanning af.

Toen was er een moment van vieren. Want de Special Award Vieren werd uitgereikt. Voordat dit gebeurde moesten alle aanwezigen weer staan en de muziek werd ingezet. Er werd enthousiast meegedanst en meegezongen, enkele mensen gingen op de stoelen staan en zwaaiden met hun certificaat in de lucht! Het filmpje van deze Special Award werd ingezet. Nieuwkomer ICM Opleidingen & trainingen won deze mooie award, wat zij vierden met hun kenmerkende 'high five'.

De spanning is dan al bijna te snijden. De winnaars van alle drie de categorieën worden bekend gemaakt. Eerst gaan de drie SYW-organisaties het podium op. Het blijft nog spannend, iedereen kijkt gespannen naar het beeld en: Tony's Chocolonely is nummer 1. Het PR Bureau nummer 2 en Young Colfield nummer 3. Dan is het zover voor de MSW-organsaties. Eerst worden voor deze organisaties natuurlijk ook de '15 seconds of glory' laten zien en dan is het zover: wie is de nummer 1? Het beeld laat het zien: nummer 1 is dit jaar wederom ORMIT, nummer 2 is ICM Opleidingen & trainingen en nummer 3 is Incentro. Gejuich op het podium en de medewerkers feliciteren elkaar uitbundig.

Dan is het slotstuk van de avond: de bekendmaking van de top 3 binnen de categorie Large & Multinational Workplaces. SAS, Novo Nordisk en Microsoft betreden het podium en de zaal ziet hun filmpjes. Dan is het zover:  wie is er nummer 1? Dat is dit jaar wederom SAS Nederland. Microsoft is nummer 2 en Novo Nordisk nummer 3: springende en juichende mensen op het podium.

Het is tijd om met alle winnaars op de foto te gaan. 47 organisaties betreden het altaar van de Duif. De champagneflessen vol met confetti schieten de lucht in en mensen houden trots hun certificaat boven hun hoofd.

Delen en inspireren: dat is wat de aanwezigen de rest van de avond hebben gedaan. Eerst worden er nog vele foto's gemaakt van de medewerkers en de Award die dan snel getwitterd worden naar de rest van de organisatie. Daarna blijven nog veel mensen in de Duif om te proosten en gesprekken te voeren met alle organisaties aanwezig. Het is niet zomaar een prestatie om op de lijst van Best Workplaces te staan, het is dé erkenning van Goed Werkgeverschap. Waar je als organisatie aan moet blijven werken. Daarom moedigen we de organisaties aan om veel van hun Best Practices te delen. Gisteravond is daar al een eerste stap mee gezet.

Wij bedanken alle aanwezigen waarmee wij een prachtige avond hebben beleefd en Goed Werkgeverschap hebben gevierd.

Op naar een nieuw mooi jaar, vol met Vertrouwen, Trots en Plezier!


Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:

 
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties, events en ander nieuws? Volg ons dan op LinkedIn en meld je aan voor de nieuwsbrief!



020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC