Fijn dat je er bent!
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Geef per categorie jouw keuze voor het gebruik van cookies aan. Lees meer over de cookies in onze cookieverklaring. Wil je de beste website ervaring? Vink dan alle vinkjes aan.
Noodzakelijk
- Sessie cookies
- Inlog cookies
Statistieken
- Google Analytics
Functioneel
- Google Maps
- YouTube
- Social Media
Marketing
- Facebook

Gastblog Het PR Bureau: HR is de interne PR

Ik heb altijd een haat-liefde verhouding gehad met HR. Het is sowieso een veel te corporate term voor iemand die vooral bezig wil zijn met mensen motiveren en inspireren. HR is ook meestal een afdeling in bedrijven en als ik ergens een hekel aan heb dan zijn het afdelingen. Op het moment dat we bij HPB Companies over afdelingen gaan praten ben ik weg. Heb het zojuist heel makkelijk gemaakt voor een aantal mensen om afscheid van me te nemen.

Waar ik helemaal jeuk van krijg is de term functionaris. In HR-land kom je die nog tegen. De HR-functionaris. In ons vak heel vroeger ook trouwens. De PR-functionaris. En zo heb ik dan met een, zoals altijd veel te lange inleiding, weer het bruggetje gemaakt naar wat in de titel van dit hoofdstuk al gesuggereerd wordt.

HR is wat mij betreft interne PR. Natuurlijk zit er een enorme procedurele kant aan, vol met arbeidsrechtelijke complicaties, vakantieregistratiesystemen, pensioenvraagstukken en andere exotische taferelen. Daar doel ik nu even niet op. Dit moet gewoon goed lopen en werken. Net zoals je ICT moet functioneren. Beide terreinen blijken in de praktijk nergens echt lekker te gaan maar ik denk dan altijd maar: als ik er verantwoordelijk voor zou zijn zou het helemaal niks worden.

Nee, laat mij maar de PR doen, inclusief de interne PR. Ambassadeurs kweken voor ons gedachtengoed, voor onze waarden, onze cultuur. Voor onze missie, visie en stipje aan de horizon. De P van Public Relations is steeds meer voor Personal gaan staan de laatste jaren. De tijd van broadcasting is voorbij, voor zover dat mensen ooit heeft geraakt. Iedereen wil toch een beetje speciaal zijn? De aandacht krijgen die je verdient? Ik heb ooit de fout gemaakt om middenin de grootste emotionele rollercoaster van mijn leven een deel van mijn vriendkring per e-mail te informeren dat mijn relatie voorbij was. Ze ontvingen allemaal dezelfde mail. Foute boel.

PR gaat over attent zijn. Betrokken zijn bij mensen. Persoonlijke aandacht geven. Vragen stellen. Luisteren. Tijd vrijmaken. Hen serieus nemen. Als je dat doet met een klant en een journalist is het vervolgens appeltje-eitje om hen op de juiste momenten aan elkaar te koppelen. Succes gegarandeerd. Voor je collega's geldt gek genoeg precies hetzelfde. En voor je partner en je vrienden overigens ook. Ook dat zijn net mensen.

Als HR wordt benaderd als interne PR betekent het wel dat je er altijd mee bezig moet zijn. Dat je het superbelangrijk moet maken in de organisatie. Want het werkt ook heel snel tegen je als je iemand niet belt die al een poosje ziek is. Iemand geen cadeau stuurt na een bevalling. Iemands lustrum over het hoofd ziet. Niet informeert naar die cruciale presentatie. Nooit complimenten geeft. Altijd afspraken afzegt en iemand daarmee het gevoel geeft niet belangrijk voor je te zijn. Over iemand praten in plaats van mét iemand praten. Een zorgvuldig opgebouwd HR-beleid is zó makkelijk te verpesten. Het is je interne imago dat op het spel staat. En ieder imago komt te voet en gaat te paard. Vertrouwen moet groeien en als je vertrouwen beschaamt, mag je direct terug naar start.

Werkgevers, ondernemers, leidinggevenden van iedere soort moeten HR eens serieus gaan nemen. Noem het anders als de term je niet aanspreekt. Join the club. Het is onbegrijpelijk dat in grote bedrijven veel HR-directeuren nog steeds niet zijn toegetreden tot de boardroom. Dan ben je als directie even vergeten in welke eeuw we werken. Welcome to the 21ste century. Mensenhandelaars, ontwaakt!

Deze blog is onderdeel van het boek in wording, MensenHandel. Het boek MensenHandel gaat over hoe je een menselijk en succesvol bedrijf bouwt, waarin mensen kunnen dromen, ondernemen, experimenteren, leren en groeien. Meer informatie vind je op www.mensen-handel.nl en www.hpbcompanies.com.

Over Het PR Bureau

Het PR Bureau is 'a Connecting Agency' en biedt PR diensten aan op het gebied van Marketing, Corporate, Online en Crisis.

Best Workplaces aan het woord

De blog van Het PR Bureau is een blog van een serie blogs die dit jaar geschreven wordt door de Best Workplaces van 2015. De blogs laten zien wat deze organisaties bijzonder maakt en wat het zijn van een Best Workplace voor hen betekent. 

Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:

 

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties, events en ander nieuws? Volg ons dan op LinkedIn en meld je aan voor de nieuwsbrief!



020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC