Fijn dat je er bent!
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Geef per categorie jouw keuze voor het gebruik van cookies aan. Lees meer over de cookies in onze cookieverklaring. Wil je de beste website ervaring? Vink dan alle vinkjes aan.
Noodzakelijk
- Sessie cookies
- Inlog cookies
Statistieken
- Google Analytics
Functioneel
- Google Maps
- YouTube
- Social Media
Marketing
- Facebook

De succesvolle organisatiecultuur van AirBnB

We kijken onze ogen uit. Wat een locatie. Wat een pand, wat een inrichting, kijk dat ontbijt, wauw die vergaderruimte.. Samen met mijn internationale collega’s breng ik een bezoek aan het hoofdkantoor van Airbnb in Dublin. Onlangs zijn ze verhuisd naar dit pand, waarin alles lijkt te kloppen. Wat op elke vierkante meter duidelijk wordt, is dat de eigen medewerkers hebben meegedacht en ontworpen. Grote portretfoto’s, en vergaderruimtes die in een stijl zijn die door medewerkers bedacht is.

Medewerkers moeten zich thuisvoelen

Na de rondleiding is er tijd voor een biertje of wijntje dat getapt wordt in de kantine. Er is dagelijks vers eten. Niet de kroketten zoals bekend zijn in de Nederlandse kantines, maar alleen “healthy food”. Het welzijn van de medewerker staat hierbij voorop. De missie van Airbnb is het creëren van een wereld waarin je je overal thuis kan voelen. Duidelijk is dat dat ook telt voor de medewerker, dat is waar het begint. Deze moet zich thuis voelen bij Airbnb.

Het ontstaan van AirBnB

Op de Europese Conferentie 2016 spreekt de HR-manager van Airbnb op de Europese Great Place to Work conferentie. Ze komt op in een shirt met het bekende logo, het omgekeerde hartje. Het wordt bijna een nieuw werkwoord: airbnben. Want, zo blijkt dan onder de aanwezigen in de zaal, bijna iedereen heeft wel eens een huis gehuurd via de bekende website. Het idee voor Airbnb ontstond toen drie vrienden samenkwamen op het moment dat er een conferentie in de stad was. Er was een drastisch tekort aan kamers en het toeval wilde dat de huur van hun appartement net verhoogd was. Ze besloten een van de vrije kamers te verhuren aan gasten die de conferentie bezochten. Air, Bed & Breakfast was geboren.

Vertrouwen is het succes van de organisatiecultuur

De belangrijkste boodschap die ze ons wil meegeven: “Trust is what makes Airbnb work.” Zonder vertrouwen in de medemens verhuurt niemand zijn woning, en zonder vertrouwen huurt niemand een woning. We zijn van nature geneigd om de mensen die op ons lijken te vertrouwen. Echter, het hebben van meer dan 10 goede reviews verandert alles. “High reputation beats high similarity.” Door het opzetten van diverse programma’s, zoals het review system, maar ook het payment en 24 x 7 support is het vertrouwen onder zowel huurders als verhuurders gestegen. De verzekering die ze bieden is ongekend (je bent als huurder verzekerd tot 800.000 euro), en ook dit heeft alles te maken met het vergroten van het vertrouwen.

Vrienden voor het leven maken

Naast “trust” is ook het woord “family” veelvuldig aan de orde gekomen. Het doel van Airbnb is niet alleen het samenbrengen van vraag en aanbod, maar het maken van vrienden voor het leven. Onderdeel uitmaken van een familie over de hele wereld. Dat is wat ze nastreven. Dit zie je terug in een van hun core values: behandel elkaar als familie.

Vertrouwen, familie. het klinkt allemaal simpel. Dat is het wellicht ook, maar daarnaast is het een goed uitgedacht idee, met een cultuur waarin vertrouwen een fundamentele rol speelt. Ik ga eens nadenken in welke volgende stad ik mijn “familie” ga opzoeken..

Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn om op te hoogte te blijven van de nieuwste blogs!



« Blogs & Artikelen
020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC