Fijn dat je er bent!
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Geef per categorie jouw keuze voor het gebruik van cookies aan. Lees meer over de cookies in onze cookieverklaring. Wil je de beste website ervaring? Vink dan alle vinkjes aan.
Noodzakelijk
- Sessie cookies
- Inlog cookies
Statistieken
- Google Analytics
Functioneel
- Google Maps
- YouTube
- Social Media
Marketing
- Facebook

Een sfeerimpressie van de European Conference & Awards 2013

Afgelopen donderdag vonden in Dublin de Europese Great Place to Work® conferentie en de uitreiking van de awards voor Europe’s Best Workplaces 2013 plaats. 

In de Ierse hoofdstad kleurden de straten al dagen van te voren ‘GPTW’ rood. Door het gehele centrum hingen Great Place to Work® banners die de internationale gasten vrolijk welkom heetten.

De eerste honderd personen die zich hadden ingeschreven voor de conferentie en awards waren op woensdagavond al uitgenodigd voor een tour in het Guinness Store house. Op de 7e verdieping van het imposante, als een bierglas gevormde, gebouw konden de genodigden kennismaken met elkaar en proeven van het donkere Ierse bier. Daarna volgde een rondleiding door het gebouw en werd er uitleg gegeven over de geschiedenis van Guinness en het maken van het bier. Na de interessante rondleiding werden alle gasten uitgenodigd in de Gravity bar waar er meer Guinness gedronken kon worden en een walking dinner werd geserveerd.

We waren in het Storehouse uitgenodigd door Diageo, de eigenaar van Guinness en andere bekende merken als Johnny Walker, Smirnoff en Baileys. Diageo is het afgelopen jaar uitgeroepen tot Best Large Workplace in Ierland. CEO van Diageo, David Smith, gaf voorafgaand aan het diner een krachtige presentatie over hoe Diageo, in moeilijke tijden van minder café bezoeken, zich succesvol staande weet te houden. Het zijn van een Great Place to Work en hier constant in investeren speelt hierin een grote rol, wat hij verder zou toelichten tijdens de conferentie op de dag erna.

Donderdag 27 juni stond volledig in het teken van de conferentie en de Award uitreiking die plaats vonden in het hartje van Dublin. In de vroege ochtend kwamen de gasten bijeen in The Mansion House, het ambtsgebouw van de burgemeester van Dublin. In de zogenoemde ‘Round Room’, waar in 1919 de Ierse verklaring van onafhankelijkheid werd verkondigd, werden de gasten ontvangen.

Na een warm welkom door John Ryan, CEO van Great Place to Work® Ireland en dagvoorzitter van de conferentie, werd de dag geopend door de Ierse Minister van Werkgelegenheid Richard Bruton. Hij benadrukte in zijn speech het belang van de ontwikkeling van Great Places to Work in het opbouwen van de Ierse economie. In deze tijd van hoge werkeloosheid zijn een duidelijke visie, inspiratie, vertrouwen, innovatie en ‘Great People’ nodig om succes in de toekomst te realiseren, aldus Richard Bruton.

Vervolgens nam Erin Moran, Executive Vice President van Great Place to Work® USA, het woord en zij benadrukte waarom in dit tijdperk het creëren van een Great Place to Work de nummer 1 strategische prioriteit van organisaties zou moeten zijn. Ze gaf uitleg over 3 globale trends in business die te maken hebben met macro-economische factoren, een tekort aan toptalent en social media, en de kansen die hier liggen voor Great Places to Work. Ze ondersteunde dit door cijfers te laten zien van US Great Places to Work in vergelijking met andere organisaties uit de Verenigde Staten.

Alleen onderbroken door een lunch in het prachtige Café en Seine en 2 Nespresso koffie pauzes, vertelden, tijdens de rest van de conferentie, verschillende sprekers uit het bedrijfsleven inspirerende verhalen over hoe zij Great Place to Work® gebruiken om van hun organisatie een succes te maken. Ze doen dit vanuit verschillende uitgangspunten, maar vooral door te inspireren en te luisteren naar hun medewerkers. Het belang van vertrouwen in succesvolle organisaties bleek een ander belangrijk thema. Wij zullen op een ander moment uitvoerig stilstaan bij de inhoud van deze presentaties. Voor nu volgt hier een overzicht van mooie uitspraken van een aantal van de sprekers, die kenmerken wat de algehele boodschap van de conferentie was.

  • Alan Cox, CEO, Core Media & Ireland’s Most Trusted Leader 2013

“Als je doet wat je altijd gedaan hebt, zal je krijgen wat je altijd gekregen hebt”

  •  Anita Krohn Traaseth, Managing Director, Hewlett-Packard Norway

“Iedereen heeft gehoord van 'Return on Investment', maar wat als 'Return on Engagement' de sleutel is tot het managen van een moderne organisatie?”

  • Manuel Ortigao, Research Manager, Eurofound

“Het zijn van een Great Workplace is een geweldig competitief voordeel”

  • Ramiro Garces, Vice President Human Resources for Latin America, Kimberly-Clark

“1 punt verhoging op de GPTW Trust Index score staat gelijk aan $2,98 mln verhoging van winst”

 “ Financieel succes komt door succes in de markt en succes in de markt komt door vertrouwen op de werkplek”

  • Karen Bowes, HR Director, Capital One UK

“Vier de fouten die gemaakt worden…als je ze niet maakt doe je niets”

  •  David Smith, CEO, Diageo Demand Ireland

“Door geweldige relaties voelt een grote organisatie als een kleine”

  • Niklas Hedin, Founder & CEO, Centiro

“Drie principes:

  1. Een doel….dat mensen in het hart raakt
  2. Vrijheid…. om de taak te volbrengen
  3. Streef…. naar excellentie”
  • Tuomas Syrjänen, CEO, Futurice

“Mensen kunnen geen geweldige beslissingen nemen als ze niet genoeg informatie hebben (…) transparantie is nodig voor verandering”

 "Iets is geen realiteit, tot het wordt gedeeld”

Vol energie en geïnspireerd door alle mooie verhalen die gedurende de dag verteld waren vertrokken de gasten rond een uur of 5 terug richting het hotel om zich op te frissen en om te kleden voor het avondprogramma.

Om zeven uur kwamen de mensen, mooi uitgedost in smokings en galajurken, terug in The Mansion House, dat inmiddels was omgetoverd tot een prachtige diner ruimte.

Na een receptie op het balkon van de Round Room werd de avond geopend door de Ierse EU minister van financiën, Michael Noonan, die net uit Brussel kwam waar hij was voor een Europese bespreking. Vervolgens nam Bob Lee, de communicatie directeur EMEA van Great Place to Work®het woord en maakte gedurende de avond tussen de heerlijke gerechten door, de beste werkgevers van Europa bekend. Deze beste werkgevers zijn verdeeld over drie categorieën: Best Small & Medium Workplaces, Best Large Workplaces & Best Multinational Workplaces.

Aan de Europese lijst van Beste Werkgevers hebben in totaal 2.119 organisaties deelgenomen (dit is 38% meer dan in 2012), waarvan 100 organisaties op de lijst zijn gekomen. Op de lijst zijn 19 landen vertegenwoordigd, Turkije werd dit jaar voor het eerst vertegenwoordigd. Van de 100 organisaties stonden er 27 voor het eerst op de Europese lijst. De grootste groep organisaties op de lijst komt voort uit de IT, telecommunicatie en professional services sector. Ook retailorganisaties, productiebedrijven en organisaties uit de financiële en verzekeringswereld zijn goed vertegenwoordigd. De cijfers laten zien dat de 100 Beste Werkgevers gemiddeld 7% meer werknemers hebben gekregen en 7.172 nieuwe banen hebben gecreëerd; een bijzondere prestatie in deze tijden.

Uit deze cijfers blijkt wel wat een prestatie het is om op de Europese lijst van Beste Werkgevers te staan, ongeacht op welke positie je staat. Je hoort als organisatie dan bij de 100 beste werkgevers van de 2119 organisaties die hebben meegedaan en in totaal 1.357.985 werknemers vertegenwoordigen. Dit is een positie die zeer gewild is bij vele organisaties, maar vaak nog niet binnen handbereik is.

Tijdens de avond werden eerst nummer 50 t/m 4 in de categorie Best Small & Medium Workplaces bekend gemaakt. Wij feliciteren graag in het bijzonder ORMIT met een mooie 30ste plaats. Het is een geweldige prestatie, om als enige Nederlandse organisatie (en dus geen multinational, waarbij de plaats op de lijst bepaald wordt door de gemiddelde scores van meerdere landen) op deze lijst te staan. Gedurende het bekendmaken van de lijst werd het enthousiasme in de zaal steeds groter. Het was erg mooi, om te zien wat het voor organisaties betekent om op de lijst te staan en hier erkenning voor te krijgen! Alle winnaars kregen een prachtige award met daarop de 5 dimensies uit het Great Place to Work® model© en de tekst: ‘Great Workplaces Transform The World’. Na het heerlijke voorgerecht, werden nummer 50 t/m 4 in de 2 categorieën Best Large Workplaces & Best Multinational Workplaces bekend gemaakt. Een aantal Nederlandse organisaties is terug te vinden op de Multinationals lijst en wij feliciteren dan ook graag Medtronic op plaats 15, McDonalds met plaats 14, EMC met een mooie plek op 13, Quintiles op nummer 8 en SAS met de prachtige 4e plaats!

Na een mooie speech van Great Place to Work® oprichter Robert Levering werd de spanning in de zaal meer en meer voelbaar, en wachtte iedereen, onder het genot van het nagerecht, af tot de top 3 van de drie categorieën bekend werd gemaakt. Toen het moment daar was en Bob Lee de winnaars één voor één bekend maakte ging het dak er af! In de categorie Best Small & Medium Workplaces gingen Futurice uit Finland (nr.1), Webstep uit Noorwegen (nr. 2) en Centiro Solutions uit Sweden (nr. 3) er met de prijzen van door. De top drie Best Large Workplaces bestaat uit Capital One (UK) op nummer 1, Schoenen Torfs (België) op nummer 2 en EnergiMidt uit Denemarken op nummer 3. In de categorie Best Multinational Workplaces staat Micosoft op nummer 1, Admiral Group op nummer 2 en NetApp op de 3e plaats. Vanuit Nederland feliciteren wij graag in het bijzonder Microsoft en NetApp met deze bijzondere prestatie.

Na de ontknoping werd iedereen uitbundig gefeliciteerd en werden er uitgebreid foto’s gemaakt van de winnende organisaties met hun prijs. Daarna vertrok iedereen naar Café en Seine om tot de late uurtjes de mooie prestaties te vieren en na te praten over deze mooie ervaring!

Wij, als Nederlands team kijken terug op een geweldige, maar vooral inspirerende conferentie en Award uitreiking in Dublin. Het was een eer onderdeel te zijn van zoveel enthousiasme, plezier, openheid en eerlijkheid. De quote van Core Media's Alan Cox, Ierlands Most Trusted Leader 2013, omschrijft perfect het gevoel waar wij voldaan mee terug naar Amsterdam keerde:

"Being a Great Place to Work®really works!"

Anouk Minnes & Marieke Michel

Great Place to Work® Nederland

Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties, events en ander nieuws? Volg ons dan op LinkedIn en meld je aan voor de nieuwsbrief!



020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC