Fijn dat je er bent!
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Geef per categorie jouw keuze voor het gebruik van cookies aan. Lees meer over de cookies in onze privacyverklaring. Wil je de beste website ervaring? Vink dan alle vinkjes aan.
Noodzakelijk
- Sessie cookies
- Inlog cookies
Statistieken
- Google Analytics
Functioneel
- Google Maps
- YouTube
- Social Media
Marketing
- Facebook

Een goede organisatiecultuur? 5 tips van Tony’s Chocolonely

5 tips voor een goede Culture Audit van Tony's Chocolonely

Hoe schrijf je als organisatie alle mooie programma’s, initiatieven en vormen van beleid nu zodanig op, zodat het zo goed mogelijk bijdraagt aan het verbeteren van jullie organisatiecultuur? Als één van de Best Workplaces van Nederland, heeft Tony’s Chocolonely op 12 september in samenwerking met Great Place to Work antwoord gegeven op onder meer die belangrijke vraag.

In deze inspiratiesessie werd ingezoomd op de Culture Audit, hét instrument voor organisaties om inzicht te krijgen in hun werkgeversbeleid en wat zij kunnen doen als om het onderling vertrouwen binnen de organisatie te vergroten.

Een Culture Audit maken is een mooie manier om collectieve trots te creëren voor alle goede en unieke initiatieven en programma’s binnen een organisatie. Sommige organisaties hebben prachtig beleid, zonder dat medewerkers dit weten. Bewustwording versterkt de interne trots. Een Culture Audit schrijven biedt ook inzicht in je sterke en zwakke punten als werkgever. Dit helpt bij het prioriteren van de belangrijkste focuspunten voor HR in het aankomende jaar. Hiermee kun je prioriteiten stellen over de focuspunten voor HR in het komende jaar.

Tony’s Chocolonely

Waarschijnlijk heb je Tony’s al meerdere keren voorbij weten komen, maar wat zij doen en bovenal waarom ze doen wat ze doen, vormt de kern van hun Culture Audit. Daarom een korte introductie in hun keuken. Wat was ook alweer de motivatie voor Tony’s om zulke lekkere chocolade te produceren?

Tony’s Chocolonely is opgericht om een einde te maken aan slavernij en uitbuiting binnen de cacao industrie. Bij Tony’s zijn ze ‘crazy about chocolate & serious about people’ en dat stroomt door hun hele bedrijfsvoering heen. Dit betekent dat het team altijd op de eerste plaats komt. “Want alleen met de meest gedreven mensen kunnen we onze doelen bereiken en 100% slaafvrij de norm maken in chocolade”, aldus Team Tony’s. Zij zien hun mensen als de kritische succesfactor in het realiseren van hun missie. En het succes dat ze boeken delen ze niet alleen graag intern en met elkaar, maar verspreiden ze ook naar buiten, om inspiratie en verandering teweeg te brengen. Heel concreet brachten Carline en Sophie van Tony’s daarom hun 5 meest belangrijke tips naar voren voor het schrijven van een Culture Audit.

5 tips van Tony’s Chocolonely

 

Tip 1: Begin op tijd! 

Voordat je begint is het belangrijk om een duidelijk doel te hebben en dit doel ook te communiceren binnen de organisatie. Het doel van Tony’s Chocolonely was om hun zelf te vergelijken met Best Workplaces, hun beleid in beeld te krijgen en kijken waar zij nog konden verbeteren én mee te dingen voor erkenning van goed werkgeverschap. Hun tip? Hoe eerder je begint, hoe meer je uit het proces zult kunnen halen. Het bied je de gelegenheid om input te halen uit de organisatie, voorbeelden te verzamelen, te structuren en te schrijven.   

Tip 2: Maak het groter dan Great Place to Work 

Je schrijft de Culture Audit natuurlijk maar deels voor Great Place to Work. Veel organisaties gebruiken het primair voor hun eigen interne en externe communicatie als vervanging van het traditionele personeelshandboek. Zo is het een hele mooie tool om in de werving in te zetten, en vormt het een goede basis voor onboarding. Bij Tony’s maken zij van het schrijven ook echt een team effort. Ze betrekken meerdere mensen, ook nieuwe medewerkers, zodat het een gezamenlijk proces is. Het zijn van een Best Workplace maak je ook samen, niet alleen een HR-team.

Tip 3: Het gaat niet alleen om formeel beleid

 Een cultuur vormt zich door het doen en laten, het gedrag en het beleid dat gefaciliteerd kan worden door beleid dat je vanuit een bepaalde overtuiging implementeert. Maar je doet nog een hoop meer dan wat je zwart op wit hebt staan. Wat voor jullie onderling inmiddels misschien heel normaal is geworden, is veelal wat jullie organisatiecultuur onderscheidend maakt. De Culture Audit vraagt daarom vooral ook naar de ‘hoe’. Hoe implementeer je een bepaald ontwikkelingsprogramma? Hoe verloopt het onboardingproces? Laat in voorbeelden zie op welke manier gecommuniceerd wordt. 

Tip 4: Zoek oprechte persoonlijke voorbeelden

Door medewerkers “aan het woord” te laten in de Culture Audit zorgt het ervoor dat je verhaal echt tot leven zal komen. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van een quote, een foto of een video. Laat horen en zien hoe het er bij jullie aan toe gaat.

Tip 5: Alleen samen maak je je organisatie een Best Workplace

Zie de Culture Audit als team effort, niet als een “feestje van HR” of een “KPI van het management”. Want het worden/blijven van een Best Workplace doe je immers ook samen.

Belangrijkste thema’s vanuit Great Place to Work 

Na de tips vanuit Tony’s, werd het ‘Culture Audit wereldcafé’ geopend. Onder leiding van Great Place to Work consultants gingen zij in gesprek over over vier verschillende thema’s: 

  1. Het doel van de Culture Audit
  2. Het betrekken van je mensen
  3. Je verhaal goed overbrengen
  4. Het creëren van een rode draad

Het doel

Met een duidelijk doel voor ogen is het makkelijker om een goede Culture Audit te schrijven. Voorbeelden vanuit Best Workplaces hiervoor zijn: een tool als startende organisatie om (HR)beleid vast te leggen op een niet traditionele manier, bewustwording over het huidige beleid en organisatiecultuur, vergelijking met andere organisaties, externe en objectieve evaluatie, branding en het pakken van een voorbeeldrol in de markt.

Verzamel input

Zodra je doel helder is, is het zaak om mensen on board te krijgen die gaan helpen in het verzamelen van de input van de Culture Audit. Sommige organisaties kiezen ervoor om een ‘Culture Club’ op te richten, anderen nodigen hun medewerkers uit om input te leveren over een onderwerp waarover zij veel afweten. Hoe je het doet, maakt uiteindelijk niet zoveel uit. Dát je het doet, is echter een must. 

Start with why

Maar hoe schrijf je alles dan vervolgens op een manier op dat je de kern te pakken hebt en niet verzand in eindeloze details? Een gouden tip daarvoor: “Start with Why”. Wat is bijvoorbeeld jullie visie als werkgever op het thema Belonen? Wat zijn jullie overtuigingen over dit onderwerp? Op basis van deze Why, kun je gemakkelijker beschrijven via welke wegen je dat doel in de praktijk bereikt en welke redenen je hiervoor hebt: de How. Tot slot demonstreer je dat alles met concrete praktijkvoorbeelden: de What. 

Rode draad

En om er tot slot nou voor te zorgen dat de Culture Audit uiteindelijk geen bij elkaar geraapt zooitje wordt, is het belangrijk om een rode draad door je verhaal heen aan te brengen. Wat zijn de koppelingen tussen de Why’s van de verschillende thema’s? Vergeet ook niet je kernwaarden van je organisatie mee te nemen. Past wat jullie doen bij waar jullie voor staan als organisatie?                                                                 

Wilt jouw organisatie ook aan de slag met de Culture Audit? Wij kunnen een 2 uur durende sessie “Culture Audit Kick-Off” faciliteren om organisaties te helpen met de start van het schrijven van de Culture Audit. Beleef een inzichtvol en leuk proces met enkele collega’s om een volgende stap te zetten in jullie werkgeverschap. Neem voor meer informatie contact met ons op!

Benieuwd naar de ervaringen uit voorgaande Culture Audit sessies? Ontdek de tips van:



« Blogs & Artikelen

Blijf op de hoogte!

Follow us3 


Volg ons op LinkedIn en Instagram. En abonneer je voor onze nieuwsbrief. 

Maak kennis met ons

Contact Great Place to Work3

 

Plan een vrijblijvende kennismaking of 
een 15 minuten telefonisch adviesgesprek.

Great Place to Work traject

Great Place to Work traject


Ontdek wat een traject jouw organisatie kan opleveren. 

020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC