Fijn dat je er bent!
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Geef per categorie jouw keuze voor het gebruik van cookies aan. Lees meer over de cookies in onze cookieverklaring. Wil je de beste website ervaring? Vink dan alle vinkjes aan.
Noodzakelijk
- Sessie cookies
- Inlog cookies
Statistieken
- Google Analytics
Functioneel
- Google Maps
- YouTube
- Social Media
Marketing
- Facebook

3 aspecten bij gedragsverandering

Great Places to Work ontstaan in de meeste gevallen niet vanzelf. Verandering van gedrag is vaak noodzakelijk om een cultuur van vertrouwen, trots en plezier te creëren. Maar het huidige gedrag in een organisatie leidt vaak tot excuses die het gewenste gedrag in de weg staan. De drie meest gehoorde excuses hebben te maken met tijd, verandering niet vol kunnen houden en het idee dat bepaald gedrag niet bij je past. Toch slagen verschillende organisaties er wel om gewenst gedrag te realiseren en hiermee de organisatie te ontwikkelen naar een Great Place to Work. Welke tips zijn er te geven als we kijken naar de veelgehoorde excuses?

Tijd

‘Ik heb te weinig tijd om nieuwe dingen op te pakken in mijn werk.’ Soms lijkt het, met name als je al veel werkdruk ervaart, dat het efficiënter is om zo te blijven werken zoals je al doet. De zelfreflectie die nodig is om gedrag te veranderen kost namelijk tijd. Toch zijn er een paar simpele regels en perspectieven die je als manager helpen om wel op een efficiënte manier een Great Place to Work te creëren, zonder het excuus van tijd te gebruiken:

  • Verander het hoe, niet het wat

Laat je niet verleiden om een Great Place to Work te creëren door een hele nieuwe aanpak. Verander juist hoe je dingen doet en versterk en continueer daarmee wat al goed gaat. Zo zou het zo kunnen zijn dat je de manier waarop je je pauzes inricht, enigszins kunt aanpassen. Ga bijvoorbeeld een dag in de week lunchen in de kantine in plaats van achter je bureau. Hierdoor ontstaan makkelijker gesprekken met collega’s en ben je makkelijker benaderbaar voor vragen. Of besteed de laatste tien minuten van elke vergadering aan een bepaald onderwerp en open discussie. De gesprekken die daar starten, leiden later wellicht tot verdere informele gesprekken en laten zien dat je openstaat voor suggesties. Dit bevordert het gevoel van respect bij de medewerker. Besteed ook aandacht aan positieve aspecten, bijvoorbeeld tijdens meetings. Door successen met medewerkers te delen en te vieren, voelen medewerkers zich meer gewaardeerd.

  • Beschouw tijd als investering

Ook al kost het tijd, het investeren in je medewerkers zorgt voor een stijging in productiviteit en loyaliteit. Deze tijdsinvestering is uiteindelijk dus efficiënt en belangrijk bij het ontwikkelen naar een Great Place to Work en het behalen van organisatiedoelen. Een manier om tijd te investeren in je medewerkers is door ervoor te zorgen dat je regelmatig een-op-een-contact hebt met je medewerkers en bijvoorbeeld door andere medewerkers te betrekken bij het aannemen van nieuwe collega’s. Dit creëert betrokkenheid en loyaliteit bij alle partijen.

  • Stel duidelijke prioriteiten

Het lijkt zo’n simpele tip, maar het stellen van prioriteiten verlicht de tijdsdruk. Hoewel veel zaken belangrijk zijn, kunnen ze niet allemaal tegelijk aangepakt worden. Hou je organisatiedoelen en de organisatiecultuur voor ogen bij het stellen van prioriteiten. Soms is het simpelweg nodig om nee te zeggen om je aan andere gemaakte afspraken te kunnen houden.

Discipline

Het kan gebeuren dat je je gedrag hebt weten aan te passen aan het gewenste gedrag, maar dat je merkt dat het volhouden moeilijk is. Discipline is nodig, maar symbolen en rituelen kunnen je ook helpen om op de juiste weg te blijven. Zo zou je als symbool een award kunnen gebruiken die collega’s aan elkaar kunnen doorgeven om waardering te tonen, maar ook om elkaar eraan te herinneren dat ze belangrijk zijn. Rituelen, of iets met een bepaalde regelmaat doen, helpt ook om gedrag vol te houden; als je met regelmaat een afspraak hebt waarbij je moet presteren, resultaat moet laten zien of wordt geëvalueerd, is dit makkelijker vol te houden dan als je zo’n afspraak slechts eens in de zoveel tijd hebt. Ook kunnen bepaalde gebruiken je als manager helpen in de communicatie met medewerkers. Bijvoorbeeld een intekenbord bij de ingang waar medewerkers op aangeven hoe het met ze gaat, waar je als manager vervolgens op in kunt spelen.

Vaardigheden en persoonlijke kenmerken

‘Daar ben ik nou eenmaal niet goed in’ is een vaak gehoord excuus bij leidinggevenden. Maar in Great Places to Work draait het om relaties en iedereen die een relatie kan opbouwen, kan een Great Place to Work bouwen. Het maakt daarin niet uit welke vaardigheden je hebt; het gaat erom hoe je ze inzet. Begrijp en gebruik je sterke punten in plaats van te focussen op een vaardigheid waarvan je vindt dat die ontbreekt. Begin klein: schrijf één bedankbriefje per week, begroet mensen op weg naar je bureau of vraag een medewerker om feedback op een e-mail. Focus op dit soort gedrag. Alle beetjes helpen bij het veranderen van gedrag.

  • Gewoontes

Het kost tijd en moeite om gewoontes te veranderen, maar het kan heel waardevol zijn, zeker op de werkplek. Verander je gewoontes zodat ze meer in lijn zijn met de gewenste cultuur in de ontwikkeling naar een Great Place to Work. Bedenk daarvoor eerst welke gewoonte je wilt veranderen, sta daar ook echt achter en zet je daarvoor in. Probeer jezelf elke keer te belonen als het lukt. Dat kun je simpelweg doen door tegen jezelf te zeggen dat je goed bezig bent met het bouwen aan een Great Place to Work. Op deze manier wordt een gewoonte routine. Door hierin het goede voorbeeld te geven aan andere medewerkers en zo als rolmodel te fungeren, kunnen zulke routines binnen de organisatie worden overgenomen, waardoor de organisatiecultuur uiteindelijk wordt beïnvloed.

Doen!

Je kunt meteen aan de slag met de volgende stappen:

  • Erken dat gedrag meestal automatisch is i.p.v. intentioneel en rationeel. Probeer dit, in je eigen gewoontes die je wilt veranderen, om te draaien.
  • Schrijf je intenties op, dit verhoogt de kans op succes bij het veranderen van gewoontes.
  • Zeg niet alleen dat je iets anders wilt doen, maar doe het ook anders.
  • Zet een aantal gewoontes in die de cultuur kunnen beïnvloeden in je organisatie, zodat ze routine worden.
  • Erken en waardeer het als anderen hun best doen hun gewoontes te veranderen.
  • Gebruik het beleid dat je al hebt en voeg daar gedrag aan toe dat vertrouwen, trots en plezier bevordert, in plaats van dat je een heel nieuw beleid ontwikkelt.
  • Investeer tijd in het bouwen aan relaties.
  • Doe minder, maar doe dit goed. Als je te veel op je neemt, heb je minder kans van slagen, wat vertrouwen kan schaden.
  • Vertrouw op je eigen sterktes m.b.t. het versterken van relaties binnen je team en gebruik die.


Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:

 

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties, events en ander nieuws? Volg ons dan op LinkedIn en meld je aan voor de nieuwsbrief!



020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC