Fijn dat je er bent!
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Geef per categorie jouw keuze voor het gebruik van cookies aan. Lees meer over de cookies in onze privacyverklaring. Wil je de beste website ervaring? Vink dan alle vinkjes aan.
Noodzakelijk
- Sessie cookies
- Inlog cookies
Statistieken
- Google Analytics
Functioneel
- Google Maps
- YouTube
- Social Media
Marketing
- Facebook

Best Practice: Hoe inspireer je je medewerkers?

Eeuwenlang had de relatie tussen werkgever en medewerker een transactionele basis. Oftewel, de werkgever betaalt en de werknemer zet arbeid in. Punt. Echter, in de tweede helft van de twintigste eeuw werd de effectiviteit van deze relatie in toenemende mate betwist. De belangstelling voor transformationeel leiderschap groeide, waarbij visie, waarden en inspiratie centraal kwamen te staan. Deze relatie wordt in grote mate als meest effectief gezien, maar de praktijk leert dat in de uitvoering nog veel bij te spijkeren valt. Want wat is inspireren precies en hoe doe je dat op een effectieve manier?

Bijdragen aan het doel van de organisatie

Inspireren is één van de negen beleidsterreinen van de Culture Audit waarmee wij onderzoek doen naar de organisatiecultuur. Inspireren houdt in dat de organisatie de medewerkers laat begrijpen hoe hun werk bijdraagt aan het hogere doel en succes van de organisatie. Door te inspireren bemoedigt de werkgever de medewerkers om interactie te hebben met anderen op een manier die in lijn is met de waarden van de organisatie. In een transactionele omgeving communiceert de werkgever organisatiedoelen door middel van eenrichtingsverkeer. In een relationele cultuur inspireert de werkgever door ook te kijken naar de waarden en behoeften van de medewerkers. Zij zijn tenslotte de beste ambassadeurs voor een organisatie. 

Best Practice Incentro: passievolle visitekaartjes 

Één van de bedrijven welke een Best Practice heeft op het gebied van Inspireren is Incentro. Incentro heeft het geluk van medewerkers centraal gesteld in haar visie: ‘Gelukkige Incentronauten leveren excellente resultaten’. Het belangrijkste onderscheidende vermogen van Incentro ten opzichte van andere ICT dienstverleners zit hem naar eigen zeggen in de Incentronauten zelf. Het zijn gepassioneerde mensen, zowel op hun werk als thuis. In uitingen wordt daarom aandacht besteed aan de passies van Incentronauten. Zo heeft iedereen een visitekaartje, waarop niet alleen een functie, maar ook een eigen vrijetijdspassie staat met een foto van een eigen bijpasssend voorwerp. Voorbeelden: “Jos de Klein, Consultant & model railway enthusiast” en “Pim Doesburg, Manager & voetbalcoach”. 

Waarom een Best Practice? 

Great Place to Work heeft vijf criteria ontwikkeld waarmee een beleid wordt beoordeeld. Deze zijn van belang voor het ontwikkelen van een sterke organisatiecultuur en het effectiever maken van het beleid. Van de vijf criteria blinkt deze Best Practice uit op de drie criteria van originaliteit, warmte en integratie. Het is een originele en warme manier waarop Incentro de medewerkers overtuigt dat hun werk meer inhoudt dan alleen een transactie. Dit komt overeen met de kernwaarden en visie die Incentro uit wil dragen. Door de passie van Incentronauten letterlijk ‘gelijk’ te stellen met hun rol binnen Incentro, komt de mens achter de functie naar voren. Buiten dat het een origineel gesprek met relaties teweeg kan brengen, zie je hierin dat er binnen Incentro op een speelse manier ruimte is om jezelf te mogen zijn.

Toegewijde medewerkers

Inspireren kan dus worden gefaciliteerd door de werknemer te laten realiseren, dat het werk meer is dan alleen een baan. Inspiratie faciliteert daarom een wederzijdse appreciëring waarbij toegewijde medewerkers worden gevormd. Deze zien het werk als meer dan alleen een baan en voelen dat zij meetellen binnen de organisatie. Op deze manier wordt de organisatiecultuur versterkt en kan samen de gestelde visie worden uitgedragen.

Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties, events en ander nieuws? Volg ons dan op LinkedIn en meld je aan voor de nieuwsbrief!



« Best Practices
020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC