Sinds 2003 publiceert Great Place to Work Nederland de lijst van Best Workplaces (tot 2014 Beste Werkgevers). Als enige werkgeverslijst meten wij goed werkgeverschap vanuit twee perspectieven: vanuit de medewerkers en vanuit het werkgeversbeleid. De criteria zijn vanaf het begin strikt geweest: een score van 70% of hoger op de 58 stellingen uit het medewerkersonderzoek (dat het vertrouwen, trots en plezier binnen een organisatie meet) en een score van 21 punten of hoger op de 9 thema's uit de Culture Audit (de audit van het werkgeversbeleid). Naast de Nederlandse lijst publiceren wij ook al ruim 15 jaar de Europese Best Workplaces lijst en sinds 2011 de World's Best Multinational Workplaces. Deze organisaties zijn in de afgelopen jaren erkend:
Iedere organisatie kan een great place to work zijn, ongeacht sector. Als organisatie doorloop je de volgende stappen om te komen tot een nominatie voor de Best Workplaces. In iedere fase kan, indien gewenst, Great Place to Work begeleiding bieden. Voor lijstdeelname geldt een minimum van 20 medewerkers.
1. Trust Index
(medewerkersonderzoek)
Meet de perceptie van de medewerkers over de mate van vertrouwen, trots en plezier.
2. Culture Audit
(werkgeversonderzoek)
Ontvang een analyse van jullie beleid & programma's aan de hand van negen thema's.
3. Analyse van de resultaten
Ontvang een terugkoppeling van de resultaten en advies voor opvolging.
4. Certificering
Ontvang de titel Great Place to Work Certified indien jullie organisatie voldoet aan de criteria.
5. Nominatie voor de Top Best Workplaces
Als Great Place to Work Certified komen jullie in aanmerking voor een plek bij de Top 10 Best Workplaces.
Great Place to Work meet twee perspectieven: van de medewerkers en van de werkgever. Dit unieke model levert waardevolle inzichten en is, met strenge criteria, een kwalitatief hoge maatstaf om organisaties als goede werkgever te certificeren. De hoogst scorende gecertificeerde organisaties worden erkend als Best Workplace.
Een positief en sterk werkgeversimago vergroot de naamsbekendheid, helpt bij het aantrekken en behouden van medewerkers en onderscheidt een organisatie van haar concurrenten. Het zijn van een goede werkgever is een prestatie om trots op te zijn en om te intern en extern te delen. Great Place to Work ondersteunt organisaties hierbij met een uitgebreide MediaToolkit en diverse uitingen.
Organisaties kunnen de labels inzetten om herkenbaar te zijn als goede werkgever op de arbeidsmarkt. Medewerkers anno nu zijn op zoek naar organisatie die passen bij waar ze voor staan, waar ze zich kunnen ontwikkelen en verder kijken dan enkel salaris. Het zijn van een goede werkgever is een onderscheidende factor bij deze zoektocht.
Ontdek de Best Workplaces 2019.
De belangrijkste ambassadeurs van je organisatie zijn de medewerkers zelf. Employer branding is alleen succesvol als je daadwerkelijk zelf een goede werkgever bent. Medewerkers zullen oprecht trots op hun werk en organisatie zijn. Tegelijkertijd levert het zijn van een goede werkgever op dat mensen het beste uit zich zelf halen in een omgeving van vertrouwen.
Ontdek de resultaten bij de Best Workplaces.