Fijn dat je er bent!
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Geef per categorie jouw keuze voor het gebruik van cookies aan. Lees meer over de cookies in onze cookieverklaring. Wil je de beste website ervaring? Vink dan alle vinkjes aan.
Noodzakelijk
- Sessie cookies
- Inlog cookies
Statistieken
- Google Analytics
Functioneel
- Google Maps
- YouTube
- Social Media
Marketing
- Facebook

Testimonial: Winclove

Winclove en Great Place To Work


In gesprek met Maarten Pekelharing, CEO bij Winclove

1. Wat was de aanleiding om mee te doen met Great Place To Work?

Zelf ben ik geïnspireerd en betrokken geraakt bij de betekeniseconomie. Wat betekent het voor een bedrijf om zich niet puur te focussen op winst, maar op betekenisvol en dus waardevol te zijn? Vanuit deze gedachten hebben we ons als doel gesteld om met Winclove Probiotics een B Corp te worden. Vanuit de filosofie om goed te doen voor de wereld, moet je ook goed zijn voor je medewerkers. Great Place To Work past hier wat ons betreft perfect bij. Sinds het doorlopen van het Great Place To Work-traject zijn onze mensen meer betrokken en weten wij steeds beter waar hun behoeften liggen. Zijn onze mensen tevreden? En wat vinden ze, wat kan er beter en drijft hen? Hier vandaan kunnen we samen, zowel de directie als medewerkers, de koers bepalen. 

2. Hoe geven jullie opvolging aan het onderzoek?

Voor ons was het belangrijk dat het opvolgingstraject pragmatisch en inclusief was. Eva, onze consultant vanuit Great Place To Work, heeft als eerste een presentatie aan al onze medewerkers gegeven. Hierin deelde ze de resultaten van het medewerkersonderzoek en gaf ze er een uitgebreide uitleg bij. Vervolgens hebben we een bijeenkomst gehad, onder leiding van Eva, met alle afdelingshoofden. De resultaten uit het onderzoek biedt hen mooie handvaten om het gesprek met hun team aan te gaan en zo acties te bepalen. De komende maanden clusteren we de actiepunten en kiezen we de punten uit waar we in 2021 prioriteit aan gaan geven.

3.Wat waren de belangrijkste lessen in het begin?

Dat is iets wat we op voorhand misschien al wel wisten: onze bedoelingen en intenties voldoen niet altijd aan de verwachtingen van onze medewerkers. Maar hoe kunnen we die verwachtingen wel op elkaar laten aansluiten en hoe komen we erachter wat er precies nodig is? Great Place To Work zorgt voor die handvaten en dwingt je om er ook iets mee te doen. Die goede werkgeverschap-stok achter de deur helpt om niet alle energie naar de dagelijkse zaken te laten gaan, maar met de mening van je mensen aan de slag te gaan.

4. Welke veranderingen zijn er gerealiseerd naar aanleiding van de resultaten?

We zijn nog bezig om onze actiepunten voor het komende jaar te verzamelen, dus de echte opvolging komt later. Toch zijn er wel al wat zaken in werking gezet. Uit het medewerkersonderzoek is bijvoorbeeld naar voren gekomen dat de medewerkers meer transparantie willen hebben in de salariëring en loonschalen. Onze afdeling HR is de afgelopen maanden al druk bezig geweest om ons loongebouw op de schop te nemen. Verder beschikten we nog niet over een meldregeling en een goede gedragscode. Naar aanleiding van het Great Place To Work-traject zijn we hiermee aan de slag gegaan en wordt dit begin 2021 binnen het bedrijf ingevoerd. 

5. Hoe hebben jullie het traject ervaren?

Ik moet zeggen dat Eva voor ons echt een schot in de roos is geweest. Als consultant past zij perfect bij ons. Dus onze complimenten voor hoe Great Place To Work de juiste persoon weet te matchen aan de deelnemende organisaties. Het traject verloopt soepel en helemaal naar verwachting. Daarbij is het voor ons heel complementair aan het proces waarin we nu zitten met B Corp en als organisatie zelf. In het schrijven van de Culture Audit heeft bloed, zweet en tranen gezeten, maar het is dan ook een waardevol ‘moederdocument’ geworden. 

6. Wat heeft Great Place To Work jullie als organisatie opgeleverd?

Een moment van realisatie en bewustwording. Great Place To Work geeft ons de coördinaten om te bepalen wat we in 2021 gaan doen. We hebben Inzicht gekregen in de behoeften van onze medewerkers en zijn nu in staat om samen de juiste koers te kiezen. Voor ons heeft het traject op dit moment zijn waarde dus al opgeleverd. Ik verwacht dat deze nog groter wordt wanneer we het onderzoek volgend jaar voor de tweede keer uitvoeren. In die zin moeten we nu de tijd vóór ons laten werken.

Benieuwd naar andere succesverhalen? Lees de testimonials van:

Over Great Place To Work

Wil je meer weten over Great Place To Work en wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Bekijk deze video en plan een online afspraak!



020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC