Culture Audit™
In de Culture Audit geef je door middel van 6 open vragen inzicht in de cultuur van je organisatie. Deze vragen gaan over vertrouwen, kernwaarden, leiderschap, maximaliseren van ieders potentieel en innovatiekracht.
Voor organisaties in de categorie Large (500 of meer medewerkers), is de Culture Audit een vereiste om kans te maken op de titel Best Workplace.
Hieronder ontdek je de belangrijkste deadlines voor dit lijstjaar en vind je per vraag tips en uitleg.
Tijdlijn 2025-2026
Je kunt gedurende het hele jaar de Culture Audit inleveren. Dit zijn de belangrijkste data voor 2025-2026:
1 februari 2026
Uiterlijke inleverdatum Culture Audit.
maart-april 2026
In maart en april evalueren we alle Culture Audits.
april 2026
Je hoort of jouw organisatie op de lijst van Best Workplaces 2026 staat.
juni 2026
Je hoort op welke plek jouw organisatie is geëindigd.
De 6 thema's van de Culture Audit
Welke kernkwaliteiten maken jullie organisatie tot een great place to work? Hoe creëeren jullie deze unieke omgeving - en waarom doe jullie het?
Tips bij het beantwoorden van deze vraag:
-
Beschrijf waar je als organisatie voor staat en hoe je dit terugziet in de dagelijkse praktijk. Laat ook zien wat jouw organisatie uniek maakt of waarin je net even anders bent dan vergelijkbare organisaties.
-
Illustreer aan de hand van drie belangrijke programma’s of initiatieven hoe je een cultuur van vertrouwen creëert. Geef ook aan hoe de filosofie en waarden van jouw organisatie hiervan de basis vormen.
-
Focus op programma's en initiatieven voor specifieke groepen, of juist op specifieke programma's en initiatieven die voor iedereen toegankelijk zijn.
-
Laat zien op welke manieren deze programma’s en initiatieven persoonlijk zijn, in plaats van algemeen en onpersoonlijk.
-
Onderbouw je verhaal met data en statistieken: welke positieve impact hebben de programma’s en initiatieven op jouw mensen en de organisatie?
Hoe zorgen jullie ervoor dat iedereen, ongeacht wie ze zijn of welke functie ze hebben, een volwaardig lid van de organisatie is en hun maximale potentieel kan bereiken?
Tips bij het beantwoorden van deze vraag:
-
Licht toe hoe voorwaarden, initiatieven en/of programma’s inspelen op de unieke behoeften van medewerkers, bijvoorbeeld op basis van functie, positie, leeftijd en aantal jaren in dienst.
-
Beschrijf hoe de For All™-cultuur van invloed is op werving en selectie, onboarding en ontwikkelingsmogelijkheden, waardoor ieders talent benut wordt.
-
Beschrijf wat je doet om ervoor te zorgen dat mensen zich eerlijk behandeld voelen, volledig onderdeel van de organisatie zijn en op consistente wijze gewaardeerd worden.
-
Beschrijf hoe je waarborgt dat leiders een inclusieve aanpak hanteren.
-
Leg uit hoe deze cultuur en programma’s van invloed zijn en ten goede komen aan de organisatie. Onderbouw dit waar mogelijk met specifieke voorbeelden en statistieken.
Wat zijn de kernwaarden of leidende principes van jullie organisatie? Deel drie specifieke voorbeelden van hoe jullie ze in de praktijk hebben gebracht.
Tips bij het beantwoorden van deze vraag:
-
Vertel hoe jouw unieke organisatie(cultuur) wordt gekenmerkt door deze waarden.
-
Beschrijf hoe deze waarden tot uiting komen in de dagelijkse praktijk. Hoe spelen ze bijvoorbeeld een rol in de onboarding van nieuwe medewerkers, besluitvorming en leiderschapsontwikkeling?
-
Laat zien op welke manier deze waarden van invloed zijn op het nemen van beslissingen, met name strategische en/of moeilijke beslissingen.
Wat is jullie strategie en filosofie voor een succesvole organisatie? Hoe worden strategie, richting en doelen ontwikkeld en gecommuniceerd in de hele organisatie?
Tips bij het beantwoorden van deze vraag:
-
Benoem alle fundamentele principes die een brug vormen tussen organisatiebesluiten en strategie. Denk bijvoorbeeld aan de visie en missie van jouw organisatie.
-
Beschrijf wie en wat veranderingen in de strategie, koers en doelen beïnvloeden.
-
Maak aan de hand van voorbeelden duidelijk hoe je de strategie, koers en doelen ontwikkelt. Geef ook aan wie daarbij betrokken zijn.
-
Beschrijf hoe de strategie wordt geïmplementeerd en gecommuniceerd in alle niveaus van de organisatie. Vertel ook hoe het management in staat wordt gesteld om de strategie te vertalen naar wat dit betekent voor de medewerkers.
-
Deel hoe individuen zich in hun dagelijkse werk identificeren en verbinden met de strategie, koers en doelen.
Hoe betrekt jullie organisatie medewerkers bij het ontwikkelen van nieuwe ideeën en betere manieren om dingen te doen die resulteren in echte verbeteringen in jullie organisatieprestaties?
Tips bij het beantwoorden van deze vraag:
-
Blijf niet steken op het woord ‘innovatie’. Vergelijkbare termen zijn 'empowerment', 'continu verbeteren', 'het zijn van een lerende organisatie', enzovoorts. Deel hoe je je mensen faciliteert als het gaat om vernieuwen en verbeteren.
-
Vertel hoe je innovatie stimuleert, erkent en beloont met specifieke voorbeelden van systemen, trainingen en middelen die het fundament vormen van jouw aanpak.
-
Geef voorbeelden van manieren waaruit blijkt dat een breed scala aan mensen in jouw organisatie betrokken is bij innovatie.
-
Illustreer aan de hand van diverse voorbeelden hoe medewerkers nieuwe ideeën hebben gedeeld en hoe deze voor jouw organisatie van toegevoegde waarde zijn geweest.
-
Deel specifieke statistieken die de impact van innovatie op jouw organisatie laten zien (bijvoorbeeld: aantal nieuwe producten of diensten per maand, winstgevendheid van een nieuw product of dienst, enzovoorts).
Welke gedurfde daad van leiderschap heeft jullie organisatie genomen om de basisvoorwaarden te verbeteren die nodig zijn om geweldige werkplekken te creëren voor iedereen in jullie organisatie of de gemeenschap in het algemeen? Hoe heeft dit jullie mensen en organisatie beïnvloed? En hoe heeft dit de gemeenschap beïnvloed?
Deel specifieke voorbeelden en geef daarbij antwoord op de volgende vragen:
-
Op wie zijn de acties en keuzes van invloed (intern en/of extern) en hoe?
-
Waarom zijn deze keuzes gemaakt?
-
Hoe dragen deze acties bij aan het creëren van een Great Place To Work For All?
-
Wat is de omvang van de acties en welke investeringen (tijd/geld) en/of risico’s (imago, kapitaal) komen hierbij kijken?
Tips bij het beantwoorden van deze vraag:
-
Deel data en ondersteunend bewijs in plaats van ambities. Bijvoorbeeld: is de actie eenmalig of voor een langere duur?
-
Kijk verder dan je MVO-beleid en deel informatie over projecten die een bepaald risico met zich mee brengen.