Flag

Testimonial: Ciratum

Ciratum


In gesprek met Martijn Ockers, Algemeen Directeur van Ciratum.

1. Wat was de aanleiding om mee te doen met Great Place To Work?

"Het continu en praktisch verbeteren van Ciratum, dat deden we altijd op onze eigen manier. Tot de gedachte ontstond om dat eens extern te laten toetsen. Zo leren we beter begrijpen wat iedereen binnen Ciratum ervaart, maar ook wat onze mensen van Ciratum vinden. Begrijpen waar we goed in zijn, maar ook waar nog ruimte bestaat om met elkaar te verbeteren. ‘Samen verder’ is niet voor niets onze pay-off.

Bij Ciratum ben je onderdeel van een hecht team. Dat klinkt niet alleen mooi, zo is het ook gewoon. Je hebt daardoor invloed op de ontwikkeling van de organisatie. Echte en directe inspraak, dus. Maar of dit ook zo ervaren wordt, dat wilden we natuurlijk graag weten. Want is onze bedrijfscultuur écht zo prettig en fantastisch?

Als je die vraag niet aan jezelf stelt, dan bestaat de kans dat het beeld over de bedrijfscultuur niet hetzelfde is. Het is zonde als je daardoor langs elkaar heen blijkt te werken. Zo’n werkgever willen we zeker niet zijn."

2. Hoe geven jullie opvolging aan het onderzoek?

"Great Place to Work is inmiddels onderdeel van onze strategie en ruggengraat van onze plannen. We focussen ons op het welzijn van alle collega’s, vanuit de overtuiging dat de rest op natuurlijke wijze volgt. De Culture Audit en de Trust Index van Great Place to Work helpen dit te bereiken.

De Trust Index wordt samen in een werkgroep voorbereid en daarna wordt de vragenlijst uitgestuurd. Al twee jaar op rij hebben we 100% deelname. Zodra de resultaten binnen zijn, bespreken we deze met de werkgroep en daarna delen we de volledige uitwerking met het bedrijf. Die uitwerkingen gebruiken we om het gesprek te starten. Waarom zijn de scores wat ze zijn en wat moeten we daar samen aan gaan doen? Maar natuurlijk is er ook ruimte voor feest, want opnieuw een great place to work zijn is een mooie beloning!

Omdat ons Great Place to Work-moment altijd net voor de zomervakantie is, plannen we één sessie voor de zomerstop en één erna. Hoe sneller we weten welke praktische zaken we direct kunnen oplossen, des te beter. In de tijd tussen de twee sessies laten we de rest bezinken. Noem het reflectietijd. Na de zomerstop bespreken we de grotere thema’s. Zo vinden we iedere keer de kern van het probleem en de oplossingen die echt werken."

3. Wat waren de belangrijkste lessen in het begin?

"Het eerste onderzoek legde een opvallende score bloot op het thema trots. Die score heeft invloed op de binding die collega’s voelen met het bedrijf, en dus ook op de uitstroom van mensen. Voor ons duidelijk een thema om op te pakken. Door het bespreekbaar te maken, hebben we dit kunnen verbeteren.

Daarna werd de wijze waarop we het traject doorlopen, samen met Great Place to Work, een belangrijke les. De begeleiding en ook het duidelijke kader en stappenplan hebben ons enorm geholpen bij het bepalen van de belangrijkste verbeterpunten. In actie komen ging nog nooit zo soepel. De belangrijkste les uit alle jaren is dat goed werkgeverschap tijd, aandacht en evaluatie nodig heeft en vooral verdient."

Martijn Ockers (Algemeen Directeur):

"De belangrijkste les die we als managementteam uit het Great Place to Work-traject hebben gehaald, is het besef dat wat voor ons vanzelfsprekend is, niet altijd zo wordt ervaren door anderen binnen Ciratum. Dat besef heeft ons geholpen in de verdere professionalisering van de organisatie, maar het heeft ook een fijnere samenwerking onderling opgeleverd."  

4. Wat was de aanleiding om voor aanvullende consultancy diensten te kiezen? Voor welke begeleiding hebben jullie gekozen en hoe is dit bevallen?

"Om de resultaten van het onderzoek te verwerken tot actiepunten hebben we het eerste jaar een eigen werkgroep opgezet. Een aantal collega’s hield zich bezig met het vormen van concrete actiepunten. Tof om mee bezig te zijn, maar ook enorm veel werk.  

De tweede reden dat we hebben gekozen voor extra begeleiding vanuit Great Place to Work, is dat we iedereen wilden betrekken bij de (groeps)gesprekken. We hebben toen samen besloten om Great Place to Work in te schakelen. Door de begeleiding uit te besteden, konden wij de focus houden op wat we het belangrijkst vinden: #samenverder.

Met de hulp van Eva en Stein konden we echt de diepte in. Door hen werd alles gezegd en kwamen de onderste stenen boven. Extra veel openheid! Daardoor kwamen we erachter waar we echt aan moesten werken. Met die kennis op zak worden we een nog betere werkgever.

De aanvullende diensten zijn zeker aan te raden. Je krijgt niet alleen antwoord op je vragen, maar je komt ook te weten wat er nog meer bij mensen speelt. Zonder extra hulp zouden we daar misschien nooit achter zijn gekomen. Juist dat is nodig om daadwerkelijk te kunnen verbeteren."

5. Welke veranderingen hebben jullie gerealiseerd naar aanleiding van de resultaten?

"Het is gelukt om een sterker groepsgevoel te creëren, zelfs tijdens een lange periode van op afstand online (samen)werken. We luisteren nóg beter naar elkaar en bouwen samen aan leuk en leerzaam werk. We zijn er voor elkaar. De resultaten van de Trust Index hebben de behoeften van de mensen en de organisatie duidelijk zichtbaar gemaakt.

Vervolgens hebben we werkpakketten en (waar nodig) extra interne functies gecreëerd. Alles om de aandacht voor de thema’s niet te laten verslappen. Dit geeft een mooi opstapje naar beter werkgeverschap, het vinden van mooiere opdrachten en groei in omvang en omzet.

Communicatie is enorm belangrijk, dat weten we als consultancykantoor als geen ander. De Trust Index maakte duidelijk dat er meer behoefte was aan interne communicatie door onze groei. Dat moest dus echt veranderen. We zijn onze collega’s beter op de hoogte gaan houden. Alles wat speelt, groot en klein, wordt nu gedeeld. De grootste winst die we behaald hebben, is dat collega’s zich meer betrokken en verbonden voelen.

In het kort: door Great Place to Work heeft de hele organisatie een revisie gekregen. Onze organisatiestructuur, maar ook hoe we echt #samenverder komen. We hebben nog meer aandacht voor onze consultants en voor alle kansen op leuk en leerzaam werk bij onze klanten."

6. Hoe hebben jullie het traject ervaren?

"We werken binnen Ciratum samen. Aan carrières, het succes van opdrachtgevers en het succes van ons bedrijf. Dat wat Great Place to Work omvat, is exact wat wij als organisatie nodig hadden en hebben om samen verder te komen. De samenwerking met de mensen van Great Place to Work voelt warm, ze zouden zomaar ook bij Ciratum kunnen werken.

De jaarlijkse spiegel die de Trust Index ons voorhoudt, helpt ons inzien waar we staan en voedt onze ambities om een nog mooiere werkplek te zijn. Voor iedereen. En dat helpt: keer op keer verbeteren we onze scores!"

Puck-1

Puck van den Wildenberg (Allround Marketeer):

"Als je bij een nieuw bedrijf start, is het belangrijk om betrokken te zijn bij het bedrijf zelf. Door goed contact te houden met collega’s, maar ook door nieuwsgierig te zijn naar de bedrijfsvoering. Als daar vanuit Ciratum geen ruimte voor zou zijn gemaakt, dan was het lastiger geweest om dat zelf op te starten. Zeker omdat consultants het grootste deel van de tijd voor onze klanten werken.

Door de teamdagen, het jaarplan en later de Great Place to Work-sessies, merkte ik al snel dat die ruimte er dus wel degelijk is! Maar ook dat we eigenlijk allemaal dezelfde behoefte hebben: op de hoogte zijn van hoe het gaat met het bedrijf en daar een actieve bijdrage aan leveren. Dat versterkt het teamgevoel ontzettend.”

7. Wat heeft Great Place to Work jullie als organisatie opgeleverd?

"We hebben in Great Place to Work een houvast gevonden die we zelf nog niet hadden weten te creëren. Verbeteringen komen sneller boven nu er steeds meer collega’s meedoen en meedenken. Het vaste ‘schema’ is heel fijn, we weten wanneer we aan de slag gaan met Great Place to Work. Ook merken we aan nieuwe collega’s dat ze direct instappen en nauwelijks barrières ervaren om zich te uiten.

Daarnaast krijgen we dankzij Great Place to Work feedback van collega’s die anders misschien langer zou blijven sudderen. We kunnen signalen dus eerder oppikken, er aandacht aan geven en er iets mee doen. Belangrijker nog, feedback die collega’s van elkaar horen, wordt makkelijker samen besproken. Ervaringen worden gedeeld en daardoor is alles bespreekbaar, ook onderling. Die openheid is ontzettend veel waard voor een bedrijf als Ciratum."