Fijn dat je er bent!
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Geef per categorie jouw keuze voor het gebruik van cookies aan. Lees meer over de cookies in onze cookieverklaring. Wil je de beste website ervaring? Vink dan alle vinkjes aan.
Noodzakelijk
- Sessie cookies
- Inlog cookies
Statistieken
- Google Analytics
Functioneel
- Google Maps
- YouTube
- Social Media
Marketing
- Facebook

Goed werkgeverschap in crisistijd: het verhaal van Kindergarden

Nicole Krabbenborg Kindergarden

De maatregelen rondom het coronavirus hebben een groot effect op alle organisaties. Hoe gaat een organisatie met een vitale beroepsgroep hiermee om? We spraken met Nicole Krabbenborg, directeur van Kindergarden Nederland. Hoe pakken zij dit aan en wat betekent dit voor hun werkgeverschap, nu en in de toekomst?

Welke maatregelen hebben jullie genomen? 

Vanaf het moment dat het Coronavirus in het nieuws kwam hebben we actie ondernomen en daarin altijd het RIVM gevolgd en in het begin zelfs nog strengere (hygiëne) maatregelen getroffen. Inmiddels is besloten dat de kinderopvang alleen nog opvang biedt aan kinderen waarvan ouders in vitale beroepsgroepen werkzaam zijn. Omdat we niet direct in kaart hadden hoeveel kinderen opvang nodig hebben, hebben we een beroep gedaan op alle collega’s om toch naar de vestiging te komen als ze geen klachten hadden, daar is enorm goed gehoor aan gegeven.

Communicatie
In deze crisistijd is communicatie natuurlijk heel belangrijk. Communicatie vormt het hart van alles wat we doen. Juist nu vinden we het extra belangrijk dat deze warm en persoonlijk is. Dit doen we naast alle soorten van digitale lees communicatie ook door een aantal keren per week een vlog vanuit mij te sturen naar alle medewerkers. Dit wordt erg gewaardeerd. Het is kort, persoonlijk met een samenvatting van het belangrijkste nieuws. Daarnaast geeft het mij de mogelijkheid om iedereen te bedanken voor ieders geweldige bijdrage.

Wij zijn zelf als organisatie ook een vitale beroepsgroep. Ik ben echt trots en onder de indruk dat zoveel collega’s doorgaan met hun werk: kinderen een veilige en fijne dag bieden, terwijl er ook zoveel onzekerheid is. Wij geven alle pedagogisch medewerkers het vertrouwen dat we alles aan de achterkant zo goed mogelijk regelen: veilige werkomgeving, ondersteuning waar nodig, meedenken in persoonlijke cases. Zij geven ons het vertrouwen dat ze alles doen wat binnen hun macht ligt om een veilige en leerrijke omgeving voor kinderen te blijven bieden. Ook nu, juist nu.

Maatregelen

De ontwikkelingen volgen elkaar enorm snel op. Hoe houd je iedereen dan zo goed mogelijk op de hoogte? Omdat de emotionele en fysieke veiligheid van onze ouders, kinderen en medewerkers onze eerste prioriteit is hebben wij de volgende maatregelen genomen: 

  • Projectteam
    We hebben een “coronacrisis” projectteam op het hoofdkantoor gevormd dat zich dagelijks met de ontwikkelingen rondom het Coronavirus bezighoudt.
  • Webpagina met ons actuele beleid en maatregelen  
    Omdat de ontwikkelingen hard gaan hebben we een webpagina live gezet waarop we ons actuele beleid en maatregelen publiceren. Dit geldt voor zowel ouders als collega’s. 
  • Q&A
    Zowel voor de ouders als voor collega’s houden we een actuele Q&A bij waarin we antwoorden geven op de meest voorkomende vragen die leven. Hierdoor wordt iedereen snel geïnformeerd en voorkomen we eventuele extra onrust.
  • Interne nieuwsbrief Management
    Elk ochtend worden onze managers per mail geïnformeerd over de laatste ontwikkelingen.
  • Interne communicatie
    Hierin gaan we in op wat de maatregelen voor onze organisatie betekenen en gebruiken we het moment om onze collega’s iedere keer weer te bedanken voor hun enorme inzet. Dit doen we met een begeleidende vlog van mij.
  • Hygiëne artikelen 
    Voor alle vestingen zijn extra bestellingen gedaan met een voorraad van de benodigde hygiëne artikelen.  

Vanuit de overheid wordt ook aangemoedigd om opvang te bieden aan kinderen van zorgpersoneel in de avonden en in het weekend. Dit is iets wat we normaal gesproken niet doen, maar wat we nu toch georganiseerd hebben. Een enquête, uitgestuurd naar alle collega’s, gaf ons het inzicht dat er heel veel collega’s bereid zijn en ook de mogelijkheid hebben om een stap extra te doen ‘s avonds en in het weekend. Daarnaast bieden we opvang aan kinderen van collega’s op de vestigingen en het hoofdkantoor. 

Maatschappelijke bijdrage

Ook vangen we kinderen op van ouders die werkzaam zijn in vitale beroepen, maar normaal gesproken geen klant zijn bij Kindergarden. Daarnaast kinderen met een SMI (sociaal medische indicatie) of kinderen die een minder veilige thuissituatie hebben. Ook voor hen voelen we ons verantwoordelijk en zijn we blij dat we een zo’n belangrijke bijdrage kunnen leveren. Deze zogenoemde noodopvang is voor alle ouders gratis.

Op sommige vestigingen vangen we nog maar 5 kinderen per dag op. Dit maakt dat we in deze begintijd behoorlijk wat levensmiddelen overhielden die al besteld waren in voorgaande weken. Er ontstond vanuit verschillende vestigingen initiatieven om deze levensmiddelen te doneren aan bijvoorbeeld de Voedselbank.

We zeggen het vaak: Kindergarden, dat zijn we samen. Nu lijkt dit een nóg diepere betekenis te krijgen. 

(Thuis)werken

Veel beroepen kunnen nu makkelijk het werk naar huis verplaatsen. Voor pedagogisch medewerkers is dit een stuk minder eenvoudig. Op veel vestigingen is nu wel personeel, maar zijn er niet voldoende kinderen om voor te zorgen. Vanuit de Kindergarden Academie en de afdeling Kwaliteit is er een plan met activiteiten gemaakt die de pedagogisch medewerkers thuis kunnen uitvoeren. Deze zijn opgedeeld in 3 categorieën: voor de vestiging/voor de eigen groep/voor eigen ontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan het lezen van protocollen en documenten, het volgen van webinars en administratieve werkzaamheden.

Collega’s van ons hoofdkantoor werken zoveel mogelijk vanuit huis . Ons ICT team heeft er alles aan gedaan om zoveel mogelijk thuiswerkplekken te creëren. Zo kon je een beeldscherm thuis laten bezorgen, hebben collega’s die nog geen werklaptop hadden er 1 gekregen en zijn alle vaste telefoons doorgeschakeld naar mobiele telefoons. Zo blijven we ook op afstand goed bereikbaar en kunnen we de ondersteuning bieden die nodig is.

Thuiswerken klinkt ideaal, maar het grootste deel van onze collega’s heeft een of meerdere kinderen die nu ook thuis zitten. Dit komt de productiviteit natuurlijk niet ten goede. Wij geven iedereen het vertrouwen het eigen werk zo in te kunnen delen dat alles door kan lopen. Heel mooi om te zien dat alle collega’s hier op een creatieve manier allemaal hun eigen draai aan geven.

Het is in dit geval natuurlijk een voordeel dat we een kinderopvangorganisatie zijn. Voor onze collega’s van zowel de vestigingen als het hoofdkantoor is er de mogelijkheid om eigen kinderen mee te nemen naar de vestiging, mits ze geen verkoudheidsklachten hebben.

Wat verwacht je dat onze samenleving kan leren van deze tijd?

Naast alle pijnlijke en nijpende situaties ontstaan er ook veel nieuwe initiatieven. De mooie kant van deze crisis is dat alle vitale beroepen nu enorm gewaardeerd worden en dat is ook heel fijn voor onze branche. We staan meer dan ooit goed op de kaart. Dit gaat de samenleving zeker meenemen. We realiseren ons nu (nog meer) hoe belangrijk deze vitale beroepen zijn en ook hoe cruciaal onze goede sociale voorzieningen zijn. Stilstaan bij het belang van een goede basis is er één. Daarnaast zal het thuiswerken een enorme vlucht gaan nemen, we merken allemaal dat dit in veel gevallen prima kan en dat gaat zeker positieve gevolgen hebben voor de werk-privé balans.

 Altijd goede en gerichte aandacht geven aan alle medewerkers loont. Dat merken we nu aan de enorm loyaliteit en solidariteit om te blijven werken terwijl een grote groep bij ons toch meer wordt blootgesteld aan gezondheidsrisico's door de kinderen van ouders die werken in de zorg op te vangen. We weten het wel maar nu komt het ook weer zo duidelijk naar voren: goede en persoonlijke communicatie is cruciaal om iedereen betrokken te houden.

Wat we hiervan kunnen leren is dat we wederom zien dat mensen zoveel meer kunnen dan ze denken en creativiteit naar boven komt als er ruimte gegeven wordt. Processen kunnen ook veel sneller gaan als de urgentie gevoeld wordt en er 100% focus op is. We hebben nu in 8 dagen een online leeromgeving ontwikkeld, dat had anders veel langer geduurd.

En het belang van fijne collega’s, samen sterk staan, de saamhorigheid, de mogelijkheid voelen om je op alle vlakken te kunnen ontwikkelen en je gesteund te voelen door je organisatie zal veel meer gewaardeerd worden dan een ogenschijnlijk perfect financieel arbeidsvoorwaarden pakket. Als professional een goede bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij gaat belangrijker worden.

Lees meer initiatieven en voorbeelden over goed werkgeverschap in crisistijd.



020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC