Medewerkersonderzoek » Great Place to Work Nederland

Medewerkersonderzoek

illus big ipad3

Het medewerkersonderzoek, de Trust Index, meet de perceptie van medewerkers op de mate van vertrouwen, trots en plezier in een organisatie. Uit onderzoek blijkt dat dit de factoren zijn die bepalen of een organisatie een Great Place to Work is. Het onderzoek is gebaseerd op waarden en gaat verder dan tevredenheid. Het is een middel om jullie organisatie continue te blijven ontwikkelen naar het worden of het blijven van een Great Place to Work. 

(Inter)nationaal medewerkersonderzoek
Iedere organisatie kan een Great Place to Work zijn. Vanuit deze overtuiging hanteren wij dezelfde methodologie voor iedere organisatie: in ieder land (57 wereldwijd) waar wij aanwezig zijn, van 20 medewerkers tot duizenden medewerkers en in iedere sector. Jaarlijks zetten wereldwijd meer dan 6.000 organisaties de Trust Index in om hun organisatie te ontwikkelen. Ben je specifiek op zoek naar de uitvoering van een multinationaal onderzoek? Bekijk dan deze pagina.  

7 kenmerken van het Great Place to Work medewerkersonderzoek

  1. Vaste vragenlijst gebaseerd op het Great Place to Work-model met de flexibiliteit om extra vragen toe te voegen; 
  2. Online beveiligde portal en respons app;
  3. Resultaten bieden de mogelijkheid tot een goede opvolging op basis van dialoog;
  4. Internationaal dezelfde vragenlijst ten doeleinde om te kunnen benchmarken en geschikt voor de uitvoering van een consistent internationaal onderzoek;
  5. Onderdeel van een groter Great Place to Work-traject met begeleiding en tools;
  6. Mogelijkheid tot uitvoering van tussentijdse metingen en pulse surveys;
  7. Persoonlijke begeleiding vanuit Great Place to Work door een eigen consultant (advies en begeleiding) en projectmanager (praktische afstemming en planning). 

 Medewerkersonderzoek gebaseerd op het Great Place to Work model:
vertrouwen als basis

Het medewerkersonderzoek is gebaseerd op de vijf waarden uit het Great Place to Work-model. De waarden Geloofwaardigheid, Respect en Eerlijkheid vormen Vertrouwen. Daarnaast zijn er Trots en Kameraadschap. Hieronder vind je de verschillende subdimensies die vallen onder de vijf waarden. 

Geloofwaardigheid

  • Communicatie
  • Vakbekwaamheid
  • Integriteit

Respect

  • Ontwikkeling
  • Samenwerking
  • Zorg

Eerlijkheid

  • Gelijkwaardigheid
  • Onpartijdigheid
  • Rechtvaardigheid

Trots

  • Persoonlijk werk
  • Team
  • Imago van de organisatie

Kameraadschap

  • Verbondenheid
  • Gastvrijheid
  • Gemeenschap

Wat levert het medewerkersonderzoek op?

Wat zijn de thema's binnen het medewerkersonderzoek? Hoe vul je het onderzoek in en wat levert het onderzoek voor medewerkers zelf op?
Ontdek het in onderstaande video.

Dit maakt het Great Place to Work medewerkersonderzoek anders

1. Het is meer dan tevredenheid

Het medewerkersonderzoek meet meer dan alleen tevredenheid. Een tevreden medewerker kan namelijk de hele dag koffie drinken, niet voldoen aan doelstellingen en niet het beste uit zichzelf halen. De factoren vertrouwen, trots en plezier bepalen of een medewerker het beste uit zichzelf haalt. 

2. Het model is gebaseerd op empirisch onderzoek

Op basis van empirisch onderzoek is het Great Place to Work model 35 jaar geleden geformuleerd, bestaande uit geloofwaardigheid, respect, eerlijkheid, trots en kameraadschap. Het model vormt de basis van het medewerkersonderzoek en wordt in meer dan 57 landen gehanteerd. 

3. Meet de employee experience

Het model van het medewerkersonderzoek is gekoppeld aan die van de analyse van de organisatiecultuur. Dit geeft een uniek inzicht in of wat je doet als organisatie ook het gewenste effect heeft bij de medewerkers. Ofwel of jullie organisatie een goede employee experience heeft. 

4. Tool om dialoog aan te gaan

Het medewerkersonderzoek moet geen middel, maar een doel zijn. Het is een onderzoek naar de perceptie van medewerkers waarbij de resultaten een startpunt zijn om de dialoog intern aan te gaan om te bespreken welke onderwerpen verbeterd kunnen worden. Het is hiermee geen managersbeoordeling. 

5. (Internationale) benchmarks

Ieder type organisatie kan meedoen aan het medewerkersonderzoek. Door de jarenlange ervaring en de vestigingen in meer dan 52 landen biedt Great Place to Work de mogelijkheid om internationaal onderzoek te doen met dezelfde methode én biedt het talloze benchmarkmogelijkheden. 

6. Persoonlijk projectteam

Iedere organisatie die bij ons meet krijgt persoonlijke begeleiding van een consultant en een projectmanager. Wij vinden het belangrijk om betrokken te zijn bij de organisatie en met aandacht de juiste ondersteuning en advies te geven. 

Checklist: is jullie organisatie er klaar voor?

Het uitvoeren van een medewerkersonderzoek is een waardevolle interventie. Het biedt inzicht in wat er leeft bij de medewerkers en het geeft handvatten voor ontwikkeling van het werkgeverschap. Great Place to Work heeft 10 vuistregels, met bijbehorende vragen, opgesteld die inzicht geven in waar je staat als organisatie wanneer je van plan bent om een medewerkersonderzoek te starten. 

Wil je meer weten wat het medewerkersonderzoek jouw organisatie kan opleveren?

020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC