Medewerkersonderzoek » Great Place to Work Nederland

Medewerkersonderzoek

Het medewerkersonderzoek, de Trust Index, meet de perceptie van medewerkers op de mate van vertrouwen, trots en plezier in een organisatie. Het waardengedreven onderzoek is geen standaard medewerkerstevredenheidsonderzoek, omdat tevredenheid er niet voor zorgt dat mensen beter gaan presteren en het beste uit zichzelf halen. Wereldwijd hanteren wij dezelfde methodologie voor alle soorten organisaties, ongeacht sector of grootte. Het medewerkersonderzoek is een middel om jullie organisatie te ontwikkelen naar het zijn van een goede werkgever.  Ontdek meer over het medewerkersonderzoek:

Wat meet het medewerkersonderzoek van Great Place to Work?

In deze video leggen wij uit wat het medewerkersonderzoek oplevert voor een individuele medewerker. Wat zijn de aspecten die wij onderzoeken? Hoe lang duurt het om het onderzoek in te vullen en hoe vul je het onderzoek in?

 Medewerkersonderzoek gebaseerd op het Great Place to Work model

Het medewerkersonderzoek is gebaseerd op de vijf waarden uit het universele Great Place to Work-model. De waarden Geloofwaardigheid, Respect en Eerlijkheid vormen Vertrouwen. Daarnaast zijn er Trots en Kameraadschap. Hieronder vind je de verschillende subdimensies die vallen onder de vijf waarden. Uit empirisch onderzoek is gebleken dat deze vijf waarden bepalen of je een goede werkgever bent, ongeacht type organisatie of land. Vanuit 52 kantoren gebruiken jaarlijks meer dan 6.000 organisaties dit model. 

Geloofwaardigheid

  • Communicatie
  • Vakbekwaamheid
  • Integriteit

Respect

  • Ontwikkeling
  • Samenwerking
  • Zorg

Eerlijkheid

  • Gelijkwaardigheid
  • Onpartijdigheid
  • Rechtvaardigheid

Trots

  • Persoonlijk werk
  • Team
  • Imago van de organisatie

Kameraadschap

  • Verbondenheid
  • Gastvrijheid
  • Gemeenschap

Medewerkersonderzoek: de zes belangrijkste aspecten

Het is géén medewerkerstevredenheidonderzoek

Het medewerkersonderzoek meet geen tevredenheid en is hiermee ook geen MTO. Een tevreden medewerker kan namelijk de hele dag koffie drinken, niet voldoen aan doelstellingen en niet het beste uit zichzelf halen. De factoren vertrouwen, trots en plezier bepalen of een medewerker het beste uit zichzelf haalt. 

Het model is gebaseerd op empirisch onderzoek

Op basis van empirisch onderzoek is het Great Place to Work model dertig jaar geleden geformuleerd, bestaande uit geloofwaardigheid, respect, eerlijkheid, trots en kameraadschap. Het model vormt de basis van het medewerkersonderzoek en wordt in meer dan 52 landen gehanteerd. 

Meet de employee experience

Het model van het medewerkersonderzoek is gekoppeld aan die van de analyse van de organisatiecultuur. Dit geeft een uniek inzicht in of wat je doet als organisatie ook het gewenste effect heeft bij de medewerkers. Ofwel of jullie organisatie een goede employee experience heeft. 

Tool om dialoog aan te gaan

Het medewerkersonderzoek moet geen middel, maar een doel zijn. Het is een onderzoek naar de perceptie van medewerkers waarbij de resultaten een startpunt zijn om de dialoog intern aan te gaan om te bespreken welke onderwerpen verbeterd kunnen worden. Het is hiermee geen managersbeoordeling. 

(Internationale) benchmarkmogelijkheden

Ieder type organisatie kan meedoen aan het medewerkersonderzoek. Door de jarenlange ervaring en de vestigingen in meer dan 52 landen biedt Great Place to Work de mogelijkheid om internationaal onderzoek te doen met dezelfde methode én biedt het talloze benchmarkmogelijkheden. 

Persoonlijk projectteam

Iedere organisatie die bij ons meet krijgt persoonlijke begeleiding van een consultant en een projectmanager. Wij vinden het belangrijk om betrokken te zijn bij de organisatie en met aandacht de juiste ondersteuning en advies te geven. 

Is jullie organisatie klaar voor een medewerkersonderzoek?

Het uitvoeren van een medewerkersonderzoek is voor een organisatie een waardevolle interventie. Het biedt inzicht in wat er leeft bij de medewerkers en het geeft handvatten voor ontwikkeling van het werkgeverschap. Great Place to Work heeft 10 vuistregels, met bijbehorende vragen, opgesteld die inzicht geven in waar je staat als organisatie wanneer je van plan bent om een medewerkersonderzoek te starten. 

Waarom kiezen voor dit medewerkersonderzoek?

1. Great Place to Work-model

Het medewerkersonderzoek meet géén tevredenheid, maar draait om de factoren die er echt toe doen: vertrouwen, trots en plezier. 

2. Persoonlijke begeleiding

Een consultant en een projectmanager begeleiden jullie traject. De lijnen zijn kort, de dienstverlening snel en we zijn altijd bereid om mee te denken. 

3. Onderdeel van een groter traject

Het medewerkersonderzoek is een middel en geen doel an sich. Het helpt om inzicht te geven in wat er speelt binnen een organisatie. 

Wil je meer weten wat het medewerkersonderzoek jouw organisatie kan opleveren?

020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC