Fijn dat je er bent!
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Geef per categorie jouw keuze voor het gebruik van cookies aan. Lees meer over de cookies in onze cookieverklaring. Wil je de beste website ervaring? Vink dan alle vinkjes aan.
Noodzakelijk
- Sessie cookies
- Inlog cookies
Statistieken
- Google Analytics
Functioneel
- Google Maps
- YouTube
- Social Media
Marketing
- Facebook

Onboarding in tijden van corona

Onboarding tijdens corona

Geschreven door Myrna van Oorschot

Beginnen met een nieuwe baan is altijd spannend. Tegelijkertijd is zo’n eerste dag een moment waar je reikhalzend naar uitkijkt. De start van een nieuw avontuur. In mijn geval was dat net zo. Want beginnen bij Great Place To Work Nederland was, en is, zeker zo’n avontuur - beleefd vanuit de woonkamer. 

Waar het allemaal begon
Na een aantal fijne gesprekken en formaliteiten, spraken we af dat ik op vrijdag 13 maart langs zou komen op kantoor. Hier zou ik kennismaken met het team, me voorstellen en gezellig mee borrelen. Het zou echter vrijdag de 13e niet zijn, als er niet iets onverwachts roet in het eten zou gooien. In ons geval was dit niet verpakt als zwarte kat, maar was het een pandemie met de naam van een biermerk, dat alle plannen wijzigde.

Dag 1
Great Place To Work besloot, terecht, de borrel te annuleren. De maandag daarop, 16 maart, was de langverwachte eerste werkdag. Ook die liep, met alle Corona maatregelen, iets anders dan gepland. Na een telefoontje met kersverse collega Jan, onze expert in Employee Experience, werd duidelijk dat het kantoor ook op die dag, en de daaropvolgende weken, gesloten zou blijven. Op mijn eerste werkdag stapte ik dan ook niet in de trein naar Amsterdam, maar opende ik mijn eigen digitale thuiskantoor. Zonder spullen, zonder 'live' ontvangstcommité en zonder enig idee van wat me te wachten stond.

Gelukkig voor mij begon ik bij een organisatie die medewerkers op één zet. Zelfs al zijn die medewerkers pas net, of eigenlijk nog net niet, begonnen. Terwijl ik mijn keukentafelkantoor aan het inrichten was, brainstormde de rest van het team via Skype over mogelijkheden om mij toch te kunnen laten starten. Hun goede ideeën werden samengevoegd met het inwerkprogramma dat Jan al had ontworpen. En zo werd het een dag vol digitale kennismakingen, leuke telefoongesprekken en een heleboel leesvoer om nog beter kennis te maken met het gedachtegoed.

Ballonnen!
De andere uitkomst van de brainstorm was een nog grotere verrassing. Op dinsdag, dag 2, ging de bel. Het was Wencke. Met een Great Place To Work tas vol met alle benodigdheden om echt goed aan de slag te kunnen. En aan die tas een enorme lading Great Place To Work ballonnen. Ze was van Rotterdam naar het kantoor in Amsterdam gereden, om vervolgens alle spullen (én ballonnen) in haar Mini Cooper te laden en door naar Leiden te rijden. Wát een welkom! 

Inwerken
In de dagen die volgden bleek dat het inwerkprogramma dat klaarlag verrassend goed te kunnen worden voortgezet. Alle kennismakingsgesprekken konden doorgaan via Skype. En dankzij de ‘Scherm delen’ functie konden ook de inhoudelijke inwerksessies doorgaan. Al zij het met wat vierkante oogjes, want al die uren achter de laptop kosten toch best wat energie. Al snel bedachten we uitwegen om die laptop toch even te kunnen wegleggen, zoals het omzetten van Skype meetings in ‘Belafspraken met een wandeling’. Zo kon tijdens de afspraak toch een frisse neus worden gehaald. 

The elephant in the room
Het kan niet onbenoemd blijven: Beginnen in deze tijden is ook om een andere reden nog spannender dan normaal. Want hoeveel verhalen horen we wel niet over tijdelijke contracten die niet worden verlengd, of proeftijden die niet kunnen worden afgemaakt? Hoewel de gedachte natuurlijk best even door mijn hoofd heeft gespookt, bleek deze organisatie ook in tijden van crisis haar naam waar te maken. Ook in deze tijden blijkt het uitgangspunt #togetherwegotthis - We doen het samen.

#togetherwegotthis
Great Place To Work blijft mij, in positieve zin, enorm verbazen. Ondanks dat dit de gekste periode ooit is om bij een nieuwe organisatie aan de slag te gaan, geniet ik van het warme welkom, de leuke kennismakingsgesprekken en het uitgebreide inwerkprogramma. En ik voel me enorm gemotiveerd om keihard aan de slag te gaan de komende tijd!

Kortom: Dankjewel team! Together we got this!

Wil je meer weten wat je als organisatie kan doen in deze tijden van crisistijd? Volg onze gratis webinars!



« Blogs & Artikelen
020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC