Menu

Great Place To Work: 7 vragen & antwoorden

Wie is Great Place To Work? Wat is de Trust Index? Hoe ziet het Great Place To Work-traject eruit? En wat levert deelname op? In dit artikel geven we antwoord op 7 veelgestelde vragen.

Anouk Minnes
Leestijd 3 min
1 mei 2023, geüpdatet 13 februari 2024
Vrouw werkt achter laptop op het kantoor van Great Place To Work

1. Wie is Great Place To Work?

Great Place To Work helpt organisaties bij het creëren van een organisatiecultuur waarin vertrouwen centraal staat. Dat doen we door:

  • Onderzoek. Met ons medewerkersonderzoek (Trust Index) meten we vertrouwen, trots en plezier in organisaties. Dit onderzoek vertelt organisaties wat er goed gaat en wat beter kan. 

  • Erkenning. We erkennen goed werkgeverschap door middel van certificering en de lijst van Best Workplaces. 

  • Ontwikkeling. We helpen organisaties op weg naar een cultuur van vertrouwen, bijvoorbeeld met leiderschaps- en teamcoaching. 

Al meer dan 30 jaar weten we dat vertrouwen de basis is voor betere individuele prestaties, betere teamprestaties en betere bedrijfsresultaten. Groei en innovatie volgen dan vanzelf. We zijn onderdeel van een internationaal netwerk en actief in meer dan 60 landen. 

Is jouw organisatie een great place to work?

Doe de test en ontdek in 2 minuten hoe jouw organisatie scoort op onze lat van goed werkgeverschap.

Doe de test
Twee lachende vrouwen werken achter laptop

2. Wat is de Trust Index?

De Trust Index is ons medewerkersonderzoek dat de mate van vertrouwen, trots en plezier in jouw organisatie meet. Het geeft betrouwbare inzichten en concrete handvatten om aan de slag te gaan met jouw organisatiecultuur.

Jaarlijks voeren we de Trust Index uit in 10.000 organisaties in meer dan 60 landen. Omdat het onderzoek is gebaseerd op universele waarden, is het wereldwijd in iedere organisatie toepasbaar, ongeacht grootte of branche.

Het onderzoek bestaat uit 60 stellingen, 2 open vragen, 5 demografische vragen en 3 meerkeuzevragen.

3. Hoe ziet het Great Place To Work-traject eruit?

Het traject bestaat uit vier fases:

  • Voorbereiding (± 6 weken). Deze fase draait om draagvlak, doelen, interne communicatie en praktische zaken rondom het onderzoek. Ook maak je kennis met een van onze Customer Success Managers.

  • Onderzoek (2 weken). Het medewerkersonderzoek staat twee weken open. Meteen na de sluiting van het onderzoek kun je de resultaten online inzien en hoor je of jouw organisatie Great Place To Work-Certified™ is.

  • Opvolging. Op basis van de resultaten ga je in gesprek met je medewerkers om verbeterpunten te bepalen. Zo bouw je samen met je medewerkers aan een sterke cultuur. Tijdens deze fase checkt jouw Customer Success Manager regelmatig bij je in.

  • Evaluatie. We sluiten het traject af met een evaluatie, waarin we terugblikken op de nulmeting en het volgende onderzoek plannen. 

4. Wat is de investering?

Jouw investering hangt af van het aantal medewerkers in jouw organisatie en wat je wil bereiken met jouw deelname aan Great Place To Work. Zo zijn er organisaties die willen weten of ze voldoen aan onze voorwaarden voor certificering. Andere organisaties willen juist diepgaand inzicht in wat er speelt op de werkvloer. 

Daarom werken we met verschillende pakketten. Ontdek welk pakket het beste bij jouw organisatie past en bereken direct jouw investering

5. Wat is de tijdsinvestering?

Deelname aan Great Place To Work kost minimaal 13 tot 18 uur. Hoe meer tijd je erin stopt, hoe meer deelname uiteindelijk oplevert. 

  • Onboarding. Onze samenwerking start met een online onboarding. Deze afspraak duurt 30 tot 60 minuten. 

  • Interne communicatie. Door vooraf te communiceren over het doel van het onderzoek en wat het oplevert, vergroot je het draagvlak. Dit duurt 1 tot 10 uur. 

  • Onderzoek klaarzetten in Emprising. Dit duurt 1 tot 2,5 uur. 

  • Invullen Culture Brief. In de Culture Brief vragen we naar kwantitatieve gegevens over jouw organisatie. Afhankelijk van de beschikbaarheid van de data, duurt dit 1 tot 3 uur. 

  • Communicatie tijdens onderzoek. Houd je medewerkers tijdens het onderzoek op de hoogte van de respons en stimuleer medewerkers om het onderzoek in te vullen. Dit duurt 1 tot 2 uur. 

  • Navigatie. Tijdens de online navigatie neemt jouw Customer Success Manager je mee door de resultaten van het onderzoek. De navigatie duurt 30 tot 90 minuten. 

  • Aan de slag met de resultaten. Dit omvat het delen van de resultaten, in gesprek gaan met je medewerkers, focusthema’s kiezen en actieplannen maken. In een kleine organisatie duurt dit minimaal 8 uur, in grotere organisaties vraagt dit meer tijd. 


6. Hoe werkt certificering en de Best Workplaces?

Great Place To Work erkent goed werkgeverschap in de vorm van certificering en de lijst van Best Workplaces

Certificering

Om gecertificeerd te worden, gelden de volgende voorwaarden:

  • Een score van 70% of hoger op het Trust Index-medewerkersonderzoek

  • Een minimale respons op basis van organisatiegrootte

  • Een ingevulde Culture Brief

Gecertificeerde organisaties mogen gedurende één jaar ons logo in al hun communicatie gebruiken. Ook bieden we gecertificeerde organisaties een podium op onze website en socialmediakanalen. 

Best Workplaces™

Als jouw organisatie gecertificeerd is, dan kun je meedoen aan de Best Workplaces. De nationale lijst bestaat uit 3 categorieën (small, medium en large) en is gebaseerd op de Trust Index. Voor organisaties in de categorie large telt ook de Culture Audit mee. De ranking wordt bepaald aan de hand van de Great Place To Work For All-formule. 

Staat jouw organisatie op de nationale lijst? Dan maak je ook kans op een plek op de lijst van Best Workplaces van Europa en de World’s Best Workplaces

7. Wat levert deelname op?

We zien grote verschillen in bedrijfsresultaten bij organisaties die hoog scoren op vertrouwen, vergeleken met organisaties die laag scoren:

  • Omzetgroei. Organisaties die hoog scoren op vertrouwen, laten een sterkere omzetgroei zien dan organisaties die laag scoren. 

  • Groei in aantal medewerkers. Organisaties die hoog scoren op vertrouwen, groeien drie keer sneller in aantal medewerkers dan organisaties die laag scoren. 

  • Meer sollicitanten. Organisaties die hoog scoren op vertrouwen, trekken maar liefst vier keer meer sollicitanten aan dan organisaties die laag scoren. 

  • Loyale medewerkers. In organisaties die hoog scoren op vertrouwen geeft 90% van de medewerkers aan daar lange tijd te willen blijven werken. 

  • Medewerkers als ambassadeurs. In organisaties die hoog scoren op vertrouwen, beveelt 96% van de medewerkers hun organisatie aan als een great place to work aan vrienden en familie. 

  • Hogere klanttevredenheid. In organisaties die hoog scoren op vertrouwen, geeft 94% van de medewerkers aan dat klanten hun service als uitstekend beoordelen.

Wat levert meedoen aan Great Place To Work op

Ga vandaag nog aan de slag

Plan een gratis gesprek met een van onze experts en ontdek hoe we jouw organisatie kunnen helpen.

Plan een online afspraak
Man werkt achter laptop in restaurant Mama Gaia
Anouk Minnes
Anouk werkte +10 jaar bij Great Place To Work. Met haar kennis van en ervaring met onze filosofie en dienstverlening was ze één van onze vaste blogauteurs.

Lees meer over Over Great Place To Work

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg als eerste updates over events, publicaties, nieuws en andere content over goed werkgeverschap.