Fijn dat je er bent!
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Geef per categorie jouw keuze voor het gebruik van cookies aan. Lees meer over de cookies in onze cookieverklaring. Wil je de beste website ervaring? Vink dan alle vinkjes aan.
Noodzakelijk
- Sessie cookies
- Inlog cookies
Statistieken
- Google Analytics
Functioneel
- Google Maps
- YouTube
- Social Media
Marketing
- Facebook

Best Practice: hoe betrek je medewerkers bij besluitvorming?


Lange tijd waren organisaties blootgesteld aan een hiërarchie en een top-down structuur, waarbij alle controle en invloed van bovenaf werd uitgeoefend. Dit patroon zien we echter steeds sneller veranderen. Werkgevers erkennen meer en meer dat medewerkers de motor van de organisatie zijn en hun stem daarom waardevol is. Alle medewerkers zijn namelijk onderdeel van de organisatie en zij zien de organisatie allemaal vanuit een andere invalshoek. Hun betrokkenheid en invloed bij beslissingen is daarom van belang. Het is dan alleen nog de kunst om die stem van de medewerker te horen en vervolgens te implementeren in de bedrijfsvoering. Maar hoe doe je dat effectief?

Betrekken van medewerkers

Binnen een transactionele werkomgeving wordt aan de medewerkers om suggesties gevraagd wanneer deze invloed hebben op de productiviteit. In een relationele werkomgeving gaat dit veel verder. Het geven van suggesties en het uitoefenen van invloed door de medewerkers maakt een groot deel uit van de organisatiecultuur. Medewerkers worden dan actief gestimuleerd om hun stem te laten horen. Er wordt dan bijvoorbeeld om suggesties gevraagd voor het aanmoedigen en integreren van creativiteit van medewerkers. Om dit te realiseren moeten systemen gecreëerd worden om medewerkers te stimuleren bij het maken van beslissingen die invloed hebben op hun werk. De sleutel is om proactief te vragen om suggesties. Bierens Incasso Advocaten is een van de organisaties die een Best Practice heeft op dit gebied.

Robin!

Een breed gedragen kernwaarde binnen Bierens Incasso Advocaten is rechtvaardigheid. Voor het bereiken van rechtvaardigheid zet Bierens zijn superhelden in. Het superheldenthema speelt een prominente rol in de dagelijkse dynamiek binnen het kantoor. Er is een heuse “Batcave” en medewerkers zijn vereeuwigd als superheld in de “Superhelden Hall of Fame”. Maar superhelden werken niet alleen en hebben soms een hulpje nodig. ROBIN!, als metgezel van Batman, is in het leven geroepen om een ouderwetse ideeënbus nieuw leven in te blazen.

Medewerkers kunnen alle ideeën pitchen door een prop in de Bierens-basket te gooien. De medewerkers die dit initiatief bedacht hebben, zijn ook verantwoordelijk voor de idee-beoordeling en (monitoring van) de afhandelingen en/of implementatie. Inmiddels zijn al diverse ideeën gepitcht en hebben er uitreikingen voor het idee van de maand plaatsgevonden. De uitreiking wordt persoonlijk gedaan door de afgevaardigden van ROBIN! Via het digitale prikbord en de nieuwsbrieven wordt er aandacht besteed aan de ideeën en de uitvoering ervan.

Waarom een Best Practice?

Great Place to Work heeft vijf criteria ontwikkeld waarmee werkgeversbeleid wordt beoordeeld. Deze zijn van belang voor het ontwikkelen van een sterke organisatiecultuur en het effectiever maken van het beleid. Van de vijf criteria blinkt deze Best Practice uit op de twee criteria van originaliteit en toegankelijkheid. De superheldencultuur van Bierens wordt door ‘hulpje’ ROBIN! op een originele manier gebruikt om verbeteringen te suggereren. Doordat de initiatiefnemers de eigenaren zijn, kunnen zij daadwerkelijk volgens eigen inzicht invloed uitoefenen op de bedrijfsvoering van Bierens.

Iedereen telt mee

Luisteren naar de stem van de medewerker gaat dus verder dan alleen het vragen om suggesties over het bevorderen van de productiviteit. Luisteren is hiervoor essentieel. Wat heeft die medewerker nou daadwerkelijk te vertellen? Op een proactieve en creatieve manier invloed stimuleren is hierbij van belang. Op deze manier kan er gebouwd worden aan een organisatie waar iedereen telt en waar gezamenlijk, effectief aan wordt gebouwd.

Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:

 Wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties, events en ander nieuws? Volg ons dan op LinkedIn en meld je aan voor de nieuwsbrief!



020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC