Fijn dat je er bent!
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Geef per categorie jouw keuze voor het gebruik van cookies aan. Lees meer over de cookies in onze cookieverklaring. Wil je de beste website ervaring? Vink dan alle vinkjes aan.
Noodzakelijk
- Sessie cookies
- Inlog cookies
Statistieken
- Google Analytics
Functioneel
- Google Maps
- YouTube
- Social Media
Marketing
- Facebook

Over ons

Al 35 jaar meet Great Place To Work vertrouwen binnen organisaties - het fundament van organisatiesucces. Dit doen wij voor heel diverse organisaties: klein en groot, profit en non-profit, in alle sectoren en in 60 landen. Wij helpen organisaties hoe ze een great place to work kunnen worden en blijven. Dit doen we door:

  • te onderzoeken (het meten van het goed werkgeverschap vanuit medewerker- én werkgeversperspectief)
  • te inspireren (o.a. delen van best practices, publicaties en events)
  • te verbinden (community bouwen o.a. door events en social media)
  • te adviseren (interventies voorafgaand en na afloop van het onderzoek)

Ons verhaal

In 1981 vroeg een redacteur uit New York aan zakelijk journalist Robert Levering om een boek te schrijven over de 100 beste bedrijven om voor te werken in Amerika. Op dat moment schreef hij voornamelijk voor vakbonden over misstanden binnen organisaties. Ondanks zijn twijfel of hij wel 100 bedrijven zou vinden die in aanmerking zouden komen voor deze titel, ging hij de uitdaging, samen met collega-journalist Milton Moskowitz, aan. Samen bezochten ze in twee jaar tijd ongeveer 150 organisaties verspreid over heel Amerika en interviewden ze meer dan 3.000 werknemers.

Goed werkgeverschap is meer dan enkel arbeidsvoorwaarden

Wat ze ontdekten bij de beste organisaties verraste hen volledig. Veel van deze organisaties bleken opvallende secundaire arbeidsvoorwaarden en faciliteiten te hebben, zoals gratis gezonde lunches of kinderopvang. Maar dit waren niet per sé de organisaties waar medewerkers laaiend enthousiast over waren. Er bleek iets gaande te zijn dat voorbijging aan enkel arbeidsvoorwaarden of voorzieningen. Wat echt indruk maakte op Robert Levering was de energie en sfeer binnen deze organisaties. De open en vriendelijke manier waarop mensen in alle lagen van de organisatie met elkaar omgingen vond hij zeer opvallend.

Vertrouwen is de meest onderscheidende factor

Na het publiceren van het boek 'The 100 best companies to work for in America' begon Robert Levering zich af te vragen wat deze 100 organisaties met elkaar gemeen hadden. De volgende twee jaar bezocht hij de 20 beste organisaties opnieuw en schreef naar aanleiding daarvan de klassieker 'A Great Place to Work®: What Makes Some Employers So Good - And Most So Bad?'. Hij had ontdekt dat de manier waarop management en medewerkers met elkaar omgingen de meest onderscheidende factor is voor een Great Place to Work. Uit de interviews bleek dat er een extreem hoge mate van vertrouwen bestond tussen managers en medewerkers binnen deze organisaties. In tegenstelling tot de minder goede werkplekken waar weinig vertrouwen tussen mensen bleek te bestaan.

Benieuwd naar wat Great Place to Work
voor jouw organisatie kan opleveren?

Waar wij voor staan

Een organisatiecultuur waar maximale aandacht is voor de mens maakt van jouw organisatie een great place to work. Alles begint met vertrouwen. In een cultuur waar iedereen een grote mate van vertrouwen ervaart zullen jullie beter in staat de potentie van iedereen maximaal in te zetten.  

Op basis van onze jarenlange ervaring en onderzoekresultaten weten wij dat focus op mensen en het creëren van vertrouwen leidt tot betere individuele prestaties, betere teamprestaties en betere bedrijfsresultaten.  Dit ongrijpbare thema vertrouwen maken wij aan de hand van data tastbaar. Hierdoor biedt deelname jouw organisatie gerichte aanknopingspunten om de interne cultuur te versterken én structuur voor jullie organisatieontwikkeling. 

Hoe het 35 jaar geleden begon


Geen arbeidsvoorwaarden, maar..


In 1981 vroeg een redacteur uit New York aan zakelijk journalist Robert Levering om een boek te schrijven over de 100 beste bedrijven om voor te werken in Amerika. Op dat moment schreef hij voornamelijk voor vakbonden over misstanden binnen organisaties. Ondanks zijn twijfel of hij wel 100 bedrijven zou vinden die in aanmerking zouden komen voor deze titel, ging hij de uitdaging, samen met collega-journalist Milton Moskowitz, aan. Samen bezochten ze in twee jaar tijd ongeveer 150 organisaties en interviewden ze meer dan 3.000 werknemers.

Wat ze ontdekten bij deze organisaties verraste hen volledig. Veel van deze organisaties bleken opvallende arbeidsvoorwaarden en faciliteiten te hebben, zoals gratis lunches of kinderopvang. Maar dit waren niet per se de organisaties waar medewerkers laaiend enthousiast over waren. Er bleek iets gaande te zijn dat voorbijging aan voorzieningen. Wat echt indruk maakte op Robert Levering was de energie en sfeer binnen deze organisaties. De open en vriendelijke manier waarop mensen in alle lagen van de organisatie met elkaar omgingen vond hij zeer opvallend.

Hoe mensen met elkaar omgaan is de meest onderscheidende factor voor goed werkgeverschap

Na het publiceren van zijn eerste boek begon Robert Levering zich af te vragen wat deze 100 organisaties met elkaar gemeen hadden. De volgende twee jaar bezocht hij de 20 best presterende organisaties opnieuw en schreef naar aanleiding daarvan de klassieker ‘A Great Place to Work: What Makes Some Employers So Good - And Most So Bad?’. Hij had ontdekt dat de manier waarop management en medewerkers met elkaar omgingen de meest onderscheidende factor was voor goed werkgeverschap. Uit de interviews bleek dat er een extreem hoge mate van vertrouwen bestond tussen managers en medewerkers. In tegenstelling tot de slechte werkplekken waar weinig vertrouwen tussen mensen bleek te bestaan. In het boek vatte Robert Levering samen wat hij had ontdekt en definieerde een Great Place To Work vanuit het oogpunt van medewerkers, als: “Een organisatie waar medewerkers vertrouwen hebben in de mensen voor wie ze werken, trots zijn op wat ze doen, en plezier hebben met de mensen met wie ze samenwerken.”

Twee perspectieven

In 1992 werd de Trust Index als vragenlijst opgesteld. Een vaste set aan vragen die gebaseerd zijn op de perceptie van de medewerkers zelf. De stellingen zijn ook op zo’n wijze geformuleerd dat het zo gezegd kan zijn door een medewerker. Dit maakt het instrument krachtig. Het zijn universele waarden die in ieder land op dezelfde wijze wordt uitgevraagd. Een aantal jaar erna opent het eerste kantoor buiten de VS, namelijk in Brazilië. In 2002 schrijft de Europese Commissie een aanbesteding uit voor organisaties die een Europese beste werkgeverslijst kunnen opstellen, om zo het goed werkgeverschap te stimuleren. Great Place To Work wint deze tender en hiermee vestigt de organisatie zich ook in Europa, waaronder in Nederland. Tegelijkertijd is ook de Culture Audit, als evaluatietool van bedrijfscultuur opgesteld. Ook werd de definitie van een great place to work vanuit het managementperspectief bepaald:  “Een organisatie waarin organisatiedoelstellingen worden behaald, waar mensen samenwerken als een team en het beste uit zichzelf halen, in een omgeving van vertrouwen”. 

De combinatie van het medewerkersperspectief en managementperspectief biedt de organisaties een uniek inzicht in aan welke knoppen  je kunt draaien. 

Great Place To Work For All

De laatste jaren is de wereld (van werk) aan het veranderen. Exponentiële snelheid van ontwikkelingen, continu nieuwe technologische mogelijkheden, maximale transparantie en nieuwe generaties medewerkers die de wereld van werk door hele andere ogen bekijken. Deze tijd vereist nieuwe andere manieren van werken. Meer creativiteit. Meer samenwerken. Meer verbinding. Meer purposegedreven. En veel meer mensgericht. Ontwikkelingen die essentieel zijn om als organisatie te bij te blijven en voorop te lopen in deze tijd. Deze ontwikkelingen maakt dat het Great Place To Work model is uitgebreid naar het For All model. Het gaat namelijk om alle medewerkers.

Een organisatie waar sommige medewerkers zich niet volledig inzetten of zichzelf kunnen zijn, laat potentieel liggen. En op een gegeven moment raak je als organisatie achterop. For All biedt een strategie om in deze en toekomstige tijd talent aan te blijven trekken én te behouden. Ook is het een stimulans voor bedrijfsresultaten. In een economie waarin continu innovatie noodzakelijk is moet je als organisatie nieuwe ideeën en kennis vergaren bij iedereen binnen de organisatie door een omgeving te creëren met een hoge mate van vertrouwen.

020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC