Menu

3 tips voor meer diversiteit op de werkvloer

Organisaties met een divers medewerkersbestand zijn creatiever, innovatiever en presteren beter. Maar meer diversiteit op de werkvloer is makkelijker gezegd dan gedaan. Ook wij worstelen met het aantrekken van diverse talenten. In dit artikel vertelt Jan (People Lead bij Great Place To Work) hoe we deze uitdaging aanpakken.

Anouk Minnes
Leestijd 3 min
1 februari 2024
Mensen op de fiets door een stad

Wat is diversiteit?

Diversiteit betekent eigenlijk verscheidenheid of variatie. Als we het hebben over diversiteit, dan bedoelen we de verschillen tussen mensen. Die verschillen zijn soms zichtbaar, zoals leeftijd, geslacht en huidskleur.

Maar de meeste verschillen tussen mensen zijn minder goed of helemaal niet zichtbaar, bijvoorbeeld afkomst, taal, religie, seksuele voorkeur, normen en waarden.  

Diversiteit op de werkvloer

Niet alleen in de samenleving, maar ook in organisaties is diversiteit een belangrijk thema. Diversiteit op de werkvloer betekent dat er allerlei verschillende mensen samenwerken in een organisatie. Die brengen allemaal hun eigen kennis, ervaring, opvattingen, talenten en vaardigheden met zich mee. Dat draagt weer bij aan het succes van organisaties. Daarom is er de laatste jaren steeds meer aandacht voor diversiteit op de werkvloer. 

Waarom is diversiteit belangrijk?

Er zijn veel onderzoeken gedaan naar de voordelen van diversiteit in organisaties. We zetten ze op een rij:

  • Innovatie en creativiteit. Organisaties met een divers medewerkersbestand zijn innovatiever, creatiever en lossen problemen beter op. Dit komt doordat diverse medewerkers problemen en uitdagingen op verschillende manieren aanpakken. 

  • Makkelijker nieuw talent aantrekken. Organisaties die zich proactief inzetten voor diversiteit, vissen in een grotere vijver aan talent. 

  • Beter imago. Organisaties die zich inzetten voor diversiteit, hebben een positiever imago. Dit draagt weer bij aan het aantrekken en behouden van huidige medewerkers, nieuwe talenten en klanten. Dit geldt vooral voor de nieuwste generatie op de arbeidsmarkt: Gen Z. Maar liefst 83% van de Gen-Z’ers geeft aan dat de inspanningen van een organisatie op het gebied van diversiteit en inclusie meetellen bij het overwegen van een nieuwe werkgever. 

  • Groter aanpassingsvermogen. Diverse teams kunnen zich beter aanpassen aan nieuwe omstandigheden, veranderingen en uitdagingen. 

  • Beter inspelen op behoeften van klanten en uitbreiding klantenkring. Medewerkers met verschillende achtergronden spreken andere doelgroepen aan, brengen een eigen netwerk mee en weten beter wat er speelt onder de verschillende klantengroepen van een organisatie. 

Diversiteit werkt niet zonder inclusie

Zeg je diversiteit, dan zeg je inclusie. En dat is niet voor niets, want diversiteit werkt niet zonder inclusie. 

Waar diversiteit gaat over de verschillen tussen mensen en aantallen, gaat inclusie over het creëren van een werkomgeving waarin al die verschillende mensen zich welkom, gerespecteerd en gewaardeerd voelen. In een inclusieve werkomgeving kan iedereen een bijdrage leveren, ongeacht wie je bent of wat je doet in de organisatie. 

Neem bijvoorbeeld het gegeven dat diverse teams creatiever en innovatiever zijn. Die vlieger gaat alleen op als elke medewerker zijn of haar kennis, ervaring en perspectieven mag en wil delen. 

Een organisatie kan dus heel divers zijn, maar als het niet samengaat met inclusie, dan heb je er feitelijk niets aan. 

3 tips voor meer diversiteit op de werkvloer

Wij weten als geen ander wat diversiteit kan opleveren. Maar ook voor ons blijkt het lastig om diverse talenten aan te trekken. Jan (People Lead bij Great Place To Work) legt uit hoe we deze uitdaging aanpakken. 

Eerst de balans op maken

Volgens Jan is het belangrijk om eerst de balans op te maken. Wat heb je al in huis aan diversiteit, en waar ontbreekt het aan?

“Als je kijkt naar ons team, dan valt meteen het gebrek aan culturele diversiteit op. En als we kijken naar onze voorkeursstijlen in communicatie en gedrag, dan zitten veel van onze collega’s volgens het DISC-model aan de ‘groene kant’. Heel stabiel en op zoek naar harmonie, maar niet per se snelle beslissers of comfortabel bij het nemen van risico’s, zoals het rode profiel. Voor het team en de organisatie zou het dus goed zijn om mensen aan te trekken die ook een ‘rode kant’ met zich meebrengen.”

Nadat je de balans hebt opgemaakt, is het tijd om aan de knoppen te draaien. Want meer diversiteit op de werkvloer betekent dat je op een andere manier nieuwe talenten moet werven en selecteren. Jan geeft 3 tips. 

Tip 1: definieer diversiteit

“Iedereen verstaat iets anders onder diversiteit. Zo kun je een organisatie met medewerkers uit alle uithoeken van Nederland heel divers vinden. Maar een ander kijkt naar dezelfde organisatie en ziet alleen maar witte gezichten. Het is dus van belang om met elkaar te bepalen wat je verstaat onder diversiteit.” 

Tip 2: werf via andere kanalen

“Als je op zoek bent naar diverser talent, dan is het slim om via andere kanalen en netwerken te werven. Want via je eigen kanalen en netwerk komen die profielen waarschijnlijk niet bij jou terecht. Omdat wij op zoek zijn naar meer culturele diversiteit, werken we samen met Global People. Maar er zijn bijvoorbeeld ook uitzendbureaus gespecialiseerd in het werven van neurodiverse talenten, zoals Autitalent. Maak dus gebruik van de kennis en expertise van andere partijen.”

Tip 3: focus op cultural add in plaats van cultural fit

“Bij Great Place To Work werven we op basis van cultural add. Dat betekent dat we niet op zoek zijn naar mensen die perfect passen bij het huidige team en de huidige cultuur. Want dat levert uiteindelijk een team op met mensen die allemaal min of meer op elkaar lijken. We zijn juist op zoek naar wat iemand anders maakt of kan toevoegen aan onze organisatie.”

Lees ook: Positieve discriminatie: dit mag wel (en dit niet)

Word ook een great place to work For All 

Wat maakt een organisatie succesvol? Het antwoord is simpeler dan je denkt. Al meer dan 30 jaar weten we dat succesvolle organisaties hoog scoren op vertrouwen, trots en plezier voor iedereen. 

In een great place to work hebben medewerkers vertrouwen in hun leiders, zijn ze trots op hun werk en hebben ze plezier met hun collega’s. Die ervaring geldt voor elke medewerker, ongeacht wie hij of zij is en wat hij of zij doet in de organisatie. Want For All betekent voor iedereen. 

Organisaties die een great place to work For All zijn, halen het beste uit iedereen. En dat is nodig om het volle potentieel van je organisatie te realiseren. 

Haal jij het beste uit iedereen?

Download de gratis whitepaper en ontdek hoe jouw organisatie een great place to work For All kan worden. 

Download de whitepaper
GPTWNL-NinaVanVliet-9591
Anouk Minnes
Anouk werkte +10 jaar bij Great Place To Work. Met haar kennis van en ervaring met onze filosofie en dienstverlening was ze één van onze vaste blogauteurs.

Lees meer over Diversiteit en inclusie

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg als eerste updates over events, publicaties, nieuws en andere content over goed werkgeverschap.