4 Best Practices van Great Place to Work Nederland » Great Place to Work Nederland

4 Best Practices van Great Place to Work Nederland

Onze missie is om een bijdrage te leveren aan een betere wereld door vertrouwen, trots en plezier binnen organisaties te vergroten. Als internationale partner in het traject van onderzoek, ontwikkeling en erkenning van goed werkgeverschap vinden wij dat wij niet alleen organisaties moeten helpen om een goede werkgever te worden, maar ook zelf een goede werkgever moeten zijn. Daarom voeren wij al jaren het onderzoek intern uit en daaruit blijkt dat wij voldoen aan de criteria van een Great Place to Work Certified. Zowel op het medewerkersonderzoek als op de analyse van de organisatiecultuur hebben wij een mooie score behaald. In deze blog vertellen we over vier belangrijke best practices gerelateerd aan de Culture Audit thema's.

1. Werving & Selectie - Sollicitanten ontvangen altijd persoonlijke feedback

In het afgelopen jaar is Great Place to Work sterk gegroeid. Dit betekent dat wij nieuwe mensen aannemen en blijven werken aan de organisatiecultuur. De selectieprocedure is een belangrijk instrument om de juiste mensen aan te trekken en onze cultuur te behouden. In de sollicitatieprocedure zijn de kennis en kunde van een sollicitant ondergeschikt aan de mate waarin deze persoon aansluit bij onze kernwaarden toewijding en oprecht. Wij testen altijd of deze kandidaten toewijding aan de missie hebben en of iemand oprecht betrokken is bij collega’s en klanten. Deze toewijding en oprechtheid verwachten wij niet alleen van onze kandidaten maar die kunnen onze kandidaten ook van ons verwachten.

Kandidaten die niet bij ons passen, op welke manier dan ook, nemen wij altijd de tijd om oprechte, persoonlijke en constructieve feedback te geven. Ontwikkeling is een van onze belangrijkste beleidsthema’s en wij vinden het belangrijk dat kandidaten feedback meekrijgen die zij kunnen gebruiken voor hun eigen ontwikkeling.

Wij horen van afgewezen kandidaten ook terug dat ze de feedback enorm waarderen. 
‘Heel erg bedankt voor je nuttige feedback, daar heb ik echt wat aan. Jullie doen echt je naam eer aan! Voor mezelf is het duidelijk dat ik alleen reageer op bedrijven die me echt aanspreken. Ik heb ook echt veel gelezen over jullie bedrijf op jullie website en vind het een superleuk concept en mooi initiatief. Ik weet nu dat ik dat beter had moeten uiten.’

2. Inspireren - Anti-stress kubussen en gelukspoppetjes

Elkaar inspireren is zeer belangrijk voor ons. Dit jaar hebben wij een nieuwe missie, positionering en doelstellingen met elkaar geformuleerd. Om onszelf elke dag te herinneren waarvoor we dit werk doen, hebben we dit op ons kantoor tastbaar gemaakt. Daarom hebben wij voor elke organisatie die we helpen een Great Place to Work anti-stress kubus op de kast gezet en voor elke 100 medewerkers die participeren in ons onderzoek een gelukspoppetje opgehangen. Elke maandag staan wij als team samen stil bij de laatste update omtrent de kubussen en de gelukspoppetjes.

Onze eigen inspiratie is een van de Best Workplaces geweest. Novo Nordisk, heeft namelijk een Wall of Lego. Op deze muur maken zij visueel welke impact de organisatie op de maatschappij heeft. Voor elke tien patiënten die zij helpen, hangen ze een legopoppetje op.

3. Bedanken - Ieder jaar samen naar het Europese event

Ieder jaar mag het gehele Great Place to Work team mee naar de Europese conferentie en awarduitreiking. Dit doen wij om iedereen te bedanken voor hun bijdrage aan de organisatie en omdat dit een mooi moment is om in contact te komen met internationale collega’s. Alle medewerkers kregen de kans om mee te gaan, dus ook onze oproepkrachten. Voor ons is dit ook een manier om het vertrouwen, de trots en het plezier in onze organisatie te vergroten, omdat een paar dagen met elkaar zijn enorm bijdraagt aan het teamgevoel in de organisatie.

4. Ontwikkelen - 'Liever kwijt dan rijk'

We zijn een kleine organisatie, dus veel directe ‘doorgroeimogelijkheden’ zijn er niet. Wel zijn er veel taken en aspecten die we als organisatie nog verder te ontwikkelen hebben en iedereen is vrij om aan te geven waar zijn of haar interesses liggen en dat op te pakken. Door de groei van onze organisatie hebben we halverwege vorig jaar een ‘Liever kwijt dan rijk’ meeting gehad. Tijdens deze meeting heeft iedereen gekeken naar de eigen werkzaamheden om te bepalen of iemand deze verantwoordelijkheden liever kwijt of rijk is.

Hier kunnen verschillende redenen aan ten grondslag liggen. Zoals bijvoorbeeld te weinig tijd, krijg er geen energie van etc. Dit heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat degene die verantwoordelijk was voor website/social media deze taak liever kwijt was. Een nieuwe medewerker, die aangenomen was als project assistent, zag hier mogelijkheden om zichzelf verder te ontwikkelen. Zo heeft bijna elke medewerker naast zijn primaire rol een secundaire rol om zijn of haar passie in te uiten. Onze business developer heeft bijvoorbeeld als secundaire rol HR opgepakt, waar zij met haar achtergrond in de organisatiepsychologie een mooie invulling aan kan geven.

Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:

 

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties, events en ander nieuws? Volg ons dan op LinkedIn en meld je aan voor de nieuwsbrief! 

020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC