Menu

Webflight: “Besteed 10% van je tijd aan eigen ontwikkeling”

Webflight is, met 12 medewerkers, de eerste organisatie in Nederland die erkend is als Great Place To Work Certified in de categorie 10 tot 20 medewerkers. Wat maakt Webflight een goede werkgever en welke rol speelt hun organisatiecultuur in het behalen van de doelen? We spreken met Menno de Haas, Director bij Webflight, over hun kernwaarden en hoe zij goed werkgeverschap in de praktijk brengen.

Great Place To Work
Leestijd 3 min
12 januari 2021, geüpdatet 11 juli 2023

Webflight is, met 12 medewerkers, de eerste organisatie in Nederland die erkend is als Great Place To Work Certified in de categorie 10 tot 20 medewerkers. Wat maakt Webflight een goede werkgever en welke rol speelt hun organisatiecultuur in het behalen van de doelen? We spreken met Menno de Haas, Director bij Webflight, over hun kernwaarden en hoe zij goed werkgeverschap in de praktijk brengen.

Webflight helpt bedrijven digitaal te transformeren en werkprocessen te verbeteren. Met de juiste strategie en apps die medewerkers helpen hun werk beter te doen zorgt Webflight dat je bedrijf ongeremd kan groeien.

Webflight is tien jaar geleden opgericht vanuit vier kernwaarden: Share, Teamplayer, Overdeliver en Challenge yourself. Daarnaast is een belangrijk uitgangspunt dat 10% van de werktijd wordt besteed aan eigen ontwikkeling. Deze twee onderdelen zijn onder andere de thema’s van de kwartaalreviews. Menno: “De kernwaarden zijn de grondslag van de groei die we door hebben gemaakt. Als je dat niet vanaf het begin opstelt wordt het lastig om een bepaalde cultuur te forceren, want die cultuur is er al en die breidt zich langzamerhand uit met mensen waarvan je vindt dat ze binnen de cultuur passen.”

Lees ook de testimonial van Webflight over het Great Place To Work traject

Neem mensen aan die bij de cultuur passen

Bij Webflight wordt veel aandacht aan het sollicitatie- en onboardingproces besteed. Na de intake wordt het eerste gesprek gevoerd door de recruiter en een collega. Als dit goed verloopt, wordt iemand uitgenodigd om een ochtend mee te lopen. Met het afnemen van een case wordt beoordeeld of een sollicitant inhoudelijk mee kan komen, enthousiast wordt van het werk en openstaat voor feedback. Daarna luncht de sollicitant met het team om een indruk te krijgen van diegene als persoon. Menno: “Het is niet genoeg dat iemand werkzaamheden goed kan uitvoeren, hij of zij moet ook goed binnen de cultuur en het team passen. Sommige mensen zoeken naar status en salaris. Dan zeg ik: dit is niet de juiste plek voor jou. Daar ben ik altijd eerlijk over. Wij zoeken mensen die oprecht leuk vinden wat ze doen en graag willen groeien binnen een topteam. Daarnaast vinden we een goede werk-privébalans belangrijk, want die zorgt er mede voor dat je plezier blijft houden en vooral scherp blijft op je werk. Mensen die dit van nature waarderen zijn hier op hun plek.”

Binnen Webflight wordt agile gewerkt. Als mensen structureel meer uren schrijven dan dat ze contractueel werken dan kan dit een reden zijn om de situatie te bespreken. Menno: “Ik heb ook een gezin thuis. Als je te weinig tijd stopt in je privéleven dan raakt je balans verstoord waardoor je op werk ook niet optimaal kan presteren.”

Vier Best Practices

Als organisatie met 12 medewerkers heeft Webflight mooie programma’s ontwikkeld. Enkele voorbeelden waar Menno het meest trots op is: 

1. Ontwikkelplan: 10% van je tijd aan eigen ontwikkeling

Binnen Webflight besteden collega’s vier uur per week aan hun eigen ontwikkeling met als uitgangspunt: wat gaat jou als medewerker waardevoller maken voor de organisatie? In iedere kwartaalreview staat dit thema op de agenda. Zijn deze uren niet gebruikt? Dan volgt er een gesprek over wat iemand heeft weerhouden of lastig vond om deze vier uur te benutten. Menno: “In veel organisaties wordt het ontwikkelplan 1 keer per jaar opgesteld en verdwijnt daarna in de la. Ik vind het bijzonder dat wij ieder kwartaal aandacht hieraan besteden, zo houd je het top of mind en blijft iedereen zichzelf ontwikkelen. Mijn persoonlijke doelen zijn dat in 2023 30+ mensen bij ons werken en dat Webflight in de top 10 van Great Place To Work staat. Als mensen de besteding in hun ontwikkeltijd kunnen relateren aan de groeiambitie of om een betere werkgever te worden, dan vind ik dat een goede besteding.” 

2. Sprint retrospective: fouten maken mag 

Iedere vrijdag heeft Webflight een retrospective waarin wordt teruggekeken op de week waar teamleden aangeven wat goed en slecht ging, wat energie gaf en energie kostte. Mensen durven tijdens deze meeting ‘fouten’ toe te geven en actiepunten worden direct opgesteld.

3. Buddysysteem

Een eigen initiatief uit het team is het buddysysteem. Iedere collega heeft een buddy met wie je 1 keer in de twee weken een rondje gaat wandelen om te kijken of er dingen zijn waar je tegen aanloopt, of je happy bent of dat je stress ervaart. Als team heeft Webflight ook coaching-sessies gevolgd zodat iedereen een betere buddy kan worden en de gesprekken meer diepgang krijgen.

4. Waardering geven via systeem 

Webflight werkt met Leapsome, een Performance Management and Engagement platform. Hierin kunnen collega’s naast het plannen en volgen van hun ontwikkling elkaar kudos geven als iemand iets goeds heeft gedaan. In de retro op vrijdag kunnen ze in het systeem zien wie in die week iemand een compliment heeft gegeven. 

Tips
Welke tips heeft Menno aan leiders die van hun organisatie een great place to work willen maken?

  1. Toon als leidinggevende kwetsbaarheid richting je eigen team. Neem ieder signaal, feedback en opmerking serieus en kijk naar wat je hieruit kunt halen;
  2. Onderschat niet het belang om complimenten uit te delen én stimuleer dat mensen elkaar complimenten geven;
  3. Bevorder een cultuur waarin het niet erg is om fouten te maken;
  4. Faciliteer en stimuleer kennisdeling bijvoorbeeld door kennislunches, blogs en het optimaliseren van interne processen.

Menno: “Je hebt er zoveel meer profijt van als mensen blij zijn met wat ze doen. Het werkt aanstekelijk voor elkaar en voor klanten. Daarnaast gaan mensen minder snel weg en trekken talent aan. Het is zeker de investering waard dat mensen zich op hun gemak voelen!”

Great Place To Work
Met +30 jaar ervaring in 60 landen is Great Place To Work de wereldwijde autoriteit op het gebied van organisatiecultuur en goed werkgeverschap.

Lees meer over Goed werkgeverschap

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg als eerste updates over events, publicaties, nieuws en andere content over goed werkgeverschap.