Terug
nl
Translate website
English
Internationale websites
Bekijk alle landen

Communicatietoolkit

Een succesvol medewerkersonderzoek begint niet bij het uitzetten van de vragenlijst, maar bij goede communicatie.

Als jouw collega's begrijpen waarom het onderzoek wordt gedaan, hoe het werkt en wat ermee gebeurt, vergroot dat de kans op een hoge respons én waardevolle inzichten. 

In deze toolkit leggen we uit waar je op moet letten in de communicatie voor, tijdens en na het onderzoek. In het communicatiepakket vind je templates en middelen die je kunt gebruiken in je communicatie.

GPTWNL-NinaVanVliet-8637

1. Voor het onderzoek

De communicatie vooraf is misschien wel het belangrijkst. Dit is het moment om medewerkers én leidinggevenden mee te nemen in het waarom van het onderzoek. Leg uit dat het onderzoek onderdeel is van het traject met Great Place To Work en dat ieders feedback helpt om samen te bouwen aan een betere werkplek.

Een heldere uitleg over de opzet, het doel en de vertrouwelijkheid van het onderzoek helpt om vertrouwen te creëren. Maar minstens zo belangrijk is het opbouwen van draagvlak. Wanneer medewerkers begrijpen wat het onderzoek oplevert en zich serieus genomen voelen, is de kans groter dat ze meedoen.

Leidinggevenden spelen hierin een belangrijke rol: als zij het onderzoek actief ondersteunen en het belang ervan uitdragen binnen hun team, werkt dat aanstekelijk. Het is dus belangrijk om ook hen goed te informeren en te betrekken.

Sterke communicatie vooraf zorgt voor een goede basis: mensen voelen zich gehoord, weten wat er van hen verwacht wordt en zijn eerder bereid om hun mening te delen.

Haal alles uit de start van je traject

Laat onze Culture Coaches je meenemen in de wereld van Great Place To Work, nog voordat je aan de slag gaat met de Trust Index.

  • Kick-off presentatie. Tijdens een kick-off presentatie krijg je helder inzicht in het Great Place To Work-traject. De focus ligt op enthousiasmeren, draagvlak creëren en duidelijk maken wat de rol van leiders is in het proces.

  • Kick-off workshop. Behoefte aan meer handvatten? Na de workshop is er een gezamenlijk doel bepaald en een kristalhelder plan van aanpak opgesteld.

DSC02474 kopie

2. Tijdens het onderzoek

Zodra het onderzoek live is, is het belangrijk om medewerkers te blijven motiveren om deel te nemen. Stuur bijvoorbeeld een vriendelijke reminder, deel tussentijds de respons of vraag leidinggevenden om het onderwerp in teamoverleggen aan te kaarten.

Zorg dat het onderzoek zichtbaar blijft, bijvoorbeeld via het intranet, nieuwsbrieven of schermen op kantoor. Een positieve, energieke toon helpt hierbij: het onderzoek is geen verplichting, maar een kans om samen te groeien.

3. Na het onderzoek

Ook na afloop is communicatie essentieel. Bedank medewerkers voor hun deelname en laat weten wat de volgende stappen zijn. Als de resultaten binnen zijn, deel dan de belangrijkste inzichten op een transparante manier.

Medewerkers hoeven niet meteen een actieplan te zien, maar willen wel weten dat er écht iets gebeurt met hun feedback. Door dit goed te communiceren, vergroot je het vertrouwen in het proces én bereid je de organisatie voor op de volgende stap: samen aan de slag met verbetering.

De volgende stap: aan de slag met de resultaten

De resultaten van de Trust Index zijn binnen. Hiermee begint de belangrijkste fase van het traject: de opvolging. Maar hoe pak je dat aan?

Om je in deze fase op weg te helpen, hebben we een werkboek gemaakt met best practices van andere organisaties en een stappenplan om met je resultaten aan de slag te gaan. 

Download het werkboek