Werkgeluk staat in steeds meer organisaties op de agenda. Logisch, want gelukkige medewerkers zijn gemotiveerder, productiever en minder vaak ziek. Maar wat als medewerkers niet gelukkig worden van hun werk? Durven medewerkers dat aan te kaarten? In dit artikel ontdek je wat daarvoor nodig is.
Als je deze vraag aan tien verschillende mensen stelt, dan krijg je waarschijnlijk tien verschillende antwoorden. En als je zoekt op de term ‘werkgeluk’, dan kom je talloze definities tegen. Dus: wat is werkgeluk?
Werkgeluk gaat over tevredenheid, voldoening en plezier uit je werk halen. Dingen als een veilige werkomgeving, erkenning en waardering, ontwikkelingsmogelijkheden en hoe je met collega’s omgaat spelen hierbij een belangrijke rol.
Werkgeluk is bovendien persoonlijk. Zo hecht de één waarde aan flexibiliteit en autonomie, terwijl de ander het belangrijk vindt om uitdagend werk te doen.
Gelukkige medewerkers dragen bij aan het succes van jouw organisatie. We leggen het uit:
Hogere productiviteit. Gelukkige medewerkers presteren beter op hun werk. Ze zijn productiever, gemotiveerder en meer betrokken bij hun werk.
Lager verloop. Gelukkige medewerkers blijven vaak langer bij een organisatie. Dit helpt organisaties om goede werknemers te behouden, wat betekent dat ze minder geld hoeven uit te geven aan het vinden en inwerken van nieuwe medewerkers.
Lagere verzuimkosten. Gelukkige medewerkers zijn minder vaak ziek, wat resulteert in lagere verzuimkosten.
Meer creativiteit en innovatie. Gelukkige medewerkers hebben vaak meer ideeën en komen met nieuwe oplossingen. Een positieve werkomgeving waarin mensen zich gewaardeerd voelen, moedigt creativiteit aan en stimuleert samenwerking.
Hogere klanttevredenheid. Als medewerkers gelukkig zijn, heeft dat vaak een positief effect op hoe ze met klanten omgaan. Gelukkige medewerkers zijn gemotiveerd om de beste klantenservice te verlenen, wat de klanttevredenheid kan verhogen.
Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op werkgeluk, waaronder:
Werkgevers kunnen een omgeving creëren waarin alle zaken die we hierboven noemden in orde zijn, maar het is geen garantie voor werkgeluk. Medewerkers zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen werkgeluk. Want “om gelukkig te zijn, moet je iets doen waar je gelukkig van wordt”, aldus Johan Cruijff. Medewerkers moeten voor zichzelf de volgende vraag kunnen beantwoorden: wat heb ik nodig om gelukkig te zijn op mijn werk?
De rol van de werkgever is vervolgens tweeledig:
Stimuleer medewerkers om die verantwoordelijkheid te pakken en geef ruimte voor ieders individuele zoektocht naar werkgeluk; en
Creëer een werkomgeving waarin medewerkers werkgeluk kunnen ervaren, maar ook kunnen aankaarten wanneer ze niet gelukkig worden van hun werk.
Maar wat heb je dan precies nodig voor een werkomgeving waarin medewerkers niet alleen werkgeluk kunnen ervaren, maar ook open durven zijn als hun werk ze niet gelukkig maakt?
Het antwoord is simpel: een cultuur met vertrouwen als basis. Als er wederzijds vertrouwen is tussen leiders en medewerkers, dan durft een medewerker bij zijn of haar leidinggevende aan te kloppen als hij of zij niet (meer) gelukkig wordt van hun werk. In zo’n cultuur voelen medewerkers zich veilig genoeg om hier open over te zijn, zonder bang te zijn voor de negatieve gevolgen.
Medewerkers zijn dus verantwoordelijk voor hun eigen werkgeluk. Maar het is aan de werkgever om een werkomgeving te creëren waarin medewerkers niet alleen werkgeluk kunnen ervaren, maar ook durven aankaarten als ze niet gelukkig worden van hun werk. En dat begint bij het creëren van een cultuur met vertrouwen als basis.
De eerste stap naar het realiseren hiervan is meten hoe je er nu voor staat. De Trust Index is het enige medewerkersonderzoek dat vertrouwen, trots en plezier in organisaties meet. Het geeft je betrouwbare inzichten en concrete handvatten om te bouwen aan een cultuur van vertrouwen.