Ons verhaal » Great Place to Work Nederland

Internationale partner voor organisatieontwikkeling

Great Place to Work is de internationale partner voor organisaties in hun ontwikkeling naar een goede werkgever. Wij zijn ervan overtuigd dat goed werkgeverschap de weg is naar blijvend organisatiesucces. Vanuit het unieke Great Place to Work-model zien wij dat relaties gebaseerd op vertrouwen, trots en plezier de belangrijkste factoren zijn voor goed werkgeverschap. Het is onze missie om een bijdrage te leveren aan een betere wereld door het vergroten van vertrouwen, trots en plezier binnen organisaties.

Ons verhaal

In 1981 vroeg een redacteur uit New York aan zakelijk journalist Robert Levering om een boek te schrijven over de 100 beste bedrijven om voor te werken in Amerika. Op dat moment schreef hij voornamelijk voor vakbonden over misstanden binnen organisaties. Ondanks zijn twijfel of hij wel 100 bedrijven zou vinden die in aanmerking zouden komen voor deze titel, ging hij de uitdaging, samen met collega-journalist Milton Moskowitz, aan. Samen bezochten ze in twee jaar tijd ongeveer 150 organisaties verspreid over heel Amerika en interviewden ze meer dan 3.000 werknemers.

Goed werkgeverschap is meer dan enkel arbeidsvoorwaarden

Wat ze ontdekten bij de beste organisaties verraste hen volledig. Veel van deze organisaties bleken opvallende secundaire arbeidsvoorwaarden en faciliteiten te hebben, zoals gratis gezonde lunches of kinderopvang. Maar dit waren niet per sé de organisaties waar medewerkers laaiend enthousiast over waren. Er bleek iets gaande te zijn dat voorbijging aan enkel arbeidsvoorwaarden of voorzieningen. Wat echt indruk maakte op Robert Levering was de energie en sfeer binnen deze organisaties. De open en vriendelijke manier waarop mensen in alle lagen van de organisatie met elkaar omgingen vond hij zeer opvallend.

Vertrouwen is de meest onderscheidende factor

Na het publiceren van het boek 'The 100 best companies to work for in America' begon Robert Levering zich af te vragen wat deze 100 organisaties met elkaar gemeen hadden. De volgende twee jaar bezocht hij de 20 beste organisaties opnieuw en schreef naar aanleiding daarvan de klassieker 'A Great Place to Work®: What Makes Some Employers So Good - And Most So Bad?'. Hij had ontdekt dat de manier waarop management en medewerkers met elkaar omgingen de meest onderscheidende factor is voor een Great Place to Work. Uit de interviews bleek dat er een extreem hoge mate van vertrouwen bestond tussen managers en medewerkers binnen deze organisaties. In tegenstelling tot de minder goede werkplekken waar weinig vertrouwen tussen mensen bleek te bestaan.

Het Great Place to Work-model

Great Place to Work vanuit een medewerkersperspectief

Een Great Place to Work is een organisatie waarin je vertrouwen hebt in de mensen voor wie je werkt, trots bent op je baan en plezier hebt met collega's. 

Naar aanleiding van deze definitie is het Great Place to Work-model opgesteld bestaande uit de vijf waarden Geloofwaardigheid, Respect, Eerlijkheid, Trots en Kameraadschap. Dit perspectief meten wij via het medewerkersonderzoek

Great Place to Work vanuit een organisatieperspectief

Een Great Place to Work is een organisatie waarin doelen worden behaald, waar mensen het beste uit zichzelf halen en samenwerken als in een team in een omgeving van vertrouwen.

Naar aanleiding van deze definitie zijn de negen thema's van een goede organisatiecultuur opgesteld. Dit perspectief meten wij via de analyse van de organisatiecultuur.

52 kantoren wereldwijd

Elk jaar werkt Great Place to Work, vanuit 52 kantoren, samen met ruim 6.000 organisaties die meer dan 12 miljoen medewerkers vertegenwoordigen. Het hoofdkantoor is in San Francisco, USA, en daarnaast werken er vanuit 52 landen Great Place to Work kantoren op basis van een affiliate structuur. Ieder land hanteert hetzelfde model en methodologie om organisaties te helpen ontwikkelen naar goed werkgeverschap. We zijn gevestigd op alle continenten. In Europa zijn we gevestigd in 19 landen.

Het internationale karakter van onze organisatie betekent dat wij vanuit Nederland onderzoeken kunnen faciliteren voor multinationals met een zelfde aanpak, lagere kosten in verband met efficiency, benchmarkmogelijkheden en erkenning van goed werkgeverschap op nationale, regionale en wereldwijde Best Workplaces lijsten. 

Great Place to Work in Nederland

In 2002 haalde de Europese Commissie Great Place to Work naar Europa om goed werkgeverschap te stimuleren. In 2003 opende de Nederlandse vestiging van Great Place to Work en publiceerde het Financieel Dagblad de eerste Nederlandse lijst van Best Workplaces.

In 2018 werken wij met 15 medewerkers om organisaties te helpen in hun ontwikkeling naar een goede werkgever. Het is onze missie om een bijdrage te leveren aan een betere wereld door vertrouwen, trots en plezier binnen organisaties te vergroten. Vanuit de kernwaarden toewijding en oprechtheid werken wij met veel enthousiasme om onze missie te realiseren. 

Benieuwd naar wat Great Place to Work
voor jouw organisatie kan opleveren?

020 260 06 94
© Great Place To Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC