Fijn dat je er bent!
Wij maken op onze website gebruik van cookies. Geef per categorie jouw keuze voor het gebruik van cookies aan. Lees meer over de cookies in onze cookieverklaring. Wil je de beste website ervaring? Vink dan alle vinkjes aan.
Noodzakelijk
- Sessie cookies
- Inlog cookies
Statistieken
- Google Analytics
Functioneel
- Google Maps
- YouTube
- Social Media
Marketing
- Facebook

Testimonial: Stichting Woongoed Zeist

Stichting Woongoed Zeist en Great Place To Work


In gesprek met Mascha Onstenk, P&O adviseur bij Stichting Woongoed Zeist

1. Wat was de aanleiding om mee te doen met Great Place To Work?

Twee jaar geleden zijn we bewuster aan de slag gegaan met continu verbeteren, zowel vanuit persoonlijk als organisatie perspectief. En vanuit de behoefte om dat continu verbeteren weer onder de aandacht te krijgen zijn we gestart met Great Place To Work. Wij vinden eigenaarschap daar erg belangrijk in. Jezelf eigenaar voelen binnen de organisatie. Vanuit mijn eerdere ervaring bij House of Performance wist ik dat Great Place To Work een goede tool was om erachter te komen wat er speelt binnen Woongoed Zeist en wat mensen ècht vinden. Van daaruit kunnen we de organisatie onder de loep nemen, ons weer richten op continu verbeteren en gevoel krijgen bij wat daar voor nodig is. 

2. Hoe geven jullie opvolging aan het onderzoek?

We hebben ervoor gekozen om Eva, onze consultant vanuit Great Place To Work, de resultaten met onze collega’s te laten delen in de vorm van een presentatie. Op die manier konden we gelijk nog eens extra de anonimiteit die door de inzet van Great Place to Work wordt gewaarborgd benadrukken. Een aantal collega’s hecht daar veel waarde aan en daar hebben we graag aandacht voor. Het Great Place To Work-projectteam binnen Woongoed Zeist bestond uit de OR en mijzelf. Na de presentatie van Eva heb ik steeds samen met een OR-lid een afdeling bij elkaar gebracht om het gesprek aan te gaan om in een open setting de resultaten te bespreken. Wat vind je ervan? Herken je je in de resultaten? Zo creëerden we een moment om beelden op te halen en mensen de ruimte te geven om hun mening extra toe te lichten. In dat proces bevinden we ons nu.

3.Wat waren de belangrijkste lessen in het begin?

Het besef dat het belangrijk is om te blijven benadrukken dat ieders eigen mening van belang is omdat uiteindelijk ieder individu ook de organisatie maakt. Voor ons was het dus zaak om te blijven vragen: ‘Los van de organisatie of het geheel, wat vind jij zelf?’. Daarbij kwam ‘eigenaarschap’ naar boven als een belangrijk thema. Nu wordt iedereen wat meer uitgedaagd om zelf de verantwoordelijkheid te nemen om ook zelf actief een rol te spelen in het verbeteren van de organisatie. Dit door proactief je mening te geven en de afwachtende houding wat los te laten

4. Welke veranderingen zijn er gerealiseerd naar aanleiding van de resultaten?

Sinds het uitzetten van het Great Place To Work onderzoek, zijn er meer open gesprekken over wat mensen belangrijk vinden (op hun werkplek). Het onderzoek heeft eraan bijgedragen om daar makkelijker aan te relateren. Ook hebben we in de voortgangsgesprekken bewuster aandacht geschonken aan het zijn van een great place to work en de kernwaarden van de organisatie. We willen dat graag vaste onderwerpen maken binnen gesprekken. Ook gaan we de secundaire arbeidsvoorwaarden herdefiniëren, waarin we de uitkomsten van het onderzoek als haakje gebruiken.

5. Hoe hebben jullie het traject ervaren?

Erg goed. De communicatiestijl van de collega’s van Great Place To Work is heel prettig. Wie je ook spreekt, er is een goede balans tussen enerzijds het proces bewaken, en anderzijds de flexibiliteit die geboden wordt. Er zitten veel kleurrijke mensen tussen. Mijn eerdere ervaring in de samenwerking met Great Place To Work was goed en dat positieve gevoel is alleen nog maar versterkt. Ook de terugkoppeling van de resultaten door onze consultant was erg goed, die eerst met het MT gedeeld werden en daarna met de medewerkers. De resultaten werden daarin in het juiste perspectief gezet en kundig toegelicht, waardoor ze goed landden.

6. Wat heeft Great Place To Work jullie als organisatie opgeleverd?

Waar het mee begint is het gesprek met elkaar aangaan over wat je vindt van de organisatie waarvoor en waarin je werkt en wat jouw rol daarin is of kan zijn. Dat kunnen we onder de aandacht brengen middels Great Place To Work. We hebben zeker stappen gemaakt in de aandacht voor het onderwerp goed werkgeverschap. Op dit moment heeft het ons dus vooral bewustwording opgeleverd en inzichten waar we het gesprek met elkaar over kunnen voeren.

Benieuwd naar andere succesverhalen? Lees de testimonials van:

Over Great Place To Work

Wil je meer weten over Great Place To Work en wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Bekijk deze video en plan een online afspraak!



020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC