Publicaties » Great Place to Work Nederland

Steeds meer organisaties willen dat hun medewerkers een positieve ervaring binnen een bedrijf hebben. Dat is namelijk niet alleen positief voor de medewerker, maar werkt ook door op factoren zoals productiviteit en innovativiteit. Employee experience draait om de medewerker zo’n goed mogelijke beleving geven binnen je organisatie. Leiderschap is één van de factoren die zwaar meeweegt om deze experience optimaal te laten zijn. Maar, leiderschap en employee experience combineren: hoe doe je dat op een goede manier? 

Great Place to Work maakte op 14 juni 2018 voor de 16e keer de 125 Best Workplaces van Europa bekend. 2.821 organisaties deden mee aan het Great Place to Work onderzoek in 19 Europese landen. Binnen deze selecte groep van 125 werkgevers staan in 2018 13 Nederlandse organisaties op de lijst. Ontdek in de Special de belangrijkste feiten van deze uniek lijst. 

In 2018 hebben 63 organisaties de lijst van Best Workplaces behaald. In deze special staat de 15 jarige geschiedenis van Great Place to Work in Nederland, facts & figures over de Best Workplaces, de volledige lijsten van Multinationals, Large, Medium en Small Workplaces en de winnaars van de drie Special Awards. 

 

De sleutel tot goed leiderschap is simpel: vertrouwen. Het creëren van een organisatiecultuur gebaseerd op vertrouwen tussen medewerkers en leidinggevenden is een solide bedrijfsstrategie die prestaties vergroot. Medewerkers zijn meer betrokken bij de organisatie en laten meer inzet zien. 

 

Op basis van het Great Place to Work onderzoek publiceren wij ieder jaar een trendrapport met daarin de belangrijkste bevindingen. Welke drie relaties staan centraal in het Great Place to Work onderzoek? Wat zijn de trends die wij zien bij de Best Workplaces? En waarop maken Best Workplaces het verschil?

Samen met Incentro hebben wij onderzocht wat het zijn van een Best Workplace oplevert. We gaan in op het rendement van vertrouwen, zowel gericht op zachte als op harde factoren. Wat heeft Incentro gedaan om vertrouwen in haar organisatiecultuur te borgen? Wat heeft dit voor effect gehad op de medewerkers? En wat heeft dit uiteindelijk opgeleverd?

In een aantrekkende arbeidsmarkt is het voor veel organisaties een uitdaging om talenten te vinden die passen bij de organisatie. We zien dan ook dat er meer en meer geïnvesteerd wordt in ‘Employer Branding’. Maar wat houdt Employer Branding precies in? En hoe kun je een sterk 'Employer Brand' ontwikkelen?

Het uitvoeren van een medewerkersonderzoek is een waardevolle interventie. Het biedt inzicht in wat er leeft en speelt bij de medewerkers en het geeft handvatten voor ontwikkeling van het werkgeverschap. Great Place to Work heeft 10 vuistregels, met bijbehorende vragen, opgesteld die inzicht geven in waar je staat als organisatie wanneer je van plan bent om een medewerkersonderzoek te starten. 

Wat vinden medewerkers in de IT-branche van hun werkgever? Blinken deze organisaties uit in goed werkgeverschap? Goed werkgeverschap draait om de mate van vertrouwen, trots en plezier binnen een organisatie. In dit brancherapport staan we stil bij hoe medewerkers van 24 Nederlandse IT organisaties hun werk ervaren. 

Blinken organisatie in de financiële sector uit in goed werkgeverschap? Wat vinden deze medewerkers van hun werkgever? Goed werkgeverschap draait om de mate van vertrouwen, trots en plezier binnen een organisatie. In dit brancherapport staan we stil bij hoe medewerkers van 15 Nederlandse organisaties uit de financiële sector hun werk ervaren. 

Blinken organisatie in de farmacie uit in goed werkgeverschap? Wat vinden deze medewerkers van hun werkgever? Goed werkgeverschap draait om de mate van vertrouwen, trots en plezier binnen een organisatie. In dit brancherapport staan we stil bij hoe medewerkers van 5 Nederlandse farmaceutische organisaties hun werk ervaren. 

Great Place to Work maakte op 8 juni 2017 voor de 15e keer de 125 Best Workplaces van Europa bekend. 2.340 organisaties deden mee aan het Great Place to Work onderzoek in 19 Europese landen. Binnen deze selecte groep van 125 werkgevers staan in 2017 12 Nederlandse organisaties op de lijst. Ontdek in de Special de belangrijkste feiten van deze uniek lijst. 

Op basis van het Great Place to Work onderzoek publiceren wij ieder jaar een trendrapport met daarin de belangrijkste bevindingen. Welke drie relaties staan centraal in het Great Place to Work onderzoek? Wat zijn de trends die wij zien bij de Best Workplaces? En waarop maken Best Workplaces van 2017 het verschil?

Wat vinden medewerkers in de consultancybranche van hun werkgever? Blinken deze organisaties uit in goed werkgeverschap? Goed werkgeverschap draait om de mate van vertrouwen, trots en plezier binnen een organisatie. In dit brancherapport staan we stil bij hoe medewerkers van 12 Nederlandse consultancy organisaties hun werk ervaren. 

Blinken organisatie in de recruitmentbranche uit in goed werkgeverschap? Wat vinden deze medewerkers van hun werkgever? Goed werkgeverschap draait om de mate van vertrouwen, trots en plezier binnen een organisatie. In dit brancherapport staan we stil bij hoe medewerkers van 12 Nederlandse recruitment organisaties hun werk ervaren. 

Uit het rapport ‘De winst van zorgvriendelijk werkgeverschap’ van WOMEN Inc. en Great Place to Work blijkt dat een zorgvriendelijke organisatie winst oplevert voor werkgever en werknemer. Het rapport is gebaseerd op onderzoek onder bijna 4000 medewerkers van 29 organisaties. Organisaties die hoog scoren op de balans tussen werk en privé, presteren aanzienlijk beter, waar het gaat om het terugdringen van ziekteverzuim, behalen van hogere omzet, behoud van talentvolle werknemers en de doorgroei van vrouwen naar topposities. 

Bij het invoeren van Het Nieuwe Werken is de focus op gedrag en cultuur de belangrijkste en tegelijkertijd de meest onderschatte stap. In deze whitepaper staan handvatten om HNW succesvol te implementeren op basis van vertrouwen.

Together with Incentro we have researched what the results are of being a Best Workplace. We are looking for the return on trust, both on the soft and hard numbers. How created Incentro trust in their organization culture? What was its effect on the employees? And what were the results?

Dat organisaties enkel goede werkgevers zijn door hun mooie arbeidsvoorwaarden en extraatjes (zoals een pingpongtafel) is een misvatting. Extra's zijn leuk, maar geen garantie dat mensen het beste uit zichzelf halen. In deze whitepaper bieden wij inzicht in wat een organisatie echt een goede werkgever maakt en hoe vertrouwen daar een sleutelrol in speelt.

In deze whitepaper gaan we in op de vier aspecten die de opvolging van een medewerkersonderzoek succesvol maken. Te beginnen bij wat je voorafgaand aan het onderzoek doet: het creëren van commitment en het communiceren van de doelstellingen en het proces. Zodra de resultaten binnen zijn is het tijd voor een gezamenlijke opvolging met medewerkers waarbij managers niet zelf de cijfers gaan interpreteren. Om tot de kern van de issues te komen is het dan ook cruciaal om de dialoog aan te gaan.

“Nu is het niet het juiste moment”, is een veelvuldig gehoorde opmerking. Tijdens leiderschapswissels, ontslag en interne veranderingen menen (HR) managers vaak dat zij niet kunnen investeren in goed werkgeverschap en cultuur. Great Place to Work deelt in deze whitepaper haar visie: de verstorende gebeurtenissen zijn juist het beste moment om te investeren in een cultuur van vertrouwen.

020 260 06 94
© Great Place To Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC