De organisatiecultuur van Davidson Consulting » Great Place to Work Nederland

De organisatiecultuur van Davidson Consulting

Op het Europese congres van Great Place to Work® in Rome gaf gastspreker Bertrand Bailly van Davidson Consulting een presentatie over hoe er binnen zijn bedrijf dagelijks invulling wordt gegeven aan ‘zorgen voor de medewerkers’. Hij is er van overtuigd dat zorgen dé nieuwe manier is om een sterke relatie met je medewerkers op te bouwen. 

Davidson Consulting bestaat sinds 2005 en is gespecialiseerd in management- en technologieadvies. Ze zijn actief in Frankrijk, Zwitserland, Spanje, België en Dubai. Inmiddels heeft de organisatie 1.300 medewerkers in dienst en heeft het meer dan 300 klanten. Davidson Consulting heeft ook sinds 2010 de lijst van Best Workplaces van Frankrijk behaald, dit jaar stonden zij in eigen land zelfs op de eerste plaats. Daar blijft het echter niet bij; stonden zij vorig jaar op de zevende plaats op de Europese lijst van Best Workplaces, dit jaar zijn zij zelfs erkend als nummer 1 op de lijst van Best Workplaces van Europa 2014 in de categorie Large Companies. 

Naast dit succes heeft Davidson Consulting in 2012 in Frankrijk de Special Award voor 'Zorgen' gewonnen. Hoe brengt de organisatie dit in de praktijk?

Davidson Consulting wil een cultuur realiseren waarin medewerkers eerst als mens worden behandeld en daarna pas als medewerker. Om dit voor elkaar te krijgen, worden de medewerkers onder andere actief betrokken bij de besluitvorming binnen de organisatie. Doordat er bewust aandacht wordt gegeven op het gebied van Zorgen, ervaren de medewerkers warmte en een familiegevoel op hun werk. 

Filosofie

In zijn presentatie neemt Bailly ons mee naar hoe hij enkele jaren geleden op zoek is gegaan naar de kenmerken van een ‘caring workplace’. ‘Ik vind het belangrijk om als manager geen blinde vlek te hebben voor problemen. Ik wil empatisch zijn en medewerkers betrekken bij besluitvorming. Tevens waardeer ik suggesties van medewerkers en wil ik het  gevoel geven dat er geen belemmeringen zijn. Alle informatie is beschikbaar’, aldus Bailly. 

Bailly las het boek ‘Entreprise horizontale’ (horizontale organisatie) van Dunod en trok hieruit een aantal lessen. ‘Het belangrijkste was dat  ik onze medewerkers hun eigen manier van werken wilde laten definiëren. Hoe zouden we met elkaar om moeten gaan om besluitvorming  te stimuleren en om het familiegevoel te versterken?’

Dit proces is in de organisatie uitgevoerd en vervolgens vastgelegd in het 'Davidson Code boek'.

Enkele gedragsregels die hierin voorkomen zijn:

  • Als een werknemer om een training vraagt altijd ‘ja’ zeggen
  • Werving door aanbeveling
  • Zeg ‘Thank you’ (niet altijd in materiële termen)

Hoe heeft Davidson Consulting dit verder aangepakt?

Er zijn verschillende manieren geïntroduceerd om naar ‘Davidsonians’ te luisteren en hen te betrekken bij de besluitvorming. Bailly laat een aantal inspirerende voorbeelden zien: 

  • Wall of hobbies: deze wand geeft door middel van post-its inzicht in de hobby’s van verschillende werknemers waar ze ook gebruik van kunnen maken bij de eigen diensten.
  • Discussion Forum: dit is een professioneel online platform waar op elk gewenst moment ruimte is voor discussie. Deze discussies zijn zichtbaar op het intranet en op diverse tv-schermen in hun kantoorpand.
  • Permanent question box: deze geeft de mogelijkheid om een vraag te stellen aan de directeur per e-mail. Binnen 2 weken wordt elke vraag beantwoord. 
  • Annual challenge: alle medewerkers dragen ideeën aan om Davidson Consulting verder te brengen. De medewerker die het idee van het jaar ten gunste van Davidson Consulting heeft bedacht mag dat idee uitvoeren. Zo kunnen ze wensen laten uitkomen of een reis maken.
  • Wisembly: bij een interne meeting waarbij presentaties gegeven worden, wordt op een groot scherm direct de vragen uit het publiek gepresenteerd. De spreker kan dan direct reageren. ‘Durf vragen te stellen’ is de boodschap.

‘Davidsonians’ geven aan dat zij hun organisatie ervaren ‘als een organisatie waar veel evenementen worden georganiseerd voor het personeel, we zijn heel erg welkom, Davidson is een familie en het management is toegankelijk en staat open voor discussie’. Hieruit blijkt onder meer dat de organisatie niet alleen probéért haar medewerkers te betrekken bij de besluitvorming, maar dat dit daadwerkelijk zo ervaren wordt. Ook komt het familiegevoel duidelijk naar voren.

Make Ideas Real

Bailly deelt, in het kader van ‘make ideas real’, een aantal ideeën die door medewerkers aangedragen zijn en die in de organisatie uitgevoerd zijn. Het volgende voorbeeld geeft inzicht in wat Davidson onderscheidend maakt in de ogen van hun medewerkers.

‘Binnen Davidson Consulting merkten we dat jongere medewerkers worstelden met het vinden van huisvesting in Parijs door de hoge kosten op de huizenmarkt. We hebben als antwoord hierop momenteel negen appartementen net buiten Parijs gebouwd voor Davidson Consulting. Iedereen heeft een eigen slaapkamer, de keuken en woonkamer worden gedeeld. Zo verwezenlijken we de zorg van de menselijke behoeften van onze medewerkers.’ 

Bailly sluit zijn presentatie af met de quote: ‘We can talk very seriously, but we never take ourselves too seriously…’. De presentatie wordt door het publiek afgesloten met gelach en met een applaus.

Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:

 

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties, events en ander nieuws? Volg ons dan op LinkedIn en meld je aan voor de nieuwsbrief!



« Blogs
020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC