Wat maakt Great Place to Work zelf een goede werkgever? » Great Place to Work Nederland

Wat maakt Great Place to Work zelf een goede werkgever?

Oh, jij werkt bij Great Place to Work? Dan zijn jullie zelf vast een goede werkgever? Dat is een vraag die onze collega's regelmatig krijgen als zij vertellen waar zij werken. Voor Great Place to Work Nederland is het hebben van een werkomgeving waarin vertrouwen, trots en plezier centraal een van de belangrijkste doelen. Wij toetsen dit ook jaarlijks en uit ons medewerkersonderzoek en analyse van de organisatiecultuur blijkt dat wij onszelf ook een Best Workplace mogen noemen! Maar wat maakt ons een goede werkgever?

1. Onze missie

Binnen Great Place to Work voelen we ons allemaal sterk verbonden met onze missie en zetten ons volledig in om 'bij te dragen aan een betere wereld door vertrouwen, trots en plezier in organisaties te vergroten'. We besteden tijd en aandacht aan het levend houden van onze missie. Bijvoorbeeld bij het aannemen van nieuwe collega's. De betrokkenheid bij het gedachtegoed van Great Place to Work® is voor ons belangrijker dan enkel het beschikken over de juiste kennis en ervaring.

Voor nieuwe medewerkers van Great Place to Work maken wij altijd tijd vrij om hen te betrekken bij het team en hen aan te laten haken op ons gedachtegoed. Op de eerste dag van een medewerker proberen we allemaal aanwezig te zijn om diegene een warm welkom te geven. Daarnaast geven wij mensen de tijd om publicaties van ons te lezen, zoals onze whitepaper over vertrouwen, onze Best Practices gids of onze eigen Culture Audit©. In onze Culture Audit© hebben we beschreven wat ons werkgeversbeleid is om het vertrouwen, de trots en het plezier in onze eigen organisatie te vergroten.

2. Aanhaken en inspireren

Een van de belangrijkste gebieden waar wij bij organisaties naar kijken is de wijze waarop mensen in de organisatie geïnspireerd worden. Binnen Great Place to Work® definiëren we inspireren als 'medewerkers helpen om de waarde van hun inzet en de betekenis van hun werk te begrijpen'. Elke organisatie kan organisatiedoelen stellen, maar lang niet alle organisaties nemen echt de tijd om hun team daarop aan te haken. Great Places to Work helpen elke medewerker om zijn of haar waarde voor de organisatie te herkennen. Het helpt om de richting van de organisatie en organisatiedoelen concreet te maken. Daarom is inspireren zo belangrijk. De rol van de leiding is hierin essentieel; leiders en managers kunnen hun medewerkers alleen inspireren als de organisatie de tijd heeft genomen om het fundament hiervoor te leggen.

Ook binnen onze organisatie vinden wij het belangrijk dat iedereen zich bewust is van zijn eigen bijdrage aan het succes van de organisatie en hierin wordt erkend.

Het betrekken van nieuwe collega's en hen aanhaken op het gedachtegoed van Great Place to Work® gebeurt ook tijdens onze jaarlijkse visiedagen. Tijdens deze dagen, op een externe locatie, kijken we terug op het afgelopen jaar en spreken we onze ambities voor het komende jaar uit. We bekijken in hoeverre we de KPI's voor dat jaar hebben bereikt die ons helpen om ons doel van 2022 te bereiken: 'Wij willen in 2022 dé internationale partner zijn voor organisaties die overtuigd zijn dat goed werkgeverschap de weg is naar blijvend organisatiesucces.'. Ook gaan we na welke rol onze missie speelt in ons dagelijkse werk. Zo hebben we elke medewerker gevraagd wat de missie voor hem of haar betekent en hoe we elke dag invulling geven aan de missie. Dit om onze beleving met de missie te vergroten.

Kernwaarden

Maar als 'bijdragen aan een betere wereld door vertrouwen, trots en plezier in organisaties te vergroten' is waar je voor staat, vanuit welke intrinsieke waarden proberen wij dit dan te bereiken? Voor ons zijn toewijding en oprechtheid de belangrijkste waarden. Voornamelijk omdat wij geloven dat deze waarden verbonden zijn met waarom we doen wat we doen, hoe we doen wat we doen en uiteindelijk met wat we doen. Toewijding is voor ons geloven in onze missie en elke dag bezig zijn om invulling te geven aan deze missie. We zullen altijd die extra stap zetten als wij geloven dat dit bijdraagt aan ons doel; dé internationale partner zijn voor organisaties die overtuigd zijn dat goed werkgeverschap de weg is naar blijvend organisatiesucces. Als partner is het voor ons belangrijk om oprecht te communiceren. Hier hoort soms nee verkopen ook bij. Als we merken dat een organisatie nog niet klaar is voor het Great Place to Work® traject zullen wij kijken hoe wij als partner kunnen helpen om de organisatie wel klaar te stomen. Dit kan bijvoorbeeld zijn door ons eigen netwerk te gebruiken en een van onze partners te vragen om de organisatie te helpen. Oprechtheid is voor ons ook 'Practice, what you preach', alleen als we zelf ook bezig blijven om goed werkgeverschap bij onszelf te onderzoeken, te ontwikkelen en intern te erkennen kunnen wij een partner zijn.

Als mensen mij vragen of wij, als Great Place to Work® Nederland, zelf een Great Workplace zijn, zeg ik volmondig ja. We besteden er actief tijd en aandacht aan om dat zo te houden, onder andere door regelmatig een check te doen op onze kernwaarden en kernkwaliteiten en na te gaan hoe de missie leeft in ons werk. Voor mij persoonlijk betekent dit, dat ik me altijd realiseer waarom we doen wat we doen. We gaan er met z'n allen voor om zoveel mogelijk organisaties te helpen in hun ontwikkeling naar een Great Place to Work en op die manier aan een betere samenleving te bouwen. Met deze missie voor ogen en in de wetenschap dat mijn bijdrage als projectmanager hierin van belang is, voel ik me betrokken bij onze klanten en projecten en probeer ik het beste uit mezelf te halen om daarmee zo goed mogelijk onze organisatiedoelen te bereiken. Ik hoop dat we ook andere organisaties inspireren langs de weg van Goed Werkgeverschap waarin medewerkers het beste uit zichzelf halen en samenwerken als een team in een omgeving van vertrouwen.

Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:

  • Best Practices gids 2018: inspirerende voorbeelden van de Best Workplaces om de employee experience vorm te geven.
  • Ontdek hier wat een organisatie écht een goede werkgever maakt.
  • Benieuwd naar andere Best Workplaces? Bezoek www.bestworkplaces.nl

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties, events en ander nieuws? Volg ons dan op LinkedIn en meld je aan voor de nieuwsbrief!

020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC