Wat maakt dat Novo Nordisk de Special Award voor Inspireren heeft gewonnen? » Great Place to Work Nederland

Wat maakt dat Novo Nordisk de Special Award voor Inspireren heeft gewonnen?

Best Workplaces zijn organisaties die zowel van uit hun werkgeversbeleid als vanuit de mening van de medewerkers aantonen dat ze goede werkgevers zijn. Ieder jaar reikt Great Place to Work drie Special Awards uit aan organisaties die excelleren op bepaalde beleidsthema's. Dit jaar zijn dit Inspireren, Spreken en Luisteren. Inspireren gaat over de vraag: hoe laat je medewerkers voelen dat het werk meer is dan alleen een baan?

De winnaar van de Special Award op het gebied van Inspireren is Novo Nordisk

Novo Nordisk is een Nederlandse healthcare-organisatie, die deel uitmaakt van het internationale concern Novo Nordisk A/S. Al meer dan 95 jaar is het bedrijf een toonaangevende speler op het gebied van gezondheidszorg. De organisatie produceert en doet onderzoek naar medicijnen en hulpmiddelen op het gebied van diabetes-, obesitas- en hemostasemanagement, evenals groeihormoon- en hormoonvervangingstherapie. Vanuit de kernwaarden Respect, Openheid, Eerlijkheid, Ambitie en Verantwoordelijkheid heeft Novo Nordisk al veel weten te bereiken en blijft de organisatie zich met alle energie inzetten om haar uiteindelijke doel te behalen: diabetes de wereld uit.

Visie op Inspireren

Novo Nordisk zet dit ambitieuze doel op alle mogelijke manieren in om haar medewerkers in hun werk te inspireren. Zij zijn immers de kracht achter het succes dat ervoor zorgt dat het hogere doel steeds meer in zicht komt. Zoals zij het zelf prachtig verwoorden: "Wij mogen niet met patiënten praten, terwijl al ons werk juist om hen draait. Het is een grote uitdaging om ons met die beperking in te kunnen leven in hoe het is om met diabetes te leven". Inspireren is dus onlosmakelijk verbonden aan de missie van de organisatie, dé reden dat Novo Nordisk dit jaar met recht de Special Award voor Inspireren in ontvangst mag nemen.

Wat is het geheim van Novo Nordisk?

Dat het Inspiratie-beleid van Novo Nordisk effectief is, blijkt onder meer uit de hoge scores (96%) op gerelateerde thema's binnen het medewerkersonderzoek (Trust Index). Uit de volgende voorbeelden zal blijken dat het beleidsterrein Inspireren in de kern van Novo Nordisk zit en dat de organisatie hier op een creatieve, belevingsgerichte en dagelijkse wijze invulling aan geeft.

In de dagelijkse praktijk komt allereerst de Novo Nordisk Way naar voren: tien inspirerende "gedragsregels" die een leidraad bieden voor de dagelijkse werkzaamheden voor zowel medewerkers als management. Het doel is met name om de bedrijfscultuur op een ethische en trotse wijze te verwoorden. Eens in de twee jaar vindt er dan ook een interne audit ('facilitatie') plaats op ieder filiaal om te waarborgen dat de Novo Nordisk Way ook daadwerkelijk in de praktijk wordt gebracht. Ook staan medewerkers op dagelijkse basis oog in oog met hun impact op de maatschappij. Middels de originele en unieke Wall of Lego wordt visueel gemaakt hoeveel mensen met diabetes reeds zijn geholpen door het werk van Novo Nordisk: "Elk legopoppetje staat voor tien patiënten". 

Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:

 

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties, events en andere nieuws? Volg ons dan op LinkedIn en meld je aan voor de nieuwsbrief!

020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC