Wat maakt dat Mars de Special Award voor Spreken heeft gewonnen? » Great Place to Work Nederland

Wat maakt dat Mars de Special Award voor Spreken heeft gewonnen?

Best Workplaces zijn organisaties die zowel van uit hun werkgeversbeleid als vanuit de mening van de medewerkers aantonen dat ze goede werkgevers zijn. Ieder jaar reikt Great Place to Work drie Special Awards uit aan organisaties die excelleren op bepaalde beleidsthema's. Dit jaar zijn dit Inspireren, Spreken en Luisteren. Spreken gaat over de vraag: op welke manier vindt er transparante communicatie plaats en deel je informatie?

De winnaar van de Special Award op het gebied van Spreken is Mars

Mars is een van 's werelds meest toonaangevende merkfabrikanten. Hoe er wordt gewerkt bij Mars wordt al ruim 100 jaar geleid door dezelfde vijf principes: Kwaliteit, Verantwoordelijkheid, Wederkerigheid, Efficiëntie en Vrijheid. Deze principes worden dagelijks in de praktijk gebracht door de medewerkers van Mars, om daarmee een verschil te kunnen maken voor mensen en de planeet.

Visie op Spreken

Bij Mars geloven ze dat het succes van de organisatie gefundeerd is op de manier hoe er met medewerkers wordt gecommuniceerd. Iedereen wordt als gelijke behandeld en medewerkers staan overduidelijk op nummer één: niet voor niets spreekt Mars haar mensen aan als 'Associates'. Ondanks de grootte van deze Multinational, doet Mars er dan ook alles aan om haar medewerkers het echte familiegevoel te laten ervaren. En met succes. Die verbondenheid valt te danken aan het feit dat Mars een door waarde-gedreven organisatie is, met een sterke organisatiecultuur gebaseerd op hun vijf principes. De kernwaarde Wederkerigheid wordt een-op-een door vertaald in het beleid van Mars op het gebied van Spreken. Communicatie is, volgens Mars, namelijk berust op het bouwen aan wederzijdse relaties, waarin delen, vertrouwen en een open dialoog fundamentele ingrediënten zijn. Het uitgangspunt is dat alleen het zenden van informatie niet afdoende is. Spreken is bij Mars onlosmakelijk verbonden aan Luisteren: "Ware communicatie kan pas plaatsvinden als er sprake is tweerichtingsverkeer". De fysiek transparante wijze waarop de organisatie is ingericht, staat dan ook symbool voor de manier van communiceren bij Mars.

Wat is het geheim van Mars?

Met een breed scala aan programma's geeft Mars op een uitgebreide, originele en warme manier invulling aan het beleidsterrein Spreken. Er is sprake van een mooi gebalanceerde combinatie van formele- en informele communicatie, evenals de frequentie waarin dit schriftelijk en mondeling plaatsvindt.

Een simpel gebaar om de beoogde binding van Associates met de organisatie heel expliciet te maken, is door de regelmatige bezoeken van managers bij de verschillende fabrieksvestigingen. Ook lijnmanagers vormen een belangrijke tussenschakel om informatie vanuit bovenaf op een efficiënte wijze met medewerkers te delen tijdens team- en afdelingsmeetings. Mars maakt daarnaast op een waardevolle manier gebruik van haar historie als familiebedrijf. Zo komt de originele Mars familie met enige regelmaat langs op de vele verschillende locaties over de hele wereld. In het corporate magazine Mars Magazine komen medewerkers aan het woord over het werk dat ze doen en delen ze ook persoonlijke verhalen.

Een ander programma met een zeer grote impact is de Lunch & Learn sessie, waarin belangrijke informatie over de organisatie met medewerkers wordt gedeeld onder het genot van een gratis lunch. Senior leidinggevenden besteden aandacht aan een heel divers aantal onderwerpen, waarbij de focus kan variëren van persoonlijke zaken zoals werk-privé balans, maar ook meer direct werkgerelateerde zaken. Het uitdragen van het "tweerichtingsverkeer-principe" komt daarnaast heel duidelijk tot uiting in de opzet van de maandelijkse Business Update. Na afloop van het delen van inhoudelijke informatie, is het namelijk tijd voor de Q&A-sessie. Hier krijgen Associates de mogelijkheid aangereikt om alle vragen die ze maar hebben te stellen. Dit is geheel in lijn met de principes Efficiëntie - Associates over de hele wereld kunnen namelijk tegelijkertijd deelnemen aan de Business Update - en bovendien Verantwoordelijkheid onder medewerkers. Ook tijdens de tweejaarlijkse All Associates Day krijgen medewerkers na een middag vol waardevolle informatie alle kans om de interactie aan te gaan op cruciale onderwerpen zoals de strategie, richting en prioriteiten van de organisatie. Tot slot komt Spreken ook in alles tot zijn recht op de typische M&M-dagen. Tijdens deze dagen is het een en al informatie & fun. Van workshops tot het delen van bedrijfsinformatie en van persoonlijke verhalen tot het werken aan de onderlinge teamspirit.

Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties, events en andere nieuws? Volg ons dan op LinkedIn en meld je aan voor de nieuwsbrief!

020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC