HR in de toekomst » Great Place to Work Nederland

HR in de toekomst

Goede sprekers, inspirerende sessies, toegankelijk publiek en fijne gesprekken. Dat zijn de eerste woorden die me te binnen schieten als ik terugkijk op “Beyond”, het congres voor internationale HR-managers.

HR in de toekomst

Hoe ziet de rol van HR er in de toekomst uit? Een belangrijke vraag die veel HR-managers bezighoudt. Wat in een aantal sessies naar voren komt, is dat in 2020 naar schatting 50% van alle werknemers bestaat uit freelancers, ZZP-ers of tijdelijk personeel. Waar HR-managers over na moeten denken, is hoe en of diverse functies worden ingevuld. “Do we buy, build or borrow the skills we need?” Deze vragen geven voldoende stof tot nadenken en gaan zelfs nog een stap verder. Welke zaken worden in de toekomst geoutsourced? En: welke zaken gaan robots van ons overnemen? Een antwoord is niet direct te geven, maar duidelijk wordt wel dat slechts 7% van alle HR-managers is voorbereid op de toekomst wanneer we kijken naar robotics en technologieën. Voldoende stof tot nadenken!

Meaning matters

Daarnaast is er veel gesproken en gediscussieerd over bevlogenheid en betrokkenheid van medewerkers. Op dit moment schijnt 87% van alle medewerkers over de wereld niet bevlogen te zijn over het werk dat zij uitoefenen. Wat gedurende de crisistijd duidelijk is geworden is dat salaris niet meer de belangrijkste drijfveer is van werknemers. Waar gaat het dan wel om? Op het moment dat je als mens het gevoel hebt dat jouw werk ertoe doet, op welke manier dan ook, presteer je beter. Een schone taak aan onder andere HR om de betekenis van het uit te voeren werk helder naar de medewerkers te communiceren en door hen te laten beleven, zowel binnen als buiten het werkveld. Ook kan aanvullende “meaning” gecreëerd worden door bijvoorbeeld een best practice die ik graag met jullie deel. In deze opzet worden twee dagen geïntroduceerd waarop de medewerker op dag 1 iets nieuws moet ondernemen. Het maakt in dit geval niet uit wat dit is, de enige voorwaarde is dat het nieuw is. Op dag 2 houdt de medewerker zich bezig met vrijwilligerswerk. Beide ervaringen worden gedeeld op de werkvloer, worden besproken met collega’s en doen ons beseffen dat we met zaken bezig zijn die ertoe doen. Het lijkt simpel, en misschien is het dat ook.

Medewerkers zijn individuen

HR blijft, ondanks de komende onvoorspelbare technologische ontwikkelingen, ook in de toekomst een belangrijke rol vervullen. Uiteindelijk is het de vraag hoe we het beste uit onze mensen naar boven halen. Het creëren van goede managers en het focussen op waar we waarde kunnen toevoegen in de organisatie, zorgt ervoor dat HR een cruciale rol speelt in de successen van elk bedrijf. Zolang we medewerkers blijven zien als individuen, als human being en niet als operation machines, ervoor zorgen dat ze tevreden en bevlogen naar hun werk gaan, blijft HR de business accelerator die bijdraagt aan groei en ontwikkeling.

Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:

Schrijf je in voor de nieuwsbrief of volg ons op LinkedIn om op te hoogte te blijven van de nieuwste blogs!



« Blogs
020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC