Drie uitdagingen voor HR » Great Place to Work Nederland

Drie uitdagingen voor HR

Op 10 november heeft het congres Anders Werken plaatsgevonden met als thema ‘Anders Werken’. Nieuwe vormen van samenwerken en organiseren vragen om een andere kijk op het menselijk kapitaal. Het vraagt ook om vernieuwing. Als HR-manager lijk je soms wel een verandermanager. Hoe kan je als HR-manager succesvol veranderingen doorvoeren? Jeroen Busscher is dagvoorzitter/spreker en geeft inzichten waarop je je als HR kan richten en hoe je succesvol wordt in zo’n complexe omgeving.

Toegevoegde waarde in de conversatie

Hoe Busscher het ziet is dat je tijdens de conversatie met je medewerker moet stil staan bij ‘waarde-creatie’: onderzoek de waarde voor ons als  HR en voor de medewerker, onderzoek waar we elkaar kunnen ondersteunen en hoe we elkaar op een andere manier kunnen helpen. Ook  noemde hij co-creatie: ga samen met je medewerker kijken wat waardevol is voor elkaar. Creëer een eenmalige unieke waarde (een  medewerker moet zich niet alleen uniek voelen, maar ook uniek zijn), dan ontstaat er vanzelf een community: social media. En belangrijk…zet de  stoelen niet meer tegenover elkaar tijdens de conversatie, maar naast elkaar.

3 uitdagingen voor HR

Vervolgens vervolgt hij zijn betoog over ‘the age of the superpossibility’. De uitdaging om om te gaan met de supermogelijkheid wat deze complexe wereld biedt. Busscher bespreekt vervolgens drie uitdagingen van organisaties en wat dit betekent voor HR.

  • Uitdaging 1: We leven in een wereld waarbij 85% van de 20-30 jarigen psychische klachten heeft doordat we in een ongezonde werkomgeving leven. Er wordt veel van hen gevraagd en verwacht, omdat we gedisciplineerde organisaties hebben gebouwd die deze grenzen aan gaan en nu niet meer. Learning: Bouw aan relaties en versterk elkaar op elk niveau! HR kan dit beschermen (zoals in de ARBO).
  • Uitdaging 2: Hoe kunnen we samen leren en accepteren dat de markt veranderd? Samen uitzoeken betekent allebei kwetsbaar opstellen. Learning: Waar kunnen we allebei van leren? Waar ben ik goed in? Waar ben jij goed in? Zie de klantvraag als een leervraag.
  • Uitdaging 3: We raken elkaar kwijt… er is niemand meer op kantoor. Waar vinden we nog wel het ritueel of herhaling? En het gevoel te hebben om ergens bij te horen en waarde te creëren en projecten op te starten? Learning: Blijf permanent ontwikkelen en sta stil bij: welk effect heeft mijn handelen op de ander? Stel jezelf regelmatig ter discussie!

Organisatie als leerhuis

Busscher vertelde vervolgens dat hij de organisatie en haar medewerkers vanuit drie kringen bekijkt:

  • Binnenste kring: medewerkers die de organisatie ZIJN, die het merk ‘voelen’ en hiervoor verantwoordelijkheid nemen;
  • Middelste kring: medewerkers die affiniteit hebben met de organisatie, die snappen hoe het werkt, ze KENNEN het;
  • Buitenste kring: medewerkers zijn heel goed in wat ze KUNNEN en hoeven niet te weten wat het grotere geheel is.

'Iedere medewerker kijkt op zijn/haar eigen manier naar een organisatie. Accepteer dit en onthoudt bij het doorvoeren van veranderingen in je achterhoofd wat medewerkers in alle drie de kringen bindt: ‘samen leren’. Zie je organisatie als een leerhuis. Zorg ervoor dat ontmoetingen plaatsvinden, de taal van het ZIJN is, zodat er verbinden blijven ontstaan. Zie jezelf als een facilitator van het leerhuis om succesvol veranderingen door te voeren. Leren is dan een vorm van sociale infectie: medewerkers infecteren elkaars positieve gedrag', aldus Busscher.

Congres Anders Werken

Tijdens het congres was Great Place to Work® de gehele dag aanwezig op een stand. Met vele HR-managers hebben wij gesproken over de uitdagingen en ambities van hun organisaties. Wij willen organisaties inspireren om werk te maken van goed werkgeverschap en wij streven er naar dat iedere organisatie de ambitie omarmt om een Great Place to Work te worden en te blijven. Daarom deelden wij op onze stand verschillende publicaties, zoals de Best Practices Gids 2015whitepaper 'Resultaten binnen: wat nu'? en whitepaper Goed Werkgeveschap is meer dan een pingpongtafel.

Tevens heeft Great Place to Work® als klant Incentro gevraagd om een workshop te verzorgen over Anders Innoveren.  ‘Anders  innoveren’ was een van de acht HR thema’s van het congres. Incentro is zeer innovatief in de cultuur die ze  gecreëerd  hebben. Incentro stelt geluk centraal, tonen lef en geven de medewerkers ruimte. En ze zetten zichzelf niet boven  de  medewerkers. Benieuwd hoe ze dit voor elkaar krijgen? Lees de blog: "ons bedrijf hecht waarde aan geluk".

Wij bedanken de bezoekers van het Congres Anders Werken voor de openheid over hun organisatie en we hopen velen geïnspireerd te hebben over de voordelen die een Best Workplace met zich meebrengt.

 

Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:

 

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties, events en ander nieuws? Volg ons dan op LinkedIn en meld je aan voor de nieuwsbrief!



« Blogs
020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC