Gastblog: Tam Tam deelt Best Practices » Great Place to Work Nederland

Gastblog: Tam Tam deelt Best Practices

Tam Tam mag zich sinds kort een Best Workplace noemen: we staan in de top van de middelgrote bedrijven van Great Place to Work® 2014. Daar zijn we uiteraard erg trots op en we vinden het leuk om een aantal van onze best practices te delen om andere bedrijven te inspireren.

Met inspireren, bedoel ik ook echt dat. Kopiëren mag, voel je vrij. Echt. Vraag is of het werkt... Zoals ik ook in mijn blog ‘It ain’t your father’s office anymore’ schreef: kijk naar het idee achter ons idee (of dat van een ander bedrijf) en vertaal dat vervolgens naar een practice die past bij jouw bedrijf.

‘Maar wat zijn dan die ideeën achter de ideeën?’, vraag je je misschien af. Naar mijn mening zijn dat waarden en onderwerpen die je bij veel succesvolle bedrijven tegenkomt, zoals persoonlijke aandacht, vrijheid, verantwoordelijkheid, transparantie, openheid, innovatie, ontwikkeling, plezier etc. Waarden die passen bij deze tijd en generatie.

Hieronder een paar van onze best practices op het gebied van transparantie, ontwikkeling en de mens centraal.

In je broekzak

Tammo’s hebben, op de salarissen na, toegang tot alle informatie. Sinds vorig jaar zitten deze gegevens zelfs in hun broekzak of handtas, dankzij de ‘Tam Tam in je broekzak app’. Hierin staat persoonlijke informatie zoals de planning, het aantal vakantiedagen en declaraties. Maar ook de actuele omzet, orderintake en - het belangrijkst - klanttevredenheid. Op dit moment onderzoeken wij zelfs of we ook de salarissen openbaar gaan maken voor de Tammo’s.

Leefjedroom!

Het geeft ons een kick als we de (professionele) dromen van onze medewerkers waar kunnen maken en de ontwikkeling hierin kunnen stimuleren. Binnen Tam Tam door iemand kansen te geven die binnen zijn of haar ambitie liggen. Maar ook daarbuiten. Wij hebben er vrede mee wanneer een Tammo zijn carrière buiten Tam Tam wil voortzetten. Sterker nog, in sommige gevallen helpen we er zelfs aan mee. Of het nu harde cash is om je eigen serie te maken, tijd om helemaal in een bepaalde techniek te duiken, je eigen bedrijf op te starten of ons netwerk om bij Microsoft in Amerika aan de slag te gaan. Alles is bespreekbaar onder de noemer Leefjedroom!

Sint zat te denken wat hij jou…

Dit jaar heeft iedere Tammo een persoonlijk sinterklaasgedicht ontvangen. En dan bedoel ik ook echt persoonlijk. Uiteraard had dit (overigens spontane) idee een positief effect op de medewerkers. Maar ook hier moet je kijken naar het idee achter het idee. Of liever gezegd de kracht achter het idee: blijkbaar weten wij (HR), zoveel van onze medewerkers dat wij in staat zijn om persoonlijke gedichten te schrijven.  

Thank you

Resultaat en ontwikkeling worden jaarlijks beloond tijdens de beoordelings- en beloningsgesprekken. Echter soms zet een Tammo gedurende het jaar zo’n unieke prestatie neer of haalt hij of zij zo’n uitzonderlijk resultaat, dat wij er extra bij stil willen staan. Dit doen we door middel van de Thank you; dit is een cadeau naar keuze ter waarde van €200-250 (mag ook cash zijn). Jaarlijks zijn dit tussen de 10 en de 20 mensen. De resultaten hoeven niet altijd werk-gerelateerd te zijn. Zo heeft een medewerker een ‘Thank you’ gekregen vanwege zijn idee om met collega’s te gaan bootcampen na werktijd. Inmiddels zijn er tussen de 20 en 30 Tammo’s die voor of na werktijd een uurtje bootcampen. Tam Tam betaalt hiervan een deel van de kosten.

Last but not least...

Ieder jaar gaan we met het hele bedrijf een weekend weg. Afgelopen maart ook, maar dit keer wel iets dan anders: we zijn met 88 Tammo’s naar dé online conferentie in de wereld gegaan: SXSW in Austin, Texas. Een ideale combinatie van leren, geïnspireerd raken en veel plezier met elkaar maken.

Zijn we dan perfect?

Nee joh, bij lange na niet. Er is altijd voldoende te verbeteren! Zoals het geven van feedback. Mede geïnspireerd door bedrijfsculturen en best practices waar we op SXSW kennis mee hebben gemaakt, zijn we daarom aan het kijken hoe wij onze cultuur en daarmee ook onze practices kunnen verbeteren. Dus, wie weet kom ik over een jaartje met een nieuwe blog.

Over Tam Tam

Tam Tam is een digital agency in Amsterdam, Delft en Utrecht. Succesvol verbinden van merken, diensten en mensen. Daar geloven we in. We kiezen de juiste combinatie van concept, design, techniek en content. En ontwikkelen daarmee succesvolle digital marketing en e-business oplossingen. Met 120 Tammo’s werken we dagelijks voor mooie klanten als UPC, Oxxio, Nationale Opera & Ballet, HBO, Pickwick, KvK, Mojo, Waternet, Artsen Zonder Grenzen en De Hypotheker.

Sandra van Heeswijk is HR-manager bij Tam Tam. Tam Tam deed voor het eerst mee aan het Great Place to Work® onderzoek en belandde meteen op nummer 5 op de lijst van Best Workplaces 2014 in de categorie Medium Sized Enterprises. 

Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:

 

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties, events en ander nieuws? Volg ons dan op LinkedIn en meld je aan voor de nieuwsbrief!



« Blogs
020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC