De organisatiecultuur van Facebook » Great Place to Work Nederland

De organisatiecultuur van Facebook

Een van de grote namen op de Europese Conferentie van Great Place to Work® in Dublin was natuurlijk Facebook. Het social media kanaal der social media kanalen. Wie had gehoopt op een bepaalde ‘millennial’ met krullen in een capuchon trui die ons zou vertellen wat Facebook bijzonder maakt, wordt helaas teleurgesteld. Wel zijn er Gareth Lambe (Head of Facebook Ireland) en Fiona Mullan (Head of HR EMEA) aanwezig met de boodschap dat openheid en vertrouwen de sleutels zijn tot goed werkgeverschap. Welke lessen van goed werkgeverschap kunnen wij leren van Facebook?

Vertrouwen als uitgangspunt

Facebook telt meer dan 1,7 miljard gebruikers, die elke dag gemiddeld 50 minuten op de website doorbrengen. Het Europese hoofdkantoor van Facebook is gevestigd in Dublin en telt 1500 medewerkers, werkzaam in 50 verschillende rollen. De missie die de organisatie uitdraagt is: “to give people the power to share and make the world more open and connected”. En om ‘open’ en ‘connected’ te zijn, moet er vertrouwen zijn. Niet alleen van gebruikers, maar ook van de medewerkers van Facebook. Op de volgende manieren weet Facebook vertrouwen op te bouwen.

Persoonlijke ontwikkeling

Om vertrouwen te stimuleren, is het van belang dat de medewerker het gevoel heeft dat deze in zijn of haar kracht staat. Daarvoor moet de persoonlijke ontwikkeling van de medewerker worden versterkt en moet er worden geluisterd naar diens behoefte. Wanneer een medewerker van Facebook een volgende stap in zijn of haar carrière wil zetten, dan wordt het ook beschouwd als een must dat dit wordt gerealiseerd. De filosofie hierachter is dat medewerkers die authentiek zijn, beter presteren. Daarnaast wordt er nagestreefd dat jezelf zijn, zowel binnen als buiten de werklocatie, essentieel is.

Openheid

De dialoog aangaan in alle openheid is misschien wel een van de belangrijkste pijlers van het opbouwen en behouden van vertrouwen. Facebook doet dit door elke donderdag een Q&A-sessie te organiseren voor alle medewerkers. Iedereen kan inhaken om zijn of haar vragen te stellen aan Mark Zuckerberg. Hij gaat in op zijn plannen met de organisatie, acties en resultaten. Wat hieraan vooral bijzonder is, is de open communicatie, de toegankelijkheid voor alle medewerkers en de transparantie vanuit het management.

Stimuleren van ideeën 

Het besef dat je niet alleen, maar samen aan een organisatie en diens missie werkt, is cruciaal voor het opbouwen van een sterke organisatiecultuur. Een cultuur waarin iedereen telt en in alle openheid zijn ideeën kwijt kan. Binnen zo’n omgeving is innovatie op z’n best. Binnen Facebook ervaren medewerkers een hoge mate van invloed. Een voorbeeld hiervan is het idee van de Safety Check. Deze kwam van een medewerker, die bij de aanslagen bij de marathon in Boston aanwezig was. Ze dacht dat het makkelijk zou zijn om een tool te ontwikkelen binnen Facebook waarin je je veilig kunt melden. Negen maanden na het ontstaan van dit idee was de Safey Check ‘geboren’ en wordt deze tegenwoordig gebruikt bij aanslagen, natuurrampen en andere schrijnende situaties.

Vertrouwen is de sleutel 

Leuk die openheid en connectedness, maar van Facebook kunnen we leren dat het van belang is om eerst vertrouwen op te bouwen, wil dit werken. Open zijn betekent zowel met een open mind gesprekken aangaan met medewerkers over hun behoeften, maar impliceert ook transparantie in te ondernemen beslissingen en acties. Ja, de wereld moet meer ‘open en connected’ worden, maar vertrouwen moet daarvoor eerst gekerfd zitten in de cultuur. Zowel voor gebruikers als voor medewerkers.

Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:

 

Wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties, events en ander nieuws? Volg ons dan op LinkedIn en meld je aan voor de nieuwsbrief!



« Blogs
020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC