Best Practices gids 2014: van idee tot totstandkoming » Great Place to Work Nederland

Best Practices gids 2014: van idee tot totstandkoming

Het idee

25 maart jl. was het zover: de bekendmaking van de lijst van Best Workplaces 2014.Tijdens de feestelijke avond werden de winnaars bekendgemaakt. Onze CEO, Erik van Riet, sprak in zijn speech over het delen van verhalen. Díe verhalen die ervoor zorgen dat een organisatie uniek is, waarbij het niet uit maakt wat je doet maar vooral hóe je het doet. Deze speech inspireerde mij, als medewerker van Great Place to Work®, om de verhalen die wij dagelijks tegenkomen te verzamelen en te delen met u en de rest van Nederland.

Zelf ben ik bijna drie jaar geleden begonnen als Project Manager bij Great Place to Work®. Na een jaar werkzaam te zijn, ben ik ook verantwoordelijk geworden voor de Marketing en het lijstproces. Met een achtergrond in Commerciële Economie en Antropologie ben ik geïnteresseerd in hoe je cultuur kunt vormgeven/behouden en tevens organisatiedoelstellingen kunt behalen: een combinatie die één op één aansluit op het gedachtegoed van Great Place to Work®. Dagelijks lees en hoor ik over de creatieve ideeën en mooie programma's van uiteenlopende organisaties. Tevens merk ik dat veel organisaties behoefte hebben aan praktische voorbeelden van de Best Workplaces. Een andere reden om deze gids samen te stellen is nog persoonlijker van aard; ontwikkeling staat bij Great Place to Work® hoog in het vaandel, ieder jaar mogen wij als medewerker een opleiding volgen. In het verlengde van mijn marketing rol heb ik ervoor gekozen om een cursus Grafische Vormgeving te volgen.

De inspirerende speech, de mooie programma's, de behoefte van de organisaties en de cursus hebben samen geleid tot deze eerste Nederlandse Best Practices gids.

De totstandkoming

Iedere organisatie die mee wil doen aan de lijst van Best Workplaces voert twee onderzoeken uit: het medewerkersperceptieonderzoek (Trust Index©) en de evaluatie van het werkgeversbeleid (Culture Audit©). De Culture Audit© bestaat uit negen beleidsterreinen (Werven & Verwelkomen, Inspireren, Spreken, Luisteren, Bedanken, Ontwikkelen, Zorgen, Vieren en Delen) waarop organisatie een beschrijving geven van hun werkgeversbeleid.

Voor het samenstellen van deze Best Practices gids heb ik geput uit de Culture Audits© van de Best Workplaces 2014. Per beleidsterrein heb ik de beste programma's verzameld en de beste, creatiefste en leukste Best Practices per beleidsterrein geselecteerd. Uiteindelijk heeft dit ruim 70 Best Practices opgeleverd.

Ter introductie van elk beleidsterrein heb ik een uitleg gegeven over de inhoud van het beleidsterrein en het verschil tussen het principe van de transactionele werkrelatie en het principe van Giftwork®. Vroeger werd werk vaak vormgegeven als een transactie: mensen komen naar het werk, doen wat van hun wordt verwacht, gaan weer naar huis en worden daarvoor betaald. Great Place to Work® heeft het principe Giftwork® ontwikkeld. Dit houdt in dat managers en medewerkers meer doen dan wat van hen wordt verwacht.

Ik heb met veel plezier gewerkt aan deze Best Practices gids, het was elke dag weer inspirerend. Het is mooi om te zien dat zoveel Nederlandse organisaties bezig zijn met Goed Werkgeverschap en dit vormgeven in leuke, mooie en goede Best Practices. De gids bestaat uit praktische voorbeelden die snel (wellicht in een iets andere vorm, passend bij uw organisatie) toepasbaar zijn.

Download de Best Practices gids hier.

Ik wens u veel inspiratie toe en ik hoop u volgend jaar te spreken om uw eigen Best Practices toe te voegen aan de gids van 2015.

Anouk Minnes
Project – en Marketingmanager, Great Place to Work® Nederland.


Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:

 
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties, events en ander nieuws? Volg ons dan op LinkedIn en meld je aan voor de nieuwsbrief!



« Blogs
020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC