3 tips van Atlassian voor een succesvolle Culture Audit » Great Place to Work Nederland

3 tips van Atlassian voor een succesvolle Culture Audit


Afgelopen donderdag organiseerde Great Place to Work Nederland wederom een ontbijt- en inspiratiesessie over de Culture Audit. Organisaties die al vaker mee hadden gedaan, én organisaties die aan het begin staan van hun Great Place to Work-traject, lieten zich inspireren over de toegevoegde waarde van deze tool.

De Culture Audit is een evaluatie van het werkgeversbeleid aan de hand van negen thema’s. Uit onderzoek is gebleken dat een goede invulling geven aan deze thema’s de basis is voor goed werkgeverschap. Tijdens deze ochtend werd ingegaan op de vraag hoe je als organisatie een sterke Culture Audit kunt schrijven en hoe je het meest optimale uit de Culture Audit kunt halen voor de interne en externe communicatie. Daarnaast deelde Best Workplace Atlassian haar ervaringen en tips.

Nadat alle deelnemers waren ontvangen en voorzien van een lekker ontbijt, en het ijs was gebroken door een leuke kennismakingsactiviteit, vertelden de Great Place to Work consultants Marieke Hoogenberg en Stein van der Weiden over de visie en het belang, het resultaat, de methodologie en het proces van de Culture Audit.

Lees ook: 7 belangrijkste vragen & antwoorden over de Culture Audit

3 tips van Atlassian

Na een korte pauze vertelde Nikki Douglas, Human Resources Manager van Atlassian, over haar ervaringen met de Culture Audit en wat die voor haar en de organisatie heeft betekend. Atlassian is de Best Multinational Workplace 2018 in Nederland en in deze organisatie staat het belang van een goede cultuur en de essentiële rol die hun waarden en missie daarin spelen centraal. De internationale waarden van Atlassian zijn:

  • Open company, no bullshit
  • Build with heart and balance
  • Don't #@!% the customer
  • Play, as a team
  • Be the change you seek

Vanuit deze visie gaf Nikki 3 tips voor een succesvolle Culture Audit:

  1. Schrijf de Culture Audit niet (alleen) vanuit het management, maar zorg dat je in contact komt met je medewerkers om zo echt een beeld te krijgen van de heersende cultuur in je organisatie. Dit geeft niet alleen inzicht in de ervaring van de medewerkers op dit moment (wat zorgt voor betere samenhang met de scores op het medewerkersonderzoek), maar ook in de verbeterpunten. 
  2. Schrijf de Culture Audit vanuit de huidige situatie in je organisatie en niet vanuit het perspectief van gewenste toekomstplannen. Daarbij geldt echter wel: “Start small, but always think big”. Weet waar je heen wilt, maar zorg dat je aansluit bij de huidige situatie. 
  3. Zorg voor een coherent verhaal tussen de organisatiecultuur, de waarden en de missie en draag dit ook uit naar je medewerkers. Dit zou een rode lijn moeten vormen door je hele organisatiebeleid en ook in de Culture Audit. Zo hecht Atlassian veel waarde aan vertrouwen en een goede balans tussen werk en privé, en dit zit dan ook verweven in hun organisatiecultuur.

Wil je op de hoogte blijven van publicaties, events en ander nieuws? Volg ons dan op LinkedIn en meld je aan voor de nieuwsbrief!

020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC