Week van de werkstress: 20 Best Practices » Great Place to Work Nederland

Week van de werkstress: 20 Best Practices


Tijdens de vijfde editie van de Week van de Werkstress (12 tot 15 november) staat preventie door werkplezier centraal. Er is door een brancheorganisatie onderzoek gedaan naar de mogelijke oplossingen met als tips: geef je medewerkers vrijheid, steun en waardering. Best Workplaces, organisaties die excelleren op het gebied van goed werkgeverschap, zijn zich hier al heel lang bewust van. Op basis van hun succesvolle werkgeversbeleid hebben wij ter inspiratie 20 Best Practices geselecteerd. Deze voorbeelden laten zien hoe je je medewerkers steun kunt geven tijdens persoonlijke gebeurtenissen, op het gebied van gezondheid en het stimuleren van een gezonde werk-privé balans. 

ONDERSTEUNING BIJ PERSOONLIJKE GEBEURTENISSEN

Thuiskok - Lean Consultancy Group

Successen moet je vieren en dat doen ze dan ook graag bij Lean Consultancy Group. Maar soms zit het tegen en juist ook bij tegenslag is het voor de LCG belangrijk om er voor elkaar te zijn. Afgelopen zomer was de moeder van een medewerker ernstig ziek. Deze situatie had uiteraard heel veel impact op de medewerker, het was een moeilijke en zware tijd. Om een lichtpuntje te geven in de donkere tijd kreeg de medewerker de mogelijkheid om uitgebreid verwend te worden met zijn gezin door een thuiskok een avondje lekker te laten koken. Bij de ouders van een andere medewerker werd een groot boeket bloemen bezorgd, vlak nadat haar vader te horen had gekregen dat de kanker weer terug was. Kortom, juist ook als het tegenzit of er dingen spelen waar je verdrietig van wordt, wil de LCG graag een hart onder de riem steken.

Je verjaardag is een vrije dag - Cisco 

Als je bij Cisco werkt en jarig bent, dan werk je niet als je jarig bent. Verjaardagen worden gezien als een persoonlijke feestdag en om die reden is het niet nodig om hier een vakantiedag voor op te nemen. Gewoon een ‘cadeautje’ vanuit de organisatie.

Financiële hulp - Lloyds Bank

Wanneer er binnen Lloyds Bank een aantal collega’s in financiële nood verkeert, trekt Lloyds Bank zich dit aan en biedt de helpende hand. Er wordt dan een lening verstrekt, de bonus wordt vooraf uitbetaald of de 13e maand wordt eerder uitgekeerd, etc. Mocht de collega het willen, dan kan de totale persoonlijke situatie samen worden doorgenomen. Lloyds Bank helpt dan bij het opstellen van brieven en belt zelfs naar schuldeisers en belastingdienst voor coulance- regelingen.

Hulp bij een eerste baan - Intermax

Voor veel medewerkers is Intermax de eerste werkgever na hun studie. Dat betekent dat ze van de ene op de andere dag een andere wereld in zijn getuimeld. Van een los studentenleven, vaak in een andere stad, is het een hele stap naar de eisen die het Rotterdamse bedrijfsleven aan je stelt. Sommigen verlaten het ouderlijk huis, of een gemeenschappelijk studentenhuis, om voor het eerst zelfstandig te gaan wonen. Intermax beseft wat het is om opeens je peer group te verlaten en probeert dit zo goed mogelijk te begeleiden. Er worden daarom door de HR-manager persoonlijke gesprekken gevoerd, die echt niet altijd emotioneel beladen zijn. Soms gaat het over heel praktische zaken: hoe regel je je administratie, waar koop je kleding en hoe maak je je eten klaar? De HR-manager merkte dat deze aanpak inderdaad werkt, toen ze een collega een schoolverlater hoorde verwelkomen met “ik weet hoe je je voelt, ik heb dat ook gehad”. Waarna hij met de nieuwe collega de gesprekken aanging, die de HR-manager enkele jaren eerder met hemzelf had gevoerd.

Persoonlijke verlofregeling - Solviteers

De gemiddelde leeftijd binnen Solviteers is 37 jaar. Hierdoor zitten de medewerkers in een fase waarin ze kinderen krijgen, maar ook geconfronteerd worden met verlies (bijvoorbeeld een miskraam, ouders en familieleden die overlijden of vrienden die te jong komen te overlijden) of andere moeilijke situaties (bijvoorbeeld scheidingen, burn-out, ziektes van partners of directe familieleden). Medewerkers hebben de mogelijkheid om bijzonder verlof op te nemen. De verlofregeling van Solviteers voldoet uiteraard aan de wettelijke normen. Een regeling geeft echter niet aan hoe medewerkers omgaan met verlies. Voor elke medewerker is dit anders. Een standaardoplossing is er niet. Bij verlies en in andere moeilijke situaties kijkt Solviteers altijd naar de wensen en ondersteuningsbehoefte van de medewerkers. Indien iemand meer verlof nodig heeft dan ‘voorgeschreven’, dan mag een regeling niet een beperking vormen.

Herinneringsboom - DELA

Bij overlijden van een medewerker staan coöperatie DELA stil bij dit grote verlies en verdriet van de nabestaanden. Met familieleden en directe collega’s van de medewerker organiseren zij een gedenkmoment, waarbij de sectordirecteur de overleden medewerker eert met mooie woorden. Tevens vereeuwigen zij de naam van de overleden collega bij de herinneringsboom in de hal van het hoofdkantoor. Dit wordt erg gewaardeerd door de nabestaanden en collega’s.

Jokers inzetten - ICM Opleidingen & trainingen

Bij ICM zijn er verschillende manieren om medewerkers in balans te houden. Zo kunnen de medewerkers in de wintermaanden vaak de zogeheten Jokers inzetten. Deze Jokers kunnen ingezet worden om een keer langer uit te slapen of een keer eerder weg te gaan in de winter. Daarnaast sluit de organisatie vaak op sinterklaasavond, kerstavond en oudejaarsdag eerder, zodat mensen buiten de spits om naar huis kunnen.

Twee maanden zwangerschapsverlof - &samhoud consultancy

Bij &samhoud krijgen kersverse vaders twee maanden betaald verlof als het kind geboren is. De organisatie gelooft dat er goede afspraken te maken zijn die ervoor zorgen dat het werk goed wordt overgedragen en opgevangen. Daarnaast heeft &samhoud de visie dat twee maanden een mooie periode is waarin de vader een goede band met zijn kind kan opbouwen. De medewerker heeft dan twee maanden kunnen wennen aan de nieuwe gezinssituatie en komt met nieuwe energie weer terug op het werk. Voor zowel kind, moeder als vader is dit een waardevolle periode die zich uiteindelijk wel terugbetaalt in bijvoorbeeld minder verzuim, meer commitment en medewerkertevredenheid.

Mom in Balance - Synechron

Synechron is aangesloten bij het MOM in Balance programma. Wanneer de vrouwelijke collega’s een kind verwachten, krijgen zij via dit programma advies en begeleiding op het gebied van beweging en gezonde voeding, met de bedoeling om zoveel mogelijk fit te blijven tijdens en na de zwangerschap. Zo zijn er specifieke workout-programma’s die op een diverse plaatsen in het land in de buitenlucht worden gegeven. Dit creëert ook goede mogelijkheden voor netwerken en het uitwisselen van ervaringen. Na de bevalling wordt het programma hervat, de medewerkster zit dan nog in haar zwangerschapsverlof. Op deze manier wordt gestimuleerd dat de medewerkster haar werkzaamheden fit kan hervatten.

Pensioen in zicht-training

In het jaar voorafgaand aan pensionering biedt coöperatie DELA haar medewerkers de Pensioen in Zicht-training aan. Deze training vindt plaats in werktijd op een inspirerende locatie en duurt een hele week. Toekomstig gepensioneerden kunnen de training samen met hun partner volgen om samen voorbereid te zijn op hun nieuwe levensfase. Er zijn ochtend-, middag- en avondsessies afgewisseld met ontspanning en vrije tijd. Medewerkers die tien jaar of langer in dienst zijn krijgen de cursus aangeboden. Is de medewerker korter in dienst? Dan is de cursus voor eigen rekening, maar mogen zij het in werktijd volgen. De cursus mag tot slot zelfs worden gevolgd als een collega op eigen verzoek vervroegd met pensioen gaat.

GEZONDHEID

Novo Health - Novo Nordisk

NovoHealth is een programma met als doel een organisatiecultuur te ontwikkelen waarin gezond leven voor alle medewerkers wordt aangemoedigd en ondersteund – een kans voor Novo Nordisk om te doen waar ze voor staan. NovoHealth wil gezond leven onder alle Novo Nordisk medewerkers stimuleren om type 2 diabetes en andere ziektes die te maken hebben met levensstijl te voorkomen. NovoHealth richt zich op vier sleutelgebieden m.b.t. gezondheid:

  • Het verstrekken van gezond eten in de organisatie en een gezond dieet stimuleren
  • Het beschikbaar maken van en medewerkers aanmoedigen tot sportieve activiteiten
  • Het aanbieden van een rookvrije werkomgeving en de voordelen van niet-roken benadrukken.
  •  Het beschikbaar maken en stimuleren van gezondheids-checks met individueel advies.

In Nederland is ’sportieve activiteiten’ de meest actieve pijler. Er is een fitnessruimte waar medewerkers gratis kunnen sporten, twee keer per week is een fysiotherapeut aanwezig, elke week zijn er verschillende groepslessen en yoga. Daarnaast is er een fietsclub, een hardloopclub en een voetbalclub. Tenslotte is er de ’sportbelofte’. In januari worden medewerkers gevraagd om op vrijwillige basis een doel te stellen voor het komende jaar. Als dit doel wordt bereikt doneert Novo Nordisk geld aan een vooraf vastgesteld goed doel. Als het doel niet wordt bereikt, doneert de medewerker zelf het geld.

Sporten op maat - The Adecco Group

Sport zit in het DNA van Adecco Group en haar medewerkers. Het is gezond, het verbindt en zorgt voor fitte medewerkers. Voor medewerkers van verschillende sportniveau ’s en met verschillende interesses, heeft Adecco Group in Nederland sportprogramma’s ingericht: het Platinum, het Diamond en het Gold programma. Dit in samenwerking met Energy Lab en Personal Body Plan. Afhankelijk van het sportniveau krijgen medewerkers of een compleet begeleid programma of trainingsschema’s op maat. Daarnaast biedt de organisatie het Personal Body Plan programma, voor medewerkers die interesse hebben in krachttraining.

Voor alle medewerkers, ook zij die al sportief zijn en geen gebruik willen maken van een van de bovenstaande programma’s, organiseert Adecco Group dit jaar vier events: Battle of the Mountain, Bosbaan (Olympische afstand) Triatlon, Holland Venetië̈ tour en de halve marathon van Amsterdam. Tussentijds worden er verschillende kleinere samenkomsten georganiseerd. Dit om medewerkers de mogelijkheid te bieden fit en gezond te worden en te blijven, maar ook om zoveel mogelijk kilometers te verzamelen voor Win4Youth, het wereldwijde initiatief waarmee Adecco Group goede doelen op het gebied van ontwikkeling van jongeren ondersteunt.

AED-training - SQS Nederland

SQS bekommert zich om haar medewerkers en in dit verband vindt zij het belangrijk om iedereen de mogelijkheid te bieden om zich te bekwamen in AED-reanimatie. Het is goed om hierin getraind te zijn, voor het geval dat. Iedere medewerker heeft recht op het behalen van het certificaat en tevens bestaat de mogelijkheid om dit diploma jaarlijks te vernieuwen. Naast het feit dat er vanuit SQS belang wordt gehecht aan de bekwaamheid van de eigen medewerkers op dit onderwerp, zijn ook geïnteresseerde familieleden toegestaan om de training te volgen.

Get the world moving - Rexel

Ieder jaar doet Rexel wereldwijd 100 dagen mee aan de Global Corporate Challenge (GCC). Gedurende deze reis worden de medewerkers bewust gemaakt van hun gezondheid, voeding, slaapgewoonten, mentale gezondheid en boven- al gestimuleerd om veel stappen te maken. Vanuit de organisatie organiseerde Rexel een aantal weken fruitleveringen op het werk, maar ook teamsporten zoals een voetbaltoernooi en hardloopwedstrijden. Deze werden gedeeld op Yammer, maar ook op social media. Iedere deelnemer kreeg een stappenteller en toegang tot een app/website waar deze stappen konden worden ingevoerd. Met 33 teams van 7 personen gingen zij deze uitdaging aan onder de naam ‘De Rexel Energ!ek 100 Dagen Challenge’. Zo deed Rexel als eerste organisatie met een vrouwenteam mee aan een voetbaltoernooi dat jaarlijks georganiseerd wordt door leveranciers. Daarnaast deden zij mee aan de Damloop by Night en werd de kickboxclinic in hun eigen distributiecentrum gehouden. Los van deze centraal georganiseerde initiatieven, worden lokaal ook heel veel initiatieven opgepakt. Zo gaat de vestiging Alkmaar deze periode lopend naar het werk (wat de nodige kilometers oplevert), spreken collega’s onderling af om bijvoorbeeld op de fiets naar het werk te gaan en wordt er volop gewandeld tijdens of na de lunch.

Gezondheidscheck - Webasto

Webasto heeft iedere medewerker gratis een volledige gezondheidscheck aangeboden dat door een gerenommeerd bureau intern is uitgevoerd. Rond de 90% van het personeel heeft hieraan meegedaan. Hieruit vloeit voort dat zij voor elf medewerkers een persoonlijke coaching/training in gang gaan zetten ten aanzien van hun gezondheid. Daarnaast heeft de organisatie bij Zilveren Kruis een polis, genaamd Present, afgesloten voor eventueel benodigde trajecten. Present levert diverse zorgoplossingen variërend van gezondheidschecks tot re-integratieprogramma’s. Het uiteindelijke doel is de gezondheid en vitaliteit van de werknemers te bevorderen en het verzuim binnen het bedrijf te verminderen.

Chairman at Work - SAS Nederland

SAS Nederland is een samenwerking aangegaan met The Chairman at Work: een massagebedrijf bestaande uit mensen met een visuele handicap. De masseursorganisatie zorgt voor rustgevende en enerverende stoelmassages. The Chairman at Work komt eens per twee weken langs bij SAS en is zeer populair onder de medewerkers. Door het grote succes overweegt de organisatie om het in de toekomst één keer per week plaats te laten vinden.

'De Haagse directe' - Bas Consultancy

Bij BAS Consultancy hebben zij als sportieve activiteit een wekelijkse boksles welke vanuit het kantoor in Den Haag georganiseerd wordt. Drie vrijetijdsboksers die werkzaam zijn binnen BAS hebben ervoor gezorgd dat de medewerkers iedere dinsdag tijdens de lunch een uur les hebben bij sportclub ‘De Haagse Directe’. Jong, oud, beginnend of gevorderd. Iedereen is welkom. Het is uniek te noemen dat de stagiair een klap aan de directeur uitdeelt.

WERK-PRIVÉ BALANS

Life Navigation - AbbVie

Life Navigation is een trainingsprogramma waarin AbbVie de medewerkers ondersteunt bij het zoeken naar de juiste persoonlijke balans tussen werk en privé. Medewerkers worden zich daarbij sterk bewust van wie ze zijn, wat ze prettig vinden, op welke tijden van de dag ze het beste presteren en welke omgeving daarbij inspirerend werkt. De training bestaat uit 5 sessies van 3 uur waarbij het krijgen van controle over je tijd centraal staat. Een goede controle leidt ertoe dat medewerkers relaxter, creatiever en productiever in het leven én het werk komen te staat. Bij aanvang moeten de medewerkers zich 1 tot 4 doelen stellen die gaan bepalen welke richting ze op willen en welke veranderingen (werk/prive) ze daarbij voor ogen hebben. Vervolgens wordt onderzocht welk deel van de dag de medewerkers de meeste energie hebben en het meest actief en productief zijn én in welke omgeving ze geïnspireerd raken en ongestoord kunnen werken. Na deze training kunnen de medewerkers in overleg met hun managers bepalen welke werktijden goed bij ze passen, welke omgeving ze inspireert en hoe ze in het vervolg aan de slag willen.

Happiness en stress-factor - Viisi

In de peer-to-peer-gesprekken bij Viisi wordt altijd gestart met de twee belangrijkste thema’s: de Happiness en Stress-factor. De Happiness-factor geeft op een schaal van 1 tot 10 aan hoe tevreden een medewerker is met het werk wat er gedaan wordt en met Viisi als organisatie in z'n geheel. De Stress-factor daarentegen geeft aan hoeveel werkdruk of stress ervaren wordt. Dit is uiteraard een combinatie van de werk- en privésituatie, aangezien je nou eenmaal dingen van huis mee naar werk neemt en vice versa. Voor Viisi levert dit hoe dan ook belangrijke informatie op en biedt dit mogelijkheid tot tijdige ondersteuning.

Mails en meetings etiquette - AbbVie

Mails en meetings nemen een aanzienlijk deel van de gemiddelde werkdag in beslag. Gezien de grote impact op het ervaren van werkdruk, besloot AbbVie dat beide aspecten beter gereguleerd konden worden. Er is input vanuit de gehele organisatie uitgevraagd en er hebben trainingen op deze onderwerpen plaatsgevonden. De uitkomsten waren als volgt: het zorgvuldiger inplannen van meetings qua tijd, aangezien soms een half uur al al meer dan voldoende is, daarnaast kunnen werkoverleggen strakker worden ingepland, met duidelijk afgebakende agendapunten en tijdslots. Om de regels onder de aandacht te houden zijn deze zichtbaar aanwezig in elke vergaderruimte en besteedt ook het MT hier aandacht aan in de wekelijkse update. Een overvolle mailbox bij terugkomst van vakantie? Niet bij AbbVie. Medewerkers sparen namelijk alle mails voor een betreffende collega op, waarna er uiteindelijk bij terugkomst één mail wordt gestuurd met daarin puntsgewijs alle vragen.

Interesse in dit onderwerp? Lees dan ook:

Volg ons op LinkedIn, bekijk onze digitale brochure en meld je aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en publicaties!

020 260 06 94
© Great Place to Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC