Great Place to Work criteria » Great Place to Work Nederland

Great Place to Work criteria

Goed werkgeverschap is de weg naar organisatiesucces. Uit resultaten blijkt dat organisaties met een cultuur van vertrouwen, trots en plezier beter presteren. Hier als organisatie in uitblinken is een prestatie. Een prestatie die aandacht verdient. Deze aandacht geven wij door de labels Great Place to Work Certified en Best Workplaces. Voor deelname aan deze labels is zowel de uitvoering van het medewerkersonderzoek als de analyse van de organisatiecultuur vereist.


Het bekend staan als goede werkgever is dé manier om aantrekkelijk te zijn voor talenten, huidige medewerkers te behouden en te bouwen aan employer branding. Vanuit onze visie is de employer branding geen doel op zich, maar een resultaat van het blijvend werken aan goed werkgeverschap en het centraal stellen van de mensen binnen jouw organisatie. De definitie van een Great Place to Work is dan ook:

"Een organisatie waarin je vertrouwen hebt in de mensen voor wie je werkt,
trots bent op je baan en plezier hebt met collega's"

Twee labels voor employer branding

Great Place to Work Certified

Employer Branding_Great Place to Work Certified

Door middel van certificering erkent Great Place to Work goede werkgevers. Zodra een organisatie voldoet aan de criteria (zie hieronder), kan zij direct na terugkoppeling van de resultaten van het medewerkersonderzoek en analyse van de organisatiecultuur voor 1 jaar het label 'Great Place to Work Certified' dragen.

Best Workplaces

 

Employer Branding_Best Workplaces

 

 

Het label Best Workplace onderscheidt de allerbeste werkgevers om voor te werken uit een selectie van de gecertificeerde organisaties in het jaar daarvoor. Voor iedere categorie (Multinational, Large, Medium en Small) hanteren wij een top 10. De 40 Best Workplaces 2019 worden eind maart 2019 bekendgemaakt. 

Waaraan moet een organisatie voldoen?

Score medewerkersonderzoek
  • Score van 70% of hoger op de 58 stellingen van het medewerkersonderzoek
  • Vereiste respons op basis van een 90% confidence interval

Voor deelname aan de Best Workplaces telt deze score voor 2/3e mee. 

 

Score analyse organisatiecultuur

 

Voor deelname aan de Best Workplaces telt deze score voor 1/3e mee. 

Het waarborgen van de kwaliteit van erkende werkgevers is voor ons van groot belang. Om deze reden zijn richtlijnen opgesteld waaraan je als organisatie moet voldoen voor deelname aan het erkenningsprogramma. 

De 12 stappen van deelname

Wij erkennen organisaties als goede werkgevers op basis van zowel de beoordeling van de medewerkers als de analyse van de organisatiecultuur. De samenhang hiertussen laat zien dat een hoge score geen lucky shot is van een organisatie waar de medewerkers toevallig dat jaar lekker in hun vel zitten. Goede werkgevers tonen aan dat zij vanuit de juiste intenties aan een organisatiecultuur werken waarin medewerkers kunnen floreren.

Om in aanmerking te komen voor de labels ‘Great Place to Work Certified’ en ‘Best Workplaces' voeren organisaties het medewerkersonderzoek en de analyse van de organisatiecultuur uit.

Wat levert erkenning van goed werkgeverschap op?

1. Media-aandacht 

Een positief en sterk werkgeversimago vergroot de naamsbekendheid, helpt bij het aantrekken en behouden van medewerkers en onderscheidt een organisatie van haar concurrenten. Het zijn van een goede werkgever is een prestatie om trots op te zijn en om te intern en extern te delen. Great Place to Work ondersteunt organisaties hierbij met een uitgebreide MediaToolkit en diverse uitingen. 

Ontdek het media-aandacht overzicht 2018

2. Beter imago op de arbeidsmarkt

Organisaties kunnen de labels inzetten om herkenbaar te zijn als goede werkgever op de arbeidsmarkt. Medewerkers anno nu zijn op zoek naar organisatie die passen bij waar ze voor staan, waar ze zich kunnen ontwikkelen en verder kijken dan enkel salaris. Het zijn van een goede werkgever is een onderscheidende factor bij deze zoektocht. 

De Best Workplaces 2018 presenteren zich op www.bestworkplaces.nl

3. Interne ambassadeurs

De belangrijkste ambassadeurs van je organisatie zijn de medewerkers zelf. Employer branding is alleen succesvol als je daadwerkelijk zelf een goede werkgever bent. Medewerkers zullen oprecht trots op hun werk en organisatie zijn. Tegelijkertijd levert het zijn van een goede werkgever op dat mensen het beste uit zich zelf halen in een omgeving van vertrouwen.

Ontdek de resultaten bij de Best Workplaces. 

Is jouw organisatie een Great Place to Work?

020 260 06 94
© Great Place To Work® Institute. All Rights Reserved.
made with by CIC